Varför köper man en travare?

MM

Trådstartare
Själv var inte min första travare mitt val. Jag fick hästen av mina föräldrar direkt från slakteriet. Hon var riktigt farlig och bla så attackerade hon mig och bet mig i huvudet en gång. Men min mamma visste inte bättre. Dock hade jag henne i 9 år och hon blev normal i huvudet efter ca 2 år hos oss så henne hade jag stor glädje av och hon var bara 2 när hon kom till oss och var bara inkörd så hon hade inte utvecklat någon travarskalle och blev en fin ridhäst.

Min andra travare var delvis mitt val. Höll på med trav och blev erbjuden att bli delägare på en starthäst så halva blev min. När han slutade tävla så tog jag över honom som ridhäst. Var inte alls min tanke att ha en travare till ridhäst men älskade honom så han stannade och jag hade honom i 6 år innan jag bestämde mig för att utvecklas mer i ridningen så jag sålde honom och köpte ett halvblod.

Jag hör ibland folk köpa travare och säger att dom vill utvecklas som dressyrryttare. Då undrar jag genast varför man köper en travare som inte alls har lika bra förutsättningar som tex ett halvblod. Det är mycket jobb och engagemang att få fram en bra dressyrhäst av en travare.

Är det pengarna eller varför köper man en travare om man vill utvecklas inom ridningen?
Varför köpte du din travare?

Jag blev bara fundersam när jag fick höra om en som ville utvecklas som dressyrryttare trots att hästen troligtvis inte kommer kunna ta ryttaren dit den vill, så bara en undran :)
 
Sv: Varför köper man en travare?

Travare är ju ofta trevliga, otroligt behagliga vid hanteringen, blir ofta härliga skogsmullar med lite "sprutt" i. Och är billiga. Så för dom som bara letar en skogsmulle så förstår jag att valet ofta faller på travare :).

Men som satsande dressyrryttare är det ju rätt ologiskt.
 
Sv: Varför köper man en travare?

Som skogsmulle är det förståeligt att man köper en travare. Dom är ju underbara hästar!
Älskar travarnas inställning och vilja att göra rätt.
Men som dressyrhäst kan jag faktiskt inte förstå, om man
nu inte hittar hästen med stort H som man tror kan komma långt, men dom är få.
 
Sv: Varför köper man en travare?

Jag vill ha en stadig, välhanterad häst som inte blir rädd för sin egen skugga. En trevlig träningskompis som jag kan utveckla inom ridningen. Men för att utveckla mina egna kunskaper i dressyr? Nej, då hade jag valt en annan ras.
 
Sv: Varför köper man en travare?

För mig är den avgörande frågan vad man vill göra med sin häst/vad man vill få ut av träningen med tilltänkt häst. Inte vad andra tycker att man ska göra utan man bestämmer själv vilken nivå man vill sikta mot.
Vill jag upp i höga klasser i dressyren så kanske inte travaren hade varit mitt första kort pga de har sämre förutsättningar för att lyckas även om de kanske kan gå vägen.

Jag är/vill kunna vara en aktivt tränande hobbyryttare utan tävlingsambitioner och utan att bli förpassad till skogsridning bara för det. Så när jag letade häst ville jag ha något lika aktivt att jobba med, jag ville inte ha något färdigt utan något att bita i, tränas och utvecklas med. Jag ville ha en aktiv kompis för träning som skulle vara mångsidig.

Min största fråga jag brukar ha om någon ifrågasätter valet av min häst:
Får inte jag ha mål utan att tävla?
Bara för att man enbart hobbyrider känns det orättvist att bli förpassad till skogen bara för det eller
att man måste ha den där läromästaren som "kan allt".

För mig har min travare varit oerhört nyttig och utvecklande för min del som ryttare. Jag har fått lära mig saker på en nivå jag aldrig skulle ha gjort om jag valde annan häst.
Jag har främst fått lära mig så oerhört mycket basicgrejer och förutsättningar till en bra träning/ridning, kunna lägga grunder för att bygga upp en häst/tänk mot in och tillridning, att lägga upp kort och långsiktiga mål osv.
Jag känner att jag fått lära mig saker som andra högst troligt aldrig kommer att få göra.
Jag har fått lära mig vikten av att kunna läsa och träna individer efter förutsättningar på ett helt annat plan.

Sen är det viktigaste, vi alla söker olika utmaningar.

Så för mig är en travare en perfekt häst om du vill ha en aktiv träningskompis. Bara deras positiva inställning till arbete skulle många betala dyrt och heligt för :love:
 
Senast ändrad:
Sv: Varför köper man en travare?

Jag håller med i allt du säger :)

Dom är otroligt arbetsvilliga och som du säger så får man något att bita i. Som du säger så utvecklats man mycket som ryttare av att rida travare. Jag hade tex aldrig fått så bra balans om jag inte ridit travare. Dom är inte det lättaste att sitta kvar på i travartrav eller i början av deras galoppträning.
Jag sålde min sista travare då jag kände att jag tagit honom till max dit han kunde komma och jag utvecklades inte mer. Nu går han som skogsmulle och det passar honom bra.
Jag har heller inga tävlingsambitioner och ifrågasätter ingens val av ras.
Undrar bara varför man väljer en travare om man vill utvecklas som ryttare. Köper man en travare så handlar det i början om att utbilda hästen innan man kan utvecklas tillsammans.
 
Sv: Varför köper man en travare?

Vill ge mig in i tråden för att säga: Att utvecklas som dressyrryttare, och att satsa på dressyr - är två helt olika saker.

Jag har själv en varmblodstravare, även om han är registrerad som korsning och därmed aldrig travtränad. Sen jag skaffade honom för snart 5 år sedan har jag (i mitt eget tycke) utvecklats något enormt vad gäller sits, hjälpgivning, balans, kroppsmedvetenhet, ridfilosofi etc. etc. Men nej, vi skulle knappast vinna några dressyrtävlingar.
För just den biten jag nämner här är min häst idealisk, för han är totalt svart eller vit och ger mig direkt svar på ifall det jag gör fungerar, jag får inget gratis, han är intelligent, ambitiös, arbetsglad och känslig, under en ganska träig yta :p Han är en av de mest ridbara och roliga hästar jag haft, och då innefattar det både travare och halvblod.

Med det sagt, så var det kanske inte ridbarheten som fick mig att välja honom. Utan först och främst hjärtat, och nummer två det faktum att jag gillar travares psyke samt att det är mycket häst för lite (inköps)peng. (För det är knappast billigare att hålla dom än någon annan häst :p )

Men jag reagerar på att man inte skulle kunna ha en travare om man vill utvecklas. För utvecklas kan man alltid göra, sen är det en annan femma om man kan konkurrera inom tävlingsridning.
 
Sv: Varför köper man en travare?

Dock vill jag tillägga att man utvecklas väldigt mycket av att få vara med och utbilda hästen också. Så det beror lite på hur man vill utvecklas, varför och till vilket mål/nivå:)

Detta är inte för att klanka ner på någon, men det jag ser hos en del ryttare som inte jobbat så mycket med hästens utveckling i fokus är:

De som aldrig skulle klara av det minsta i utbildning av häst. Ofta fastnar dessa på samma nivå med hästen, kan inte tänka själv, kör fast och måste anlita tränarhjälp ofta och så håller det på.
Eller att någon måste tala om för dem hur varje häst ska ridas eftersom att de inte lärt sig helheten, förstår inte eller tappar bort allt basic.

Det jag ser i detta är att det ger problem, speciellt då ekipagen ligger på samma nivå länge och tragglar runt med samma år ut, år in och har glömt bort varierad träning, vilket i slutändan betyder noll utveckling.

Så för min del, är det jag vill poängtera är att man inte bara utvecklas som ryttare genom att ha tävling som mål eller att bara välja vissa hästtyper.
Utan i slutändan handlar det helt och hållet om kunskapen hos den som sitter i sadeln för hur utvecklingen blir och för mig är förståelsen hur hästen utvecklas minst lika viktig.
 
Sv: Varför köper man en travare?

Finns väl inget mer utvecklande än att rida en häst med sämre förutsättningar och få den att funka bra? Nästan så jag själv tycker att hästar med bättre förutsättningar är lite tråkigt ;) ...
 
Sv: Varför köper man en travare?

Det har jag skrivit tidigare att jag tycker men själva frågan är varför man köper en travare om man tänkt komma någonstans med sin dressyr och har mycket högre ambitioner än vart hästen kan ta en?

Det är det jag inte förstår.

Sedan är det jättebra att rida alla sorters hästar. Man lär sig något av varje.
 
Sv: Varför köper man en travare?

För att dom ofta är välhanterade. Stabila i sitt temperament. Trevliga, orädda, samarbetsvilliga. Listan kan göras lång.
 
Sv: Varför köper man en travare?

Min vbl-travare som jag köpte för 13 år sedan, köpte jag som unghäst i stället för att hon skulle gå på slakt. Jag kunde inte mycket inom ridningen men hittade bra instruktörer som utvecklade mig och hästen.
Tyvärr fick jag låta avliva henne för 1½ år sedan.
Min kbl-travare köpte jag för att ha som dressyrhäst. Han var fyra år och hade pensionerat sig från trav. Tack vare bra tränare har vi i sommar, när han är åtta år gammal, startat och placerats i westerntävlingar till och med B-nivå i flera grenar, och vi har startat MSV C dressyr med 59.7%.
Jag har också skaffat en ny vbl-travare, fick honom för ett drygt år sedan. Syftet med att skaffa en till vbl-travare var att få ett svårt projekt som kräver mycket träning. Han har ju inte direkt kroppen med sig för dressyr men mitt mål med honom är att på sikt få upp honom till åtminstone LA dressyr. I vår, när han kommer att vara riden knappt två år, räknar jag med att kunna starta LB på godkänd nivå.

Jo, jag tycker faktiskt att man kan utvecklas som ryttare med en travare, både vbl och kbl, bara man har ihärdigheten och hjälp av bra tränare.
Det är mycket svårare att rida dressyr på en pensionerad travare än på ett halvblod.
 
Sv: Varför köper man en travare?

För att de är en verklig utmaning :D Finns inga genvägar , inget att gömma sig bakom , enbart hårt o målmedvetet arbete

Det är väldigt utveckande för ryttaren , du har ingenting gratis får jobba för varenda framsteg. Sedan om du vill komma högt är ju inte travaren den bäst lämpade.

Men å andra sidan kan man ju fråga sig varför köper man ett dyrt högt stammat dressyr halvblod när man knappt kan rida..??
 
Sv: Varför köper man en travare?

Men som dressyrhäst kan jag faktiskt inte förstå, om man
nu inte hittar hästen med stort H som man tror kan komma långt, men dom är få.

1098044_317483568398261_626751000_n.jpg

Vår allra första gång med kandar, ridkurs här hemma.

1380505_337533373059947_83477287_n.jpg

Från dressyrtävling.

1391657_337533466393271_1261057956_n.jpg

Mer från dressyrtävling. LA4 eller MSV C1.

1385381_337533803059904_1063083432_n.jpg

Relativt samlad galopp.

1383799_337534009726550_1195164615_n.jpg

Jag tycker att min dressyrhäst är fin, trots att han är en pensionerad travare.
 
Sv: Varför köper man en travare?

Fin :)

Som sagt finns det pärlor där ute men långt ifrån alla travare är det. Men jag gissar att dom travare som inte tillhör den skalan är dom som är vandringspokaler :(
Dom som "är något att ha" har nog oftast ett fast hem.
Det handlar, som jag tror, att flesta vandringspokaler är missförstådda hästar och har helt enkelt kommit till fel person, precis som min första mdd hennes aggressiva sida. Jag förstår dock varför hon skulle avlivas. Jag ringde uppfödaren en gång som var i chock över det jag berättade. Han trodde inte hästen kunde vara vid liv med den mentaliteten.
 
Sv: Varför köper man en travare?

kl

När jag var 13 år stängdes ridskolan jag red på ner och det fanns ingen annan ridskola i trakten, min kära mor insåg att ett liv utan hästar för mig inte var något bra liv så jag fick min första häst, ett varmblod. Hon var 20 år gammal och borde väl egentligen ha gått till slakt, men jag hade henne i 5 år och hon blev en trevlig ridhäst. Sen tog jag över hennes enda avkomma, som jag hade i ett år, han lärde mej hur ont det gör att bli avkastad och översprungen (ingen lämplig ridhäst) han fick tyvärr lov att avlivas. Sen lånade jag en gudasnäll varmblodsvallack i ett år, som gav mig självförtroendet i ridningen tillbaka.

Jag har genom åren ridit många hästar, både ridhästar och fd travhästar, samt jobbat med dressyrhästar - men den häst som jag anser har lärt mig mest är den häst jag har nu. En varmblodsvalack som inte platsade på travet, som jag övertog som 5 åring. En otroligt känslig häst som inte ger en något gratis, han har lärt mig att rida varenda steg, mjukt men ändå effektivt. Framförallt har han lärt mig saker om mig själv, att jag faktiskt har tålamod och att jag faktiskt kan rida :)

Diskuterade saken med min tränare förra veckan, hon sa att varmbloden verkligen är avlade att prestera, och det gör dom så gott dom kan, oavsett om det är hoppning, dressyr eller trav. Hon sa också att kan man utbilda en travare så kan man utbilda ett halvblod- skillnaden är att det kommer gå 100 gånger lättare med halvblodet än med travaren, så visst kan man lära sig av travare :)
 
Sv: Varför köper man en travare?

Att det blev en varmblodstravare för min del var mest en slump, blev tokkär i honom vid första ögonkastet och efter att vi haft honom på prov i två veckor var jag fast :love:

Jag har utvecklats något enormt som ryttare med min häst! Att omskola en travhäst är en riktig utmaning, och jag har lärt mig massor! Jag har alltid varit ambitiös med min ridning och vill verkligen utvecklas, men jag har aldrig varit speciellt intresserad av att tävla. Man kan utveklas och vara ambitiös utan att ha som mål att tävla, man behöver inte ha ett dyrt halvblod med dressyrstam för det. Ibland verkar många ha svårt att förstå det.

Sen så kan man självklart tävla med travare med, jag planerar att starta nån dressyr med min kille till våren. Men att tro att man kommer kunna tävla jättehöga klasser med en travare är varken rättvist mot hästen eller sig själv, det har de väldigt sällan förutsättningar för. Men att tävla lägre klasser, absolut!

För mig har min travare varit den perfekta hästen att utvecklas med! :)
 
Sv: Varför köper man en travare?

Sen så är det ju (tyvärr) ofta så att folk köper travare för att de är billiga, och sen har de inte kunskaper nog att utbilda dom. Jag tror att de flesta travare kan bli trevliga ridhästar att ha kul och tävla med på lägre nivåer, om de skulle bli utbildad av duktiga ryttare med rätt kunskap. Men som sagt, ofta är det ju tyvärr inte så, och så är det hästarna som hamnar i klämm..
 
Sv: Varför köper man en travare?

Jag hade faktiskt kunnat tänka mig att köpa en travare trots att jag är en dressyrryttare. Vad som är en satsande dressyrryttare är ju lite av en defintionsfråga. Men som satsande hobbydressyrryttare som vill rida msv så är det väl klart att man kan köpa en travare. Det kommer såklart krävas några års extrajobb för att få till travaren i jämförelse med annan häst men dom åren kommer att vara otroligt nyttiga för en som ryttare. Sen måste man få tag på rätt häst också som har bra inställning, exteriör och gång-precis som vilken annan häst som helst.
 
Sv: Varför köper man en travare?

Men å andra sidan kan man ju fråga sig varför köper man ett dyrt högt stammat dressyr halvblod när man knappt kan rida..??

Här kan jag nog hålla med en gnutta utan att jag för den delen vill hålla på att jämföra rastyperna mot varandra, för de är så olika att det är orättvist.

För det är lika många som förlitar sig på att hästens stam, ras eller ursprung kommer att ta dem till stjärnorna..Eller att det är tänkt att hästen ska göra jobbet, men det sitter lika mycket begränsningar i oss ryttare.

I slutet, kan vi nästan bunta ihop oss i samma låda ändå..för majoriteten av oss förblir bara amatörer/medelmåttor oavsett vilken häst vi sitter på..:D
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
444
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 095
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 143
Senast: mamman
·
Träning I kölvattnet av Helgstrandsskandalen vill jag slå ett slag för grundridning (och markträning) och då menar jag inte lätt klass, utan...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
8 972
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp