Varför inte morot till fånghästar?

parfymflaska

Trådstartare
Den generella rekommendationen för hästar som har/har haft/riskerar att få fång är ju att foder ska innehålla mindre än 10% socker. Morot innehåller ca 9% kolhydrater. Ändå brukar det avrådas att ge ens små mängder morot till dessa hästar. Varför, någon som vet? :)
 
Det är pga hur man räknar ut GI. Det funkar inte riktig på grönsaker som består av 90% vatten och fibrer, de får ett felaktigt högt GI.

Om de får en liten bit morot och samtidigt grovfoder är det enligt min erfarenhet ingen fara. Men att ge stora mängder är ingen bra idé.

Om du vill ge godis till fånghäst är gurka bra tycker jag. Även tex linfröpellets brukar vara uppskattade.
 
Jag tänkte mest vid t.ex. lastträning eller andra situationer där man kanske vill ge en kiten belöning, alltså bara några bitar vid enstaka tillfälle. Men gurka varju smart, det ska jag testa och se om de gillar!:up:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
570
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 736
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 185
Senast: Shixle
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 797
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp