Varför fodra så ofta?

barajag...

Trådstartare
Har märkt att det är väldigt mycket diskussioner om utfodring, tider mm här på Buke.

Tänker bara tala om vilka stora skillnader det finns i sätt att fodra. På ridskolan här i stan tex fodras det lite mat flera ggr om dagen, både hö o kraftfoder.

På travet har jag 2 olika exempel. De flesta där fodrar hö 2 ggr om dagen. På morgonen (kl 7) får de ca 1/4 hö av dagsgivan och på em (kl 15 ca) får de resten av dagsgivan. Då har de att knapra på när de vill..

Andra ex är där man har hökorgar i boxen o fodrar hö 1 gång om dagen. Man fyller då fullt o hästen har fri tillgång o kan äta när den vill. Dessa korgar hinner sällan tömmas.. måste vara idealet för hästarna att ha det så. Dessutom är det lättsamt för personalen.

Kraftfoder ges 3 ggr/dag. På gården där jag jobbade fick dem kl 7, 16 och 22. Där fodrade tränaren eller hans familj själv på kvällen. Jämnt o bra fördelat. Men på banan fick de kl 7, 12 och 16. DET är naturligtvis inte vad man önskar, men personalen kan ju inte jobba jämnt o tränaren själv är ju på trav på kvällarna. Det är vanligaste sättet för hästarna som står på travbanorna och de trivs o vinner lopp ändå ...

Idealet är naturligtvis att fodra krafft lite o ofta, men det är inte alltid det fungerar. Man måste anpassa sig till de olika situationerna. Huvudsaken är att det finns grovfoder att tillgå så jag tycker det är konstigt att inte flera har fri tillgång på hö. Det är otroligt lättsamt att ha en hökorg o fylla en gång om dagen o man behöver aldrig oraoa sig eller skaffa hjälpa att fodra när man inte kan själv.

Om man tittar på hästar med fri tillgång på mat ser man att de äter ordentligt 2 ggr om dagen o däremellen knaprar de lite då o då. Detta har konstaterats av både stallpersonal, stuterier o forskare, så jag förstår inte riktigt varför folk ska fördela höet på flera gånger/dygn!?

Någon som håller med eller har några argument till detta?
 
Senast ändrad:
Sv: Varför fodra så ofta?

Om man tittar på hästar med fri tillgång på mat ser man att de äter ordentligt 2 ggr om dagen o däremellen knaprar de lite då o då. Detta har konstaterats av både stallpersonal, stuterier o forskare, så jag förstår inte riktigt varför folk ska fördela höet på flera gånger/dygn!?

Var har du fått det där ifrån???

Forskning visar att såväl vildhästar som tamhästar med fri tillgång har ett likartat ätmönster där perioder av ätande varvas med perioder av icke-ätande, men där den största tiden av dygnet ändå är ätande.

De äter INTE ordentligt två ggr/dag och sen bara plockar lite, utan de äter i ätperioder jämnt fördelat över dygnet. Nu minns jag inte exakt hur långa de var etc (men jag kan ta fram den informationen).

Om jag tittar på mina egna hästar som har fri tillgång både ute och inne så äter de cirka 40 minuter per gång, sen gör de annat ett tag och så återvänder de till maten och så har de en ätperiod igen, gör annat, äter igen etc. Inte alls såsom du beskriver, och som sagt FORSKNINGEN visar INTE det du beskriver?
 
Sv: Varför fodra så ofta?

Om man tittar på hästar med fri tillgång på mat ser man att de äter ordentligt 2 ggr om dagen o däremellen knaprar de lite då o då. Detta har konstaterats av både stallpersonal, stuterier o forskare, så jag förstår inte riktigt varför folk ska fördela höet på flera gånger/dygn!?

Någon som håller med eller har några argument till detta?[/QUOTE]

Enligt studier har hästar runt 10 ät perioder/ dygn och längsta upphåll ligger runt 3 timmar, Varje ätperiod ligger på 60-100 minuter om de har möjlighet till det (dvs att grovfodret räcker att tugga så länge)
 
Sv: Varför fodra så ofta?

Ok.. jag kanske har gammal info i huvudet.. motsäger inte att jag är fel ute..

Men många som föder upp hästar säger att de ofta äter 2 ordentliga mål om dagen och flera mindre. Så har i alla fall jag förstått..

Är det som ni säger är det ännu större anledning att ha fri tillgång på hö. Varför dela upp fodringen så många gånger istället för att låta hästen avgöra själv vad, när o hur mycket mat den behöver?
 
Sv: Varför fodra så ofta?

barajag... skrev:
Ok.. jag kanske har gammal info i huvudet.. motsäger inte att jag är fel ute..

Men många som föder upp hästar säger att de ofta äter 2 ordentliga mål om dagen och flera mindre. Så har i alla fall jag förstått..

Är det som ni säger är det ännu större anledning att ha fri tillgång på hö. Varför dela upp fodringen så många gånger istället för att låta hästen avgöra själv vad, när o hur mycket mat den behöver?

Eftersom folk inte bemödar sig om att köpa tillräckligt bra hö, eftersom folk inbillar sig att för mkt hö ger hömage, eftersom det finns hästar som äter mycket mer än de behöver på fri tillgång.

Där har du tre anledningar varför man inte ger fri tillgång.

Har du ett hö med dålig SRP/MJ-kvot KAN du inte ge fri tillgång t ex.
Har du en liten glupsk ponny som på 6 kg hö får i sig det den behöver, men som äter 12 kg hö på fri tillgång kan du heller inte ha den på fri tillgång på hö.

Men, de allra flesta hästar går att ha på fri tillgång om man bara bemödar sig om att leta rätt på ett hö/hösilage som lämpar sig för det.
 
Sv: Varför fodra så ofta?

Absolut!
Tyvärr så är folk inbitna på att ge mycket krafftfoder och lite grovfoder, då har aldrig hästen möjlighet att stilla sitt ätbehov. Därav kommer ju dagens många beteendestörningar, särskillt om hästarna står på annat än halm...
*suck*
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 700
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 559
Senast: Blyger
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 575
Senast: Mia_R
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 903
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp