Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Alltså om man lagstadgade om 50/50 och sedan betalade ut FP efter ett genomsnitt på hushållets inkomster, då försvinner det ekonomiska argumentet.

Jag tror inte att det gör det.
Så jag vill ha ett räkneexempel på hur det skall gå till.

Jag tror att man vill ha:
Större FP + den stora lönen.
Och inte:
Större FP + den lilla lönen.
Och detta kommer man att slåss för.
Eller så skippar man bara den delen av tiden.
Och tar Den större lönen och ingen FP resten av tiden.
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Håller med många i denna tråd om att 50/50 är en bra lösning.

Nu funderar jag hur vi löst det i vår familj. Jag var hemma ensam i ca 6 månader. Vi var två i tre månader. Sen var jag ensam i 4 månader till (jobbade en dag/vecka då mormor var här). Nu är pappa ensam i ca 6 1/2 månader, sen är vi troligen två under sommaren. Oj! Jag har ju varit hemma längre tid... MEN om vi ser på antalet uttagna dagar så kommer pappa att gå om mig. Det beror på att jag tagit få dagar ända från start. Som mest 3/vecka, nästan hela hösten 0. Nu har sonen blivit 1 och pappa måste ta 5 dagar/vecka för att behålla sgi, det kan hända att han tar fler för ekonomins skull, vi får se...

Så... om man tittar på uttagna dagar kommer det att verka som om pappa varit hemma mest. Men om man ser ensamtid med barnet har jag haft 10 månader (i 4 av dem arbetade jag 1 dag/vecka), pappa tar 6 nu direkt. Tillsammans båda två har vi hittills varit 3 månader (förutom de första veckorna och julen nyss) men det blir nog ca 2 nästa sommar. Efter sommaren får vi se. Vår ursprungsplan var att vi delar veckorna på något sätt och väntar med dagis till nästa januari men det kan hända att det blir dagis på deltid och att en/båda arbetar deltid. Vi får se...

Jobbvis har mitt jobb styrt en hel del. Jag är lärare och råkade föda barnet i december = hann arbeta nästan hela terminen. Vi valde att jag började jobba heltid nu igen i o m terminsstart. Nästa dilemma blir nästa läsårsstart, hur vi löser det då. Jag tycker att det är bättre för mina elever att jag tar terminsstarter som brytpunkt = inte byte mitt under terminen. Min man är konsult och har en mycket pappaledighetsvänlig arbetsplats, dvs han får "givetvis det han vill och behöver" har de sagt honom, perfekt, då får hans jobb anpassa sig efter mitt...

I slutändan får vi se om vi tar ut 50/50 i dagar som syns hos fk, vi får se om jag blir den som varit hemma mest egentligen. Pappa är minst lika mycket förälder som jag och tar lika mycket (om inte mer) ansvar för hemmet.
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Jag kan inte räkna eftersom jag inte vet hur fp grundas...

Det jag vet är att om jag skulle träffa en kille, vi blir tre och båda har jobb...ja då kommer vi dela 50/50 oavsett lön.

Däremot, om en av oss lever under existensminium tex arbetslös då kommer antagligen läget bli annorlunda.

Fast jag kommer sannolikt aldrig få tillfälle att föregå med gott exempel utan få fortsätta att förundras över alla urholkade argument från föräldrar i vårt jämlika samhälle ;)
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

En 1-åring har inget behov av dagis.
Det är föräldrar som är tvugna att lämna sina små som påstår det för att lätta på sitt samvete.

Nä.

Vi hade haft råd att vara hemma längre.

Men 4-åringen saknade sitt superdagis så han fick gå sina 3 timmar och umgås med nåt roligare än en lillebror.

Och ett-åringen grät och ville inte gå därifrån utan stanna i himmelriket bland alla barn och spännande leksaker, och sin dyrkade storebror.

Så när vi blev erbjudna syskonplats 8 mån "för tidigt" så tog vi den.

14-månadersungen var lycklig att få vara en del av gemenskapen på dagis mellan 9.30 - lunch, sedan hämtade vi när det var dags att vakna och rullade hem i vagnen han sov ute i. Så han tyckte han var där 2½ timme på stimulerande lek med idolen storebror. Det påverkade honom enbart positivt annars skulle vi aldrig lämnat honom!

Och vi kunde båda jobba 4½ timmar helt utan barn :idea:

Perfekt att jobba halvtid i flera år istället för vänta och sen ha långa dagar - och tvingas skola in i en ofta jobbigare tid.
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Jo, de kan säkert tycka att det är kul när det gäller så korta dagar.
Jag tänkte mer på hela dagar, om föräldrarna jobbar heltid.

Det kändes lite som att vissa tycker att det är bättre att lämna barnet på dagis 6-16 än att mamman är hemma.
I jämlikhetens namn.
För de som inte har fast jobb att gå tillbaka till kan ofta inte kräva att få jobba deltid.
Jag hade inte kunnat det iaf.
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Att studier visar att dagis tidigt tenderar att vara bättre än dagis sent eller inte alls, betyder givetvis inte att ju tidigare dagis desto bättre. Inte heller ju mer dagis desto bättre.

Men ettåringar på dagis finns det inga studier som säger något dåligt om.

De där tio-tolv timmar långa dagarna, har jag bara hört talas om i den här typen av diskussioner, som ett argument för (nästan alltid) mamman att vara hemma längre.

Men eftersom vi vet att väldigt många kvinnor jobbar deltid, även ofrivilligt, och det nog inte är så vanligt att båda parter i familjen har exakt samma arbetstider, undrar jag hur vanliga dessa långa dagisdagar är.

Det är säkert enkelt att beräkna, om man har statistik, men min erfarenhet (var medlem av föräldrakooperativ, samt har jobbat rätt mycket extra på dagis förut) säger att det inte är så vanligt, särskilt inte när barnen är under tre år. Att de anländer ca kl 8-9 och hämtas framåt kl 15 är ganska vanligt, vad jag kan se. Och då sover de ju ett tag under den tiden.

Inget av de tre dagis jag kan se hemifrån är ens öppna klockan sex på morgonen.
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Det kändes lite som att vissa tycker att det är bättre att lämna barnet på dagis 6-16 än att mamman är hemma.
I jämlikhetens namn.

Men det har ingen sagt. Det är ju lite slöseri att komma med sakliga argument om du "känner" vad man menar.:crazy:
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Jag vet ju hur det skulle påverka mig och mina barn om jag skulle jobba heltid nu.
Kan tänka mig att det finns många i andra i samma situation.
Är den ena föräldern arbetslös och den andra jobbar heltid så måste barnet in på dagis på heltid om den arbetslösa får jobb.
Och det lät som att vissa tycker att det är bättre, än att den arbetslösa får den andres överblivna dagar så slipper barnet gå hela dagar.

(Min son gick på dagis 6-16 när jag jobbade. Men då var han 3 år.)
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Men med känner menade jag att jag uppfattar det så.
Men jag måste ha uppfattat nåt fel i så fall.
Tycker också det är slöseri att försöka förklara vad jag menar när det ska märkas ord och påstås att jag endast kan skåda i min egen navel.
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Givetvis håller jag med om att alldeles för få pappor tar ut sina dagar, och det alldeles för lite dagar dessutom.
Och givetvis skulle kvinnorna ha det bättre på arbetsmarknaden om männen faktiskt tog ut betydligt MER än vad de gör idag.
MEN att lagstadga hur varje familj ska göra, 50 % är väldigt mycket. Och många familjer kan pussla ihop det så att den ena partnern kan jobba betydligt mer på tider då barnen sover osv.
:bow: :bow: :bow:
Jag håller också med om precis allting du skriver! Jag hävdar att alla människor har olika förutsättningar och olika liv att leva och ingen ska bli tvingad till att ändra sitt liv för att ta ut 50% av FP när man är hemma med barnet mycket mer än så trots att man jobbar heltid.
En av mina bästa vänner är barchef och jobbar för det mesta på kvällen och natten. Hennes man jobbar skift då han är läkare. De hade kunnat klara sej utan att någon tod ut föräldra penning alls! Varför måste staten bestämma hur jag ska leva mitt liv?


Sätt heller inte krokben för kvinnorna mitt i yrkeslivet som väljer att skaffa barn, de som är chefer och annat som tidigt går tillbaka till sitt arbete av olika anledningar, om de tvingas att vara hemma i ett halvår, ja då gör man deras chanser också mindre för sina jobb ev.
:bow: :bow: :bow: Du är så bra!
FÖr mej hade det varit sämre om jag hade behövt ta ut 50% av ledigheten. Jag skrev i ett tidigare inlägg att jag studerar och är hemma väldigt mycket i alla fall. Hade sambon tagit 90% av ledigheten hade vi varit hemma samtidigt. Jag hade kunnat studera och bli klar med mina studier utan att jag blir ÄNNU äldre än vad jag redan är. Som det är nu kommer jag att vara 34 år när jag är färdigutbildad. Jag vill helst inte vänta tills jag är 36 med att vara färdigutbildad bara för att staten ska bestämma att jag måste ta ut 50& av föräldraledigheten, när min sambon kan ta det största ansvaret och jag är hemma mycket i alla fall.

Jag tror dessutom inte att det har någonting med ekonomin JUST NU att göra. Både jag och sambon har så mycket pengar sparade att vi skulle kunna leva 2-3 år på sparpengarna om så behövdes. Men vi vill ju göra så mycket mer än bara vara föräldralediga också. För mej är det viktigt att barnen får växa upp i en miljö som passar bäst. Det anser jag inte vara den bostaden vi har nu mitt i centrala Göteborg! Den bostaden passar oss just nu alldeles perfekt, men inte när man har barn som börjar bli så gamla att de vill leka ute. Vi har ju inte ens en gräsmatta där vi bor!!

Jag är emot att tvingas ta 50% av föräldraledigheten, för jag och sambon kommer att ett mycket väl fungerande system i alla fall. Och till alla som säger att pappan inte tar ut tillräckligt, så kommer han i vårat fall ta ut betydligt mer än vad jag kommer att ta ut.

Jag har sagt det förut och jag säger det igen: Hur många FP-dagar man tar ut bevisar inte hur mycket tid man spenderar med sina barn. Det bevisar inte hur bra relation man har med barnen. Det bevisar inte vem som gör mest i hemmet.....det bevisar enbart vem som tog ut flest FP-dagar!!
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Eller också kan man se på detta med arbetslöshet och föräldraledighet på det här sättet:

Anta att jag får ett jobb innan barnet blivit ett år. Ska jag då tacka nej till det jobbet för att min sambo inte kan vara föräldraledig? Är hans jobb viktigare än att jag missar en chans att bidra till vår gemensamma försörjning?
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

*knapplån*
F*n vad det sitter hårt fast.
Som gamla fastrostade muttrar eller broddar.
Omöjliga att få loss ens med rostlösningsolja.

De blir bara rund-dragna och sitter ännu mera fast när man försöker få loss dem.
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

*knapplån*
F*n vad det sitter hårt fast.
Som gamla fastrostade muttrar eller broddar.
Omöjliga att få loss ens med rostlösningsolja.

De blir bara rund-dragna och sitter ännu mera fast när man försöker få loss dem.

Ja.
Det kanske är så att majoriteten av kvinnor dvs de som tar mer föräldraledigt än sina män, INTE VILL JOBBA?
Jag känner flera stycken som tycker det är skitskönt att gå hemma.
Det kanske är så det är?


Uppenbarligen finns det otroligt mkt argument för varför det är kvinnor som tar mer föräldraledigt än män.

Då undrar jag:
Varför VABBAR kvinnor mer än män?
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Hur lång tid då?
Enligt dig då.
Vad jag menar är att NU tar männen ut runt tre månader vad jag läste senast, det är ett par månader anser jag.
50/50 behöver inte betyda 6 månader, vi som tex ska vara hemma i ett och ett halvt år blir det ju 9 månader, och det finns ju de som väljer att ta ut ännu mindre dagar än så för att kunna vara hemma i nästan två år.

Nej man tar inte bort männens lön, men kvinnans kan vara så obetydlig, kanske går hon tom på halvtid så att det inte är möjligt.
En granne har ett halvtidsjobb, hon har sökt som sjutton för att få en heltid men det finns ingen, det gör att det blir hon som får stanna hemma i 1½ år, trots att hon är arbetssugen som bara den, hon hade trott att hon kunde få gå upp i tid efter ett års ledighet vilket det hade varit lite pratat på, men icke.
Tror inte att hon är unik i de mindre samhällena.

Jag tror att det är så mycket MER som måste förändras, inte bara dela föräldraledighet rakt av.
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Gissa varför? Jo, för att en kvinna i fertil ålder som söker ett jobb har en röd varningslampa på skallen som skriker MAMMALEDIG - blir borta länge från jobbet.

Om pappor börjar ta ut mer ledighet försvinner den där lampan. Både män och kvinnor får istället en varningslampa som skriker FÖRÄLDRALEDIG. Alltså blir inte kvinnor bortvalda just för att de är kvinnor.

Det är inget jag inte håller med om, självklart är det så, men jag tror att man ska lagstadga att lika jobb/lika lön istället. DÅ har man inget att skylla på sen. (då kan det dessutom hända att det plötsligt är pappan som är låginkomsttagaren och får vara hemma längre.)
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Alltså om man lagstadgade om 50/50 och sedan betalade ut FP efter ett genomsnitt på hushållets inkomster, då försvinner det ekonomiska argumentet.

Nej, för då tjänar man ÄNNU mer på att låta den som tjänar mest fortsätta att jobba!!!
Då får man högre fp OCH en hög lön.
(fast jag hade ju inte tackat nej till en högre fp förståss :bow: )
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Nej, för då tjänar man ÄNNU mer på att låta den som tjänar mest fortsätta att jobba!!!
Då får man högre fp OCH en hög lön.
(fast jag hade ju inte tackat nej till en högre fp förståss :bow: )


Återigen...man skulle lagstadga 50/50.
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

....ingen ska bli tvingad till att ändra sitt liv för att ta ut 50% av FP ....
Det är ingen som blir tvingad till någonting alls.
Utan man får antagligen 6 månader var och 6 månader tillsammans.
Och om man inte vill ta ut sina 6 månader så är det ingen som tvingar en att göra det.

Jag vill helst inte vänta tills jag är 36 med att vara färdigutbildad bara för att staten ska bestämma att jag måste ta ut 50& av föräldraledigheten,
Men det är ingen som tvingar dig.
Du slipper ju om du inte vill.

Jag tror dessutom inte att det har någonting med ekonomin JUST NU att göra. Både jag och sambon har så mycket pengar sparade att vi skulle kunna leva 2-3 år på sparpengarna om så behövdes. Men vi vill ju göra så mycket mer än bara vara föräldralediga också.
HA, det handlar om pengar i alla fall.
Mycket vill ha mera ser jag.
Du har så du klara dig egentligen, men vill ha maximal standard.
Visst, jag förstår att du vill ha det.
Men jag vill inte betala.
Vad jag vet så har du dessutom inte betalat Svensk skatt på en himla massa år.
Så du kan inte komma med att du redan har betalat.

Jag är emot att tvingas ta 50% av föräldraledigheten,
Du tvingas inte till någonting alls.
Det är ett erbjudande.
Vill du inte ha det så slipper du.
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

En granne har ett halvtidsjobb, hon har sökt som sjutton för att få en heltid men det finns ingen,

I det läget är det väl lysande om kvinnan kan jobba halvtid och 50% barnledigt samtidigt som mannen jobbar halvtid och tar 50% barnledigt.

Jag förstår inte hur detta kan hindra 50%-50%?
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Jag hävdar att alla människor har olika förutsättningar och olika liv att leva och ingen ska bli tvingad till att ändra sitt liv för att ta ut 50% av FP....

Men det är ju precis det som det går ut på.
Att man skall tvingas att ändra sina liv.
För att på sikt uppnå en större jämlikhet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 450
Senast: Modest
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 694
Gravid - 1år Att alla har rätt att inte amma tror jag att vi kan vara överens om men när jag precis fått mitt första barn dök den här...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
12 378
Senast: WildWilma
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 764
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp