Varför ger man sig ut i stormen med ett hästsläp?

Menar du att det ingår i veterinärens kompetens att avgöra om det är säkert att ge sig ut i trafiken när det är storm? I så fall står vi väldigt långt ifrån varandra i den frågan...

Japp. På samma sätt som vet är fullt kompetent att bedöma om hen är i skick att köra eller har fått sova för lite och liknande.

Jag förutsätter att veterinärer har god kompetent även att bedöma om de anser det säkert att köra. På samma vis som jag är kompetent nog att avgöra samma sak (dvs om jag kan åka till där veterinärerna är för att hämta något under oväder).

Den olika approachen kan kanske påverkad av att du har många hästar. Jag har två, och ska det bli någon ny är jag tvungen att få ut livvärdet om det skulle sluta illa. Således så när det blir ett försäkringsärende räcker det inte att jag antagit att vet inte kunde komma pga vädret utan att veterinär är kontaktad och själv konstaterat att det inte är möjligt.

Men ja jag har full tilltro till veterinärens kompetens att avgöra om denne anser det är okej att köra eller ej. I regelrätt storm är ju frågan högst teoretiskt men det är sällan man är mitt i stormen här. Men vädret kan ändå vara så dåligt att det är alltför farligt att ge sig ut med släp.
 
Det är ett stort ansvar du lägger på veterinären, hen ska visst vara både veterinär, meteorolog och yrkeschaufför förstår jag (och kanske stålmannen också?) Eller HUR ska hen annars kunna vara kompetent att både avgöra hästens mående och huruvida det är säkert att köra om det är storm ute?
 
Det är ett stort ansvar du lägger på veterinären, hen ska visst vara både veterinär, meteorolog och yrkeschaufför förstår jag (och kanske stålmannen också?) Eller HUR ska hen annars kunna vara kompetent att både avgöra hästens mående och huruvida det är säkert att köra om det är storm ute?

Men varför skulle inte en veterinär kunna avgöra om denne anser att det är väder nog för att köra ut till en klient/patient? Att man inte kan begära att veterinären ska avgöra om det är säkert nog för hästägaren att lasta och köra med hästen är jag helt med på. Men nog bör denne kunna säga ifrån om denne anser att vädret/väglaget är för dåligt för att hen ska vilja köra ut, eller tvärtom. För mig har det i sak inget med att vara veterinär att göra, utan handlar snarare om kompetensen i egenskap av bilförare.
 
Varför skulle inte veterinären själv kunna avgöra om den vill köra eller inte? Vem ska annars göra det?
Veterinären avgör om den ska köra ut till stallet.
Tråden handlar om att ge sig ut med släp i stormen, därför undrar jag varför veterinären ska avgöra om det är säkert att köra iväg med hästen i släpet. Något annat har jag inte svarat på.

Och i händelse av storm liknande Gudrun (och i princip som den i lördags, även om det var något lugnare här då), så hade jag inte ens ringt till veterinären, för det var livsfarligt att ge sig ut när träden föll som tändstickor överallt. Jag hade gjort bedömningen att det är för farligt för någon vem som helst att försöka ta sig hit. Och det handlar inte om ifall jag har tio hästar eller en, utan att jag inte skulle tänka tanken att äventyra någon annans säkerhet för en hästs skull.
 
Veterinären avgör om den ska köra ut till stallet.
Tråden handlar om att ge sig ut med släp i stormen, därför undrar jag varför veterinären ska avgöra om det är säkert att köra iväg med hästen i släpet. Något annat har jag inte svarat på.

Och i händelse av storm liknande Gudrun (och i princip som den i lördags, även om det var något lugnare här då), så hade jag inte ens ringt till veterinären, för det var livsfarligt att ge sig ut när träden föll som tändstickor överallt. Jag hade gjort bedömningen att det är för farligt för någon vem som helst att försöka ta sig hit. Och det handlar inte om ifall jag har tio hästar eller en, utan att jag inte skulle tänka tanken att äventyra någon annans säkerhet för en hästs skull.

Mjae men det är inte vad som stod i inlägget du svarade på. Som jag sen svarade på.
 
Det är ett stort ansvar du lägger på veterinären, hen ska visst vara både veterinär, meteorolog och yrkeschaufför förstår jag (och kanske stålmannen också?) Eller HUR ska hen annars kunna vara kompetent att både avgöra hästens mående och huruvida det är säkert att köra om det är storm ute?

För att det är hen som kör bilen och ingen annan. Precis som det är hen som måste avgöra om hen är pigg nog att köra bil, vågar köra bil när det är jättehalt eller moddigt eller...

Precis som ingen annan än jag kan avgöra om jag kan köra under x omständigheter.
 
Veterinären avgör om den ska köra ut till stallet.
Tråden handlar om att ge sig ut med släp i stormen, därför undrar jag varför veterinären ska avgöra om det är säkert att köra iväg med hästen i släpet. Något annat har jag inte svarat på.

Och i händelse av storm liknande Gudrun (och i princip som den i lördags, även om det var något lugnare här då), så hade jag inte ens ringt till veterinären, för det var livsfarligt att ge sig ut när träden föll som tändstickor överallt. Jag hade gjort bedömningen att det är för farligt för någon vem som helst att försöka ta sig hit. Och det handlar inte om ifall jag har tio hästar eller en, utan att jag inte skulle tänka tanken att äventyra någon annans säkerhet för en hästs skull.

Nejdu Ameo, det handlade om huruvida veterinären skulle köra i sin bil till mig i oväder. Eftersom jag inte kunde ta ut släpet för det var storm, men hästen var dödssjuk och jag då ville ha den behandlad hemma om det gick. Det var ursprunget.

Och ang Gudrun missade du kanske att jag skrev att är det regelrätt storm blir frågan teoretisk, det är inte säkert för nån då. Inte framkomligt heller. Men oftast är det inte storm, men nog väl oväder.
 
Djurambulans är väl oftast något lastbilsiknande, det lär inte vara särskilt mycket säkrare att ge sig ut med ett sånt vindfång vid storm.

Säkert betydligt säkrare än bil och släp.
Bil och släp utgör TVÅ fordon som var för sig kan påverkas av vind, medan en liten lastbil är ETT fordon med samma tyngd som de två tillsammans.
 
Och i händelse av storm liknande Gudrun (och i princip som den i lördags, även om det var något lugnare här då), så hade jag inte ens ringt till veterinären, för det var livsfarligt att ge sig ut när träden föll som tändstickor överallt.

Jag hade ringt och låtit veterinären avgöra om h*n skulle köra eller ej. Och om h*n inte kunde komma så kunde jag fått goda råd om hur jag skulle göra tills vidare.
Men det menade du kanske också?
 
Jag körde häst till djursjukhuset sent i fredags kväll, innan det börjat ta i riktigt. Och ja, det var frågan om liv eller död .
Men det var en skräckupplevelse. Jag är glad att det inte hände ett dygn senare, då hade jag anlitat Djurambulansen istället för att köra själv.

En uppdatering, och ett stort tack till er som hjälpt till genom att hålla tummarna!
Shira står kvar på kliniken, och jag hoppas få hem henne på måndag. I onsdags tappades hennes livmoder på 95 liter (!) var, och nu mår hon betydligt bättre. Dock är hon lite väl tunn nu (när hon skrevs in vägde hon 705 kilo, efter tappningen visade vågen 596) så till hennes stora förtjusning får nu äta kraftfoder :d
 
Jag hade ringt och låtit veterinären avgöra om h*n skulle köra eller ej. Och om h*n inte kunde komma så kunde jag fått goda råd om hur jag skulle göra tills vidare.
Men det menade du kanske också?
Nej, det var inte så jag menade. Jag hade inte ens ringt och frågat veterinären om det vore riktig storm. Jag VET hur farligt det är att ta sig längs vägen genom skogen där jag bor när träden börjar falla och jag skulle inte ens fråga veterinären ifall hen är beredd att ta den risken. Hade jag en häst som vore så svårt sjuk eller skadad så att veterinär inte kan vänta, så skulle jag hoppas att vår närmaste granne skulle kunna avliva hästen åt mig, om jag skulle hamna i ett sånt läge. (vissa saker har jag både kunskap och utrustning att klara själv, nu pratar jag svåra skador/sjukdomar som jag inte kan behandla själv)
Jag har ju själv sett hur mycket plockepinn det blir när det har stormat.
Naturens krafter rår vi inte över, men vi måste respektera dem. I "nödläge" vid storm får man fatta andra beslut än man skulle göra vid normalväder.
 
Jag bor också i skogen, men kanske inte så långt in som du. Jag har ca en mil till "trädfritt område". Men vi har erfarenhet av att vara isolerade, när Gudrun härjat färdigt var det ingen som kunde komma från byn förrän efter tre dagar på grund av alla träd över vägen. Stormen Per var inte heller nådig, men händiga bybor kunde göra vägen farbar. Sen var det en rejäl storm i augusti ett år och då var det omöjligt att rida i skogen. Simone 2013 fällde också träd över vägen och grannarna fixade det också då. Och sen var det ju Sven, också 2013, som både lade trän över vägen och tog med sig en bit av vårt stalltak...
 
En uppdatering, och ett stort tack till er som hjälpt till genom att hålla tummarna!
Shira står kvar på kliniken, och jag hoppas få hem henne på måndag. I onsdags tappades hennes livmoder på 95 liter (!) var, och nu mår hon betydligt bättre. Dock är hon lite väl tunn nu (när hon skrevs in vägde hon 705 kilo, efter tappningen visade vågen 596) så till hennes stora förtjusning får nu äta kraftfoder :d

Jag såg denna tråden nu, och jag håller också tummarna för att Shira återhämtar sig. Förstår att hon blev glad för kraftfodret ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 815
Senast: Freazer
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
23 24 25
Svar
484
· Visningar
13 334
Senast: doppler
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 574
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Bara jag som stör mig på ryttare och framförallt MAMMOR till ryttare som bara skriver och visar bilder/filmer på sitt barn och dess häst...
2
Svar
20
· Visningar
3 334
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Julklappstips till tränare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp