varför förlorar han vikt?

I

Icebabe_1

mitt fullblod förlorar vikt,
efter jag satte han på sommarbete har vikten sakta men säkert försvunnit på honom,jag har kontaktat både veterinär och foder experter,
dom säger båda att fullblod är inte skapade för att gå på grönbete och måste tvingas stå inne många timmar dag och natt,jag får inte dette att stämma då han är så lycklig och glad på betet med sin flock.
jag har ändrat foder efter vad experten säger,
så nu får han 3 mål om dagen i kraft väg,
1,8 kg nya groov krafft,
5 dl betfoder n( före uppblött)
5 dl kornkross ( som dom säger jag skall sluta med för det ger ingen nytta?)

så får han tillägg vitlök,majsolja,kokta linfrö och hö pluss grönbete.

dette har han nu gått på en vecka i det nya fodret,hur lång tid tar det innan man ser att han går upp i vikt?

veterinären har tagit blod och andra prover,och han är övrigt frisk.
 
Många fullblod ÄR svåra att hålla hull på endast bete, du är inte den enda. Dock ska du inte behöva plocka in honom från betet bara för det. Se bara till att ge honom extra kraftfoder, precis som du gör.
 
tänderna blev raspade innan jag fick han för 4 månader sedan,det kollade jag med hon jag fick han av.
avmaskat dubbel dos är han nyligen efter stallägaren uppmana alla i stallet att göra det.
 
okey,
jag fick två personer att se han i dag och ge mig en upptatering på hans hull,då jag inte tycker han går upp nått,
men dom menar han har lagt på sig lite,så fodret hjälper verkar det som.
 
Det är ju alltid skönt o höra från andra att hästen gått upp i vikt, det är ganska svårt att se själv när man träffar hästarna varje dag, man blir nästan lite blind på sånt. Själv har jag alltid fått stödfodra mina engelska då de gått på bete, numera har jag araber, och de kräver oxå sin mat, men inte alls i samma mängder.
 
jo,man blir ju blind,
men man lär ju hela tiden nytt om fullblod også,
jag visste inte att man fick fodra på så mycke endå...
 
Akta bara så det inte blir laxerande verkan av kombinationen av massa gräs och betfor....även grooven innehåller ju betfor.Även matolja kan ha viss laxerande effekt.För stor mängd vitlök likaså.

Varför inte enbart ge Grooven...öka mängden istället...så slipper du stå och kladda med en massa.Det är ju ett fullfoder!

Min unghäst här har svårt att hålla hull...med krafft breed gick hon snarare ner i vikt istället för upp.Nya krafft groov funkade bra på hullet men satte sej desto mer i skallen på henne.Så nu är det den gamla grooven som gäller och den har fått henne att öka i vikt ytterligare ändå jämfört med både breed och nya grooven.

Ja det var bara lite funderingar... ;)
 
Att hästar tappar vikt på bete är inte alls ovanligt, och kan bero på olika orsaker. Om du kollat tänder, avmaskning och att hästen i övrigt är frisk behöver du inte oroa dig för att det är något fel.

Den första förklaringen kan ligga i betets karaktär. Är betet tillräckligt? Ett nedbetat, ogödslat bete blir inte många hästar feta på.
Är terrängen kuperad och varierande så hästen måste röra sig mycket, t.ex. mellan vatten och bete? Det är stor skillnad på ett gödslat, putsat kulturbete och ett gammalt naturbete.

Sen reagerar hästar olika på bete och utevistelse. Vissa blir väldigt besvärade av insekter vilket leder till att de springer runt och stressar istället för att beta. De kan vara lekfulla och/eller stressade vilket leder till att en massa energi går åt till annat.

Jag skulle fortsätta att stödutfodra, och ev. ta in hästen under de värsta "insektstimmarna" om den har besvär av det.
 
Skönt att du är så rädd om din häst och vaksam på vikten!! Vissa fullblod går kanon på bara bete även om det inte är jättestarkt. Andra kan rasa i vikt fastän betet är bra skött och ordentligt gödslat.Du behöver absolut inte oroa dig! Som andra har kommenterat så har man kollat mask och tänder etc så kan man lägga det bakom sig. Jag har själv en del fullblod. av dem går 2 på ett bete för sig. Den ena är rund och god och ökar för varje dag ;) Den andra får ,förutom betet då, hela 4,5kg kraft grov omdagen för att inte bli som en pinne :eek: . Vissa fullblod fixar inte att bara stå på gräs helt enkelt. Så fortsätt du ge honom extra. Tycker också att du ska gå över helt till grov och skippa kornkrosset just nu. Groven är mkt bättre vid uppbyggnad och lågt hull. Sen kan du om du vill ge honom kornkross om du vill det.
Håller med om att du inte behöver eller bör ge betfor med den totala foderstaten han nu har. Tarmarna kan reagera. Får han vitlök av någon speciell anledning?
Byt gärna ut majsoljan till ren sojaolja somärbättre för just uppbyggnad,men ta det nätt med oljan och ha koll på avföringen!
Ge honom målen på 3 - 4ggr så kan han ta det till sig bättre samt låt det gärna finnas hö i hagen hela tiden så att han kan äta så mkt han bara orkar. Det ska nog bli bra igen bara du ger hästen lite tid!!
:)
 
Vet hur det känns. Min valack blir också tunnare istället för tjockare på bete *suck*. Han håller helt enkelt hullet bara om han står inne på nätterna. Extremt energi och proteinkrävande häst och när han går i hagen dygnet runt kräver han sådana mängder att jag aldrig lyckas få i honom tillräckligt :crazy:. Inte så mycket att göra åt tyvärr; man vill ju inte ta ifrån dom lyckan att gå ute heller.
 
tackar för alla svar,tur att buke finns :D

jag visste inte att groov innehållt betfoder,det var det ingen som sa till mig när jag förklarade vad han åt och vad dom sa jag skulle ge vidare.
jag skall dra ner på den mengden,
när det gäller vitlök så får han dubbel dos,då det är mot fästingar mm.det vill jag helst inte dra ner på.

soja olja?nån särlig sort???jag byter gärna ut den om det är bättre med soja.

han får ju även hö,två gånger dagen.

nu går han helt i vila bara för att jag vill han skall upp i vikt,enda nackdelen med det är att han tappar muskler.
 
Det finns en enegiolja i kraffts sortiment som är av soja som är bra ,annars går det bra med vilken olja som helst av soja. Försök att lägga ut såpass mkt hö att det inte tar slut tills nästa gång du kommer så att han verkligen kan äta så mkt han bara kan. han behöver inte vila. Du kan ta längre skrittpass. Det bibehåller hans muskler men tar inte såmkt energi. Visst kan du ge vitlöken. Var mest nyfiken på varför du ville ge det. Din förklaring är ju helt vettig så då är det ju inga problem. ge inte upp,det kommer att ge resultat!!! Vissa fullblod äter ju såmkt att alla foderstatsprogram skulle få dåndimpen..!! Men så kan det vara ibland! Du har stöd här på buke,det finns fler här bland oss som har samma problem som du!!! :d :d
 
Hej. Jag har samma problem som du.Mitt fullblod tappar jättelätt vikt under betesperioden. Vad var det för knäpp veterinär som inte tyckte han kunde gå ute. Det är ju bara att stödfodra!
Jag tycker det funkar att ge Lusern. Just nu ger jag min två kg lusernhack + 2 kg lusernMix + 2 kg Krafft Ponny (kompletterar lusernet bäst efterson lusern är mkt protein + kalcium rikt). Du behöver inte köpa nån dyr specialolja (soja). Vanlig majsolja är precis lika bra. Ge max en dl per måltid, då de inte klarar att bryta ner mer på en gång.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 299
Hästhantering Hej! Vet inte riktigt vart jag ska lägga detta inlägg men provar här. Tänkte kolla om någon har några bra tips på hur man sätter igång...
Svar
2
· Visningar
1 297
Senast: Lager
·
  • Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 336
Senast: Intejag
·
Foder & Strö Hej! Jag behöver hjälp!!! Jag har en nyinköpt häst som jag haft i lite mer än 1månad som bara går ner å ner i vikt. Nu börjar till och...
Svar
18
· Visningar
3 416
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp