Varför ger man sig ut i stormen med ett hästsläp?

Kan ju vara så att man måste till vet? Antagligen har släpet vält för att det inte var någon häst i, med häst i ska det blåsa rätt så rejält för att det ska välta. Jag körde och tränade igår som vanligt trots rejäl vind, men hade ju inte kommit upp i stormstyrka. Idag hade jag dock inte kört och tränat men till klinik hade jag nog kört.
 
Det fanns enligt annan sida häst i släpet.
Jag bor ganska nära där det händer och kör den vägen ett par ggr i veckan. Där blåser det i princip alltid då det är så öppet.
Skulle själv inte vilja ha kört där varesig med eller utan häst i släpet i gårdagens väder. Dessutom hände detta under den tidpunkten när stormen kulminerade.
 
Kan ju vara så att man måste till vet? Antagligen har släpet vält för att det inte var någon häst i, med häst i ska det blåsa rätt så rejält för att det ska välta. Jag körde och tränade igår som vanligt trots rejäl vind, men hade ju inte kommit upp i stormstyrka. Idag hade jag dock inte kört och tränat men till klinik hade jag nog kört.
Men då skulle det röra sig om liv och död för att jag skulle ge mig ut, även till veterinär.
 
Jag körde häst till djursjukhuset sent i fredags kväll, innan det börjat ta i riktigt. Och ja, det var frågan om liv eller död .
Men det var en skräckupplevelse. Jag är glad att det inte hände ett dygn senare, då hade jag anlitat Djurambulansen istället för att köra själv.
 
Jag skulle nog välja påstå två saker - utan att direkt koppla det till nämnda händelser.
Det ena är att alltför många människor av idag har dålig respekt för naturkrafter. De får för sig att bara för att det är 2015 så ska man liksom inte behöva bry sig om vad naturen hittar på.
Det andra är att många överskattar sin egen förmåga. Och detta i kombination med att underskatta naturens krafter gör att olyckor sker.

Helt ärligt, skulle någon av mina hästar bli så dålig att djursjukhusfärd skulle vara nödvändig, ett dygn då det är storm- och orkanvarning utfärdad. Då skulle jag hellre ringa en granne som får skjuta den direkt. Jag skulle inte ge mig ut på vägarna för att "rädda hästen" om det sker med fara för mitt eget liv - vilket kan vara fallet i storm och orkan.
(att det sen dessutom är så att jag har 4 timmar till närmaste djursjukhus med jourverksamhet och stationärvård, det har jag bortsett ifrån i just det här fallet)
 
Vi var ute igår med häst till klinik, dock ej akut utan ett inbokat besök som sedan visade sig ha varit väldigt nödvändigt ändå. Dock så hade det inte hunnit blåsa upp så extremt men visst kom det en och annan kastvind som tog tag i ekipaget. Men med tanke på hur det kändes i den då inte extrema vinden vågar jag inte ens tänka tanken på hur det blivit om man hade åkt när stormen var som värst.
 
Ja, vi skulle flytta en häst från ett stall till ett annat. Vi började med alt fredag em och det slutade med att vi körde idag vid 12 just för att vänta ut vindarna.
Skulle köra och hämta ensilage i helgen också men det klarade sig på håret så jag kör imorgon istället.
Enda anledningen till att köra med släp under dom här dygnen är akutfall som måste till klinik.
 
Jag skulle nog välja påstå två saker - utan att direkt koppla det till nämnda händelser.
Det ena är att alltför många människor av idag har dålig respekt för naturkrafter. De får för sig att bara för att det är 2015 så ska man liksom inte behöva bry sig om vad naturen hittar på.
Det andra är att många överskattar sin egen förmåga. Och detta i kombination med att underskatta naturens krafter gör att olyckor sker.

Helt ärligt, skulle någon av mina hästar bli så dålig att djursjukhusfärd skulle vara nödvändig, ett dygn då det är storm- och orkanvarning utfärdad. Då skulle jag hellre ringa en granne som får skjuta den direkt. Jag skulle inte ge mig ut på vägarna för att "rädda hästen" om det sker med fara för mitt eget liv - vilket kan vara fallet i storm och orkan.
(att det sen dessutom är så att jag har 4 timmar till närmaste djursjukhus med jourverksamhet och stationärvård, det har jag bortsett ifrån i just det här fallet)

Jag hade i ett sådant läge försökt få vet att vårda den hemma tills man kunde köra in, eller anlita djurambulansen om de kan ta sig fram. Däremot, det kan ju vara så att när man börjar åka eller där man bor så är det okej, men sen när man är halvvägs inser man att "oh shit...". Vad gör man då liksom...

Jag har kört till klinik i mycket dåligt väder och fruktansvärd halka, när det gällt liv eller död. Men just vind har jag väldigt stor respekt för, och stormar det såpass att det faller träd, ja då får man försöka lösa det utan att halka ut på vägarna. Men det förutsätter ju att man vet när man ska åka hur det ska bli. Jag har ringt jobbet och sagt att jag inte kan komma för det är snöstorm, och de har trott jag ljugit. För där har det varit vindstilla och solsken. Det är 7 mil dit. Ibland kan det vara sanslöst skit här, men fint 3 mil bort. Och omvänt. Jag åker glatt till jobbet i finväder, och efter en mil på motorvägen har jag dödsångest och vill bara av,av, av vägen för det är sikt noll, glashalt osv.
Så sådana saker kan spela in.
 
Djurambulans är väl oftast något lastbilsiknande, det lär inte vara särskilt mycket säkrare att ge sig ut med ett sånt vindfång vid storm.

Sen vad gäller veterinär på hemmaplan, så visst - fast jag är inte säker på att jag skulle försöka få ut någon hit där jag bor, mitt i den småländska skogen,. Det är rätt mycket tät granskog på vägen hit....
 
Jag körde häst till djursjukhuset sent i fredags kväll, innan det börjat ta i riktigt. Och ja, det var frågan om liv eller död .
Men det var en skräckupplevelse. Jag är glad att det inte hände ett dygn senare, då hade jag anlitat Djurambulansen istället för att köra själv.
Stackars dig så hemskt (läst i annan tråd ) :(

Kl
Hur stormen exakt varit på olika ställen och vad anledningarna till att folk valt att transportera sin häst varit kanske man ska vara rätt ödmjuk till att döma runt tänker jag . Media älskar att blåsa upp rubriker utan sammanhang och ffa gillar de väder . Det har varit värsta rubrikerna över hela landet ang Egon inkl i mitt län och har inte direkt varit ngt värre än ett normalt jobbigt snöväder med blötsnö/is/dåliga vägar osv, storm vindar har det inte varit men friska Vindar .

Tror inte många människor med ens millimeter sunt förnuft plockar in sin häst i ngt släp bara för att i såna stormar eller öht väljer att ge sig ut bara för att faktiskt .
 
Det är ju tyvärr det som är problemet: Folk saknar sunt förnuft nuförtiden :crazy:
Varför ska man förutsätta det ? Det blir ju totalt förmätet att förkunna det ? Du vet ju inget om situationen än mindre kan du ju sätta dig över folk och förkunna att de är idioter jmf med dig liksom ? Varför skulle folk sakna sunt förnuft i sak "nuförtiden" jmf med förut ?
 
Jag förutsätter ingenting! Däremot så är det ganska tydligt att många människor inte har vanligt sunt förnuft.

Dom som bor på landet har inget val mer än att lära sig att respektera naturen och dess krafter.
Folk som bor i städerna är oftast skyddade från naturens härjningar och lär sig inte att respektera dom på ett naturligt sätt.
Fler och fler människor bosätter sig i städer och tätorter och det gamla förnuftet är inte så självklart längre.
Det är väl någon form av evolution helt enkelt?!?

Därmed inte sagt att alla på landet är så kloka heller eller att alla i städerna är kompletta idioter.
 
Jag förutsätter ingenting! Däremot så är det ganska tydligt att många människor inte har vanligt sunt förnuft.

Dom som bor på landet har inget val mer än att lära sig att respektera naturen och dess krafter.
Folk som bor i städerna är oftast skyddade från naturens härjningar och lär sig inte att respektera dom på ett naturligt sätt.
Fler och fler människor bosätter sig i städer och tätorter och det gamla förnuftet är inte så självklart längre.
Det är väl någon form av evolution helt enkelt?!?

Därmed inte sagt att alla på landet är så kloka heller eller att alla i städerna är kompletta idioter.

Jag förstår fortfarande inte din dömande attityd enligt tidigare inlägg . Det spelar väl ingen roll var folk bor osv , alla är väl knappast idioter kategoriskt oavsett vad det än handlar om ?

Varför skulle folk "nuförtiden" ha mindre sunt förnuft än annars ? Därav min reaktion .?
 
Djurambulans är väl oftast något lastbilsiknande, det lär inte vara särskilt mycket säkrare att ge sig ut med ett sånt vindfång vid storm.

Sen vad gäller veterinär på hemmaplan, så visst - fast jag är inte säker på att jag skulle försöka få ut någon hit där jag bor, mitt i den småländska skogen,. Det är rätt mycket tät granskog på vägen hit....

Jag skulle låta vet avgöra om de ansåg att de kunde köra eller ej. Det är skog här med runtikring, men jag inbillar mig att vet har någon form av gräns för när det är säkert kontra inte säkert. Jag skulle göra vad jag kunde för att hästen skulle få vård, men skulle det inte gå så går det ju inte. Men jag skulle försökt alla sätt som var reellt möjliga.
 
[
Tror inte många människor med ens millimeter sunt förnuft plockar in sin häst i ngt släp bara för att i såna stormar eller öht väljer att ge sig ut bara för att faktiskt .

Jag höll ju bara med dig från början egentligen.
Eftersom det finns folk utan sunt förnuft alt med Superman egon så går det snett ibland.
Det är inte alls säkert att dom som nu råkat illa ut gav sig ut i stormen "bara för att" men jag såg många hästsläp och hästbilar där jag vet att dom bara åkte till träning och liknande.
 
Jag skulle låta vet avgöra om de ansåg att de kunde köra eller ej. Det är skog här med runtikring, men jag inbillar mig att vet har någon form av gräns för när det är säkert kontra inte säkert. Jag skulle göra vad jag kunde för att hästen skulle få vård, men skulle det inte gå så går det ju inte. Men jag skulle försökt alla sätt som var reellt möjliga.
Menar du att det ingår i veterinärens kompetens att avgöra om det är säkert att ge sig ut i trafiken när det är storm? I så fall står vi väldigt långt ifrån varandra i den frågan...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 815
Senast: Freazer
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas i juni. Boken måste vara avslutad inom perioden. För dig som eventuellt inte varit...
23 24 25
Svar
484
· Visningar
13 334
Senast: doppler
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 574
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Bara jag som stör mig på ryttare och framförallt MAMMOR till ryttare som bara skriver och visar bilder/filmer på sitt barn och dess häst...
2
Svar
20
· Visningar
3 334
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp