Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Ja.
Det kanske är så att majoriteten av kvinnor dvs de som tar mer föräldraledigt än sina män, INTE VILL JOBBA?
Jag känner flera stycken som tycker det är skitskönt att gå hemma.
Det kanske är så det är?


Uppenbarligen finns det otroligt mkt argument för varför det är kvinnor som tar mer föräldraledigt än män.

Då undrar jag:
Varför VABBAR kvinnor mer än män?

Är det fel att tycka att det är roligare att vara hemma med sina barn, umgås med dom, än att arbeta??
Själv jobbar jag inom industrin och jag jobbar faktiskt enbart för att få mat på bordet, hade mycket hellre varit hemma, så nej jag VILL inte jobba.

Kvinnor vabbar mer för att männen har bättre betalt antar jag.

Egentligen borde jag ju stå mer för lagstadgan eftersom vi ändå har delat relativt lika.. eller ja.. jag 10½ månad för att vara exakt nu den här gången och gubben 7½. Jag hade mer än gärna varit hemma längre MEN jag har en man som faktiskt säger att han SKA ha MINST ett halvår (vilket jag givetvis är glad för egentligen), varför inte fler män gör det.. det förstår jag inte? Är svenska män toffelhjältar?
Tror inte att det bara hänger på ekonomi heller faktiskt...
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

I det läget är det väl lysande om kvinnan kan jobba halvtid och 50% barnledigt samtidigt som mannen jobbar halvtid och tar 50% barnledigt.

Jag förstår inte hur detta kan hindra 50%-50%?

För att i just det här fallet förlorar mannen ett jourtillägg som han inte får behålla om han jobbar 50%, och det ger honom ungefär 3000:- extra i månaden, viktiga pengar för just den här familjen.
De får inte heller dagisplats än, så hon kan inte jobba 50% heller.
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Vad jag vet så har du dessutom inte betalat Svensk skatt på en himla massa år.
Så du kan inte komma med att du redan har betalat.
Så i rättvisans namn är det fel att jag ska ta ut någon föräldraledighet alls kanske??
För det kan ju knappast vara så att jag innan jag flyttade utomlands betalade skatt. Och det kan ju knappast vara så att jag om några år kommer att vara en höginkomsttagare och därigenom kommer att betala "igen" mina år av skatt som jag betalade utomlands istället.

Bra att du nämnde det faktiskt...för det är ännu en anledning till att inte alla ska ha 50% ledighet.
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Men det är ju precis det som det går ut på.
Att man skall tvingas att ändra sina liv.
För att på sikt uppnå en större jämlikhet.
Men hur kan du säga att min sambo och jag inte är jämlika?? Det är ju för fan han som tar ut mer föräldraledighet!!

Att uppnå jämlikhet på en samhällsnivå innebär och kräver så mycket mer än lagstiftning om 50% föräldraledighet.
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Men hur kan du säga att min sambo och jag inte är jämlika?? Det är ju för fan han som tar ut mer föräldraledighet!!

Att uppnå jämlikhet på en samhällsnivå innebär och kräver så mycket mer än lagstiftning om 50% föräldraledighet.

Självklart så krävs det mer än så, men det är ett steg i rätt riktning.
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Är det fel att tycka att det är roligare att vara hemma med sina barn, umgås med dom, än att arbeta??
Själv jobbar jag inom industrin och jag jobbar faktiskt enbart för att få mat på bordet, hade mycket hellre varit hemma, så nej jag VILL inte jobba.

Då är det alltså så att kvinnor hellre vill vara med sina barn än männen. Tänk, det har jag redan förstått. Ville männen verkligen vara med sina barn hellre än att jobba så hade de nog sett till att vara hemma. Antar att män har oootroligt roliga jobb.




Kvinnor vabbar mer för att männen har bättre betalt antar jag.

Nä, hur kan jag tro att en familj har råd med att pappan är hemma i 6-9månader om familjerna inte ens har råd med att pappan är hemma en vecka-

XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXx
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Men ska vi verkligen bry oss om en så trivial sak som föräldraledigheten? Då är det väl lika bra att vi lagstiftar om antalet timmar som varje förälder måste tillbringa tillsammans med sina barn. Ska vi lagstifta om antalet FP-dagar tycker jag att vi ska lagstifta om varannan dags ansvar i hemmet - varannan dag mannens och varannan dag kvinnans. Kvinnan diskade igår så idag är det mannens tur, samma med städning, tvätt etc
Sen tycker jag att vi ska lagstifta om kvotering in på utbildningar och på arbetsplatser i jämställdhetens namn...allting måste vara 50-50. Dessutom måste vi lagstifta om 50-50 bilkörning i ett förhållande. Vi måste lagstifta om att pengarna i ett förhållande ska användas 50-50. Vart ska man dra gränsen för hur vi ska lagstadga fram ett mer jämställt samhälle???

Och hur gör man i gayförhållanden där man har barn? Hur blir FPn där, speciellt om det gäller spermadonatorer mm?

Nej, någonstans måste man dra gränsen. Min sambo och jag kommer inte att ha ett mer jämlikt förhållande för att vi delar 50-50 på föräldraledigheten. Jag tror heller inte att samhället i sej blir bättre för att man delar lika på föräldraledigheten.

Fler lagar leder till att fler och fler personer känner sej trängda, mår dåligt och förtryckta. Istället för att sätta upp hinder för hur man får och inte får göra, öppnar man möjligheterna till vad som kan göras. Att stänga dörrar eller spränga broar leder sällan någonvart. Vi måste öppna fler dörrar - och det sker inte genom lagstiftning om 50-50 föräldraledighet.
 
Senast ändrad:
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

...och hur lyder ditt förslag på hur man ska få män att börja ta lika stort ansvar för sina barn som kvinnorna?

Inte skaffa barn med dem övht tycker jag låter som en bra lösning :smirk:
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Så i rättvisans namn är det fel att jag ska ta ut någon föräldraledighet alls kanske??

I rättvisans namn så skall var och en ha sin egen FP.
Du din halva tiden och pappan sin halva tiden.
Som om man slog ihop båda inkomsterna och delade på 2 så som några föreslog.
Ett förslag som jag iofs inte tror på.
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

...och hur lyder ditt förslag på hur man ska få män att börja ta lika stort ansvar för sina barn som kvinnorna?
Jag tror helt ärligt att det är många kvinnor som inte låter sina män ta fullt ansvar för barnen, av alla möjliga anledningar. Kvinnorna kan inte se sej själva som oumbärliga i barnens liv utan måste ge pappan tillåtelse att få vara pappa.
Männen är mycket bättre på att göra saker trots att de har barn, detta måste ändras på i kvinnors liv. Man får inte sluta rida, sluta ha vänner, sluta motionera, sluta leva bara för att man skaffar barn. Man får inte vara rädd för att ta plats, man får inte vara rädd för att kräva mer tid av sin partner och man får inte vara rädd för att ställa krav!

Kvinnorna måste helt enkelt släppa lite på kontrollen i hemmet och låta mannen ta sitt ansvar. Dessutom är det lätt att delegera barnen till pappan om man själv inte har tid. Tyvärr är det många som tar på sej ansvaret om barnen till 110% och sedan bara klagar på barnens pappa att han inte gör någonting. Man får helt enkelt se till att inte ta det fulla ansvaret så att pappan tvingas att göra det.

Min sambo blev lite hetsig häromdagen och ojjade sej över vad stökigt det hade blivit hemma (ska medge att jag har tentapluggat i ett par veckor nu och att mycket av stöket är mitt, men jag har inte gjort någonting åt det alls). Jag tittade på honom, ryckte på axlarna och sa till honom att det var dags att han städade då!
Han insåg ganska så snabbt i vårat förhållande att jag inte tänker ha som fritid att stå framför spisen, föda barn och ta hand om honom.
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Men hur kan du säga att min sambo och jag inte är jämlika?? Det är ju för fan han som tar ut mer föräldraledighet!!

Att du vill utnyttja systemet för din ekonomiska vinnings skull är inte ett bra argument mot 50%-50%.
När den allmänna samhällsvinsten i jämlikhetens namn blir så pass stor.

Nu så skådar du för mycket navel (igen).
Du tittar bara på dig själv och din situation och missar de kollektiva effekterna.

Samtidigt så ser jag ingen jag ingen jämlikhet i att din sambo skulle ta ut ALLA föräldradagar.
Utan det är ju bara en förflyttning från ett ställe till ett annat.
Dela lika är jämställt och rättvist.
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

I rättvisans namn så skall var och en ha sin egen FP.
Du din halva tiden och pappan sin halva tiden.
Vad händer om den ena föräldern vägrar att ta ut sin del då? Blir den föräldern dömd av domstol att vara hemma med barnen? Ska vi dra ner på åldersgränsen när barnen får börja på dagis?
Hur kommer det praktiskt att lösas om föräldrarna bor i olika städer?
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Men ska vi verkligen bry oss om en så trivial sak som föräldraledigheten?

Nu så måste vi nog ta detta från början.
Föräldraledighet har alla rätt till under barnets fösta 1½år.
Samtidigt om man så vill.
Och den måste man inte alls utnyttja om man inte vill.

Sedan så finns det i Sverige en generös förmån som ger föräldrar betalt under över ett år för att vara hemma och ta hand om sina barn.
Det är ett erbjudande som man kan tacka nej till om man vill.

Det är detta erbjudande som man kan styra över.
Och på så sätt ge belöningar till de som följer politikens intenstioner.
Det är av varianten ni får pengar om ni gör som vi vill.
Villkorade pengar.
Jag ser inga lagar i det direkt.
Utan bara pengar som man kan få om man uppfyller vissa villkor.

Du vill inte att eb förmån skall villkoras så att din ekonomi hotar att bli sämre.
Och det kan jag visst förstå.
Men jag vill inte betala för den utan dessa villkor.

Däremot så verkar inte du förstå att det inte är någon som tvingas i detta fallet.
Det finns inget tvång.
Man kan skita i det helt och hållet om man vill.
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Nu var ju den frågan ställd till escodobe som svar på att för att samhället ska bli så jämlikt som möjligt måste vi legalisera om föräldraledigheten. Det var inte en fråga till alla ifall föräldraledigheten är viktig eller hur den fungerar!

Jag vill veta hur en lagalisering om FP kommer att göra samhället mer jämlikt, när antalet uttagna dagar av FP inte bevisar annat än vem som tog ut flesta FP dagar!!
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Himmel!
Kan du inte förstå det själv efter alla dessa sidor där vi har försökt att föklara det?
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Nej, eftersom uttagna dagar av FP inte bevisar ett skit. Det visar inte hur mycket tid föräldrarna spenderar med sina barn, det visar inte hur jämställt förhållandet är och det visar inte hur bra barnen mår, hur bra föräldrarna mår.
Uttagna FP-dagar visar enbart vem som tog ut flest FP-dagar.

Om det nu hade varit så att jag hade varit så enormt dum att jag efter 11 sidor på Buke fortfarande inte hade fattat, hade det väl varit bättre av dej att dra igenom de viktiga punkterna i en sammanfattning till mej så att jag fattade, istället för att ge mej en motfråga. Vart ligger din pedagogik??
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Om det nu hade varit så att jag hade varit så enormt dum att jag efter 11 sidor på Buke fortfarande inte hade fattat, hade det väl varit bättre av dej att dra igenom de viktiga punkterna i en sammanfattning till mej så att jag fattade, istället för att ge mej en motfråga.
Visst.
Här är den:
För att arbetsgivarna skall veta att risken för att en kvinna i fertil ålder skall vara hemma och barnledig inte är större än för en man i fertil ålder.
Så att man på så sätt tar bort arbetsmarknadens motivationer och indikationer på att förfördela kvinnor när det gäller anställningar och tillsättningar av tjänster.
Som det är nu så blir många kvinnor av med jobbet när de får barn, eftersom arbetsgivarna lyckas med att manövrera ut dem när de inte vill ha någon som är frånvarande på en tjänst.
Arbetsgivarna går också ofta förbi barnlediga kvinnor vid tillsättningar av attraktiva tjänster.

Vart ligger din pedagogik??
Ingenstans.
Min uppgift här är inte att vara pedagogisk.
Jag är bara en helt vanlig forumanvändare.

Vart ligger ligger din pedagogik?
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

Det skulle förhoppningsvis bidra till att pappor är hemma med sina barn mer.
Det är bra för barnen och föräldrna att mamma och pappa är "lika mycket" föräldrar.
Att även pappa är den som har kolll på när barnen ska ha med stövlar till utflyckten och är lika bra på att trösta när man slagit i knäna.
Det skulle även befrämja jämlikhet i hemmet. I boken "Det kallas kärlek" hänvisas det till undersökningar som visat att även hos par som varit "jämlika" så ökar benägenheten att till ojämlikhet efter barnens födelse. Det beror i stor grad på att det är kvinnan som är hemma, halkar efter i löneutvecklinge, går ner till halvtid och fortsätter ta det största ansvaret för hemmet även efter att hon återgått till lönearbete.

Det ger barnen bra förebilder, att se pappa dra sin strå till stacken annat än ekonomiskt.

Det ökar kvinnors chanser att få jobb, då de inte är de som förväntas vara hemma länge pga barn och sedan vabba jämt.
 
Sv: Varför inte dela lika på föräldraledigheten???

För att arbetsgivarna skall veta att risken för att en kvinna i fertil ålder skall vara hemma och barnledig inte är större än för en man i fertil ålder.
Det kan jag köpa. Men endast för att arbetsgivarna ska tvingas att tänka om och kvinnorna ska få en bättre chans på arbetsmarknaden.
Men ändrar det verkligen synen på kvinnan i samhället? Kommer det att leda till att männen tar mer ansvar när det gäller hemmet? Kommer det att reslutera i att männen kommer att ta fler VAB-dagar? Eller kommer det bara bli så att fler män kommer att "sitta" av tiden, kvinnorna kommer hem från jobbet och får göra det mesta i alla fall? Kommer det bli så att männen håller barnen vid liv och inget annat under deras föräldraledighet och kvinnorna får en ännu större arbetsbörda? Trenden visar ju inte annat än det tycker jag.

När det gäller barnens bästa eller familjen i helhets bästa så finns det ingenting som visar att antalet uttagna FP-dagar är förenat med den som tar största ansvaret i hemmet eller för barnen.

Vart ligger ligger din pedagogik?
Jag försöker inte omvända någon, därför anser jag att jag inte behöver någon pedagogik. Jag säger bara som jag tycker.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 450
Senast: Modest
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 695
Gravid - 1år Att alla har rätt att inte amma tror jag att vi kan vara överens om men när jag precis fått mitt första barn dök den här...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
12 378
Senast: WildWilma
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 764
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp