Varför blir inte Hästarna av med Hostan?

Emmsan

Trådstartare
Nu e jag uppgiven, Vaför blir hästarna inte av med hostan?

Jag drar hela förloppet.

I mars/april 2007 blir 2 av mina 3 hästar lite snoriga och hostiga.
Det kommer ljust vit snor och de hostar i box o när de går i hage.
Vet kommer ut lyssnar och skriver ut Hippotrim för 5 dagar.

Stoet blir av med hostan direkt, valacken för en kur ventpulmin.
Efter ventpilmin kuren släpps hästarna ut dygnet runt.
Blir efter det symtom fri nästan, någon gång ibland hosta han till i början av ridpassen.

Hästarna stallas in i mitten av augusti, om jag inte mins helt fel.
I november börjar valacken hosta kontinuerligt i början av ridpassen 3-4 gånger/ ridpass ungefär.

Vet. kommer ut tar näs prover på honom, ingen specifik växt.
Nu har jag inte resultatet framför mig, men enligt vet var där mycket av många, men ingenting som inte skulle vara där. Luddigt hoppas ni förstår.
Vi provar olika örtblandningar, vi ger alla hästar i förebyggande syfte.
Ingen stillnade.

Oturligt går han och vrickar sig, när vi ändå är på klinik ber vi dom kika honom i halsen samt ta hals prov. I väntan på resultatet ger vi en slemlösande medicin, kommer inte på vad den heter. Den kommer i en rosa förpackning, smaka och lukta hallon. Ytterst lite slem, ingenting på provet via slu. Han fick ytterligare en kur Hippotrim, ventpulmin och ett pulver som börjar på Eq.... Shit mitt minne på namn:crazy:
Detta gjordes i slutet på Februari i år.

Runt April/Maj-08 Börjar stoet hosta igen, i början av ridpassen 3-4 gånger.
Nu börjar jag tröttna på det här.
Hon och den gamla hästen som inte visat några symtom alls släppas i väg för hals prov.
Stoet lite slem, ingen specifik växt. Gamlingen Lite mer slem, typ 1 gulaktig klump som var mindre än min lilltå nagel ingen specifik växt.
Suck

Hästarna släpps ut dygnet runt.
Medans vi väntar på resultatet får valacken tillbaks sin hosta.

Vad är det här?
Det dröjer innan jag får ut medicinen.
I torsdags var sista medicineringen.
Stoet var symptom fri i början men börja hosta lite vid ridning.
Valacken har varit symtom fri under hela medicineringen. Hosta ett par gånger vid ridning i går.
Den gamla har inte visat symtom varken innan under eller efter.

Redan när veterinären var här första gången gick vi igenom stall rutinerna.
Hästarna äter kraft på morgonen, för hö ute. Jag mockar innan jag börjar arbeta. Hästarna går ute till ca 11-18 på kvällen.
Eget hösilage av bra kvalité. Bra halm kom inget regn på den.
Har 2,70m högt i stallet dörren står öppen året runt+ ventilation i varje box.

Innan jag åkte å kolla stoet och gamlingen tömde vi stallet desinficerade alla väggar och tak.

Vad mer kan jag göra?
Hästarna går ute nu men har fortfarande hosta vid ridning endast 3-4 gånger. I övrigt är allmäntillståndet bra.

Hjälp mig hitta felet!
 
Sv: Varför blir inte Hästarna av med Hostan?

Kolla upp stallet!!!

  • Ventilation?
  • Dragigt?
  • Mögel?
  • Isolering?
  • Damm?
  • Lagring av grovfoder?
  • Lagring av strö?
 
Sv: Varför blir inte Hästarna av med Hostan?

Vi har haft precis samma fel på våra hästar, av och till sedan i höstas. Nu går dom ute dygnet runt, står på spån, stallet är högtryckstvättat.... flera är friska nu men en har efter detta fått blåsljud på hjärtat....:( Väntar nu på blodprovs-svar om det kan vara rino-virus....
 
Sv: Varför blir inte Hästarna av med Hostan?

Jag skulle nog ändå tippa på att det är något i miljön.
Skulle det vara något annat så skulle jag inte tro att båda hästarna skulle bli hostiga, och ffa inte under så lång tid.

Det kanske är FÖR dragigt i stallet?
Har flera personer kollat igenom grovfodret/halmet ordentligt?
Alla har inte samma uppfattning om vad som är bra resp dåligt.

Hur är underlaget du rider på?

Av min erfarenhet så är det alltid fodret som är boven om hästarna hostar i början av ridning, alt att hästen står inne för mkt så de blir lite "rostiga" i halsen.

Hur länge gick/går hästarna på bete? Är det några symptom om de gått några veckor ute dygnet runt?
 
Sv: Varför blir inte Hästarna av med Hostan?

Ok
Ventilation
alla boxar har ventilation + en mitt i mot rakt över gången
Ventilationen är satt högt just för att minska drag.
Det är ingen mekanisk vetilation utan självdrag.
+ Att den stora stall dörren står öppen nästan oavsett väder.

Det kan vara lite dragit i gången när båda dörrarna är öppna vilket bara händer när man går in och ut genom den lilla stalldörren.
Men har aldrig upplevt det dragit i boxarna.

Det är en stenbyggnad, sten kan väl inte mögla?

Väggarna är oisolerade, men taket är isolerat. Jag och sambon bor ovan på:D. Vi trodde först att det berode på att vi inte hunnit gipsa färdigt, lite isolering låg blottat. Men nu är allt plastat och två lager gips.

Damm? inte mer än i andra stall.
Eftersom jag mockar och fixar allt innan jag börjar arbeta så dammar det inte när hästarna är inne.
Sopar endast när hästarna är ute.

Grovfodret är Hösilag. Lagars på hårdgjord yta. en bal itaget tas in öppnas i annan byggnad än stallet.

Halmen förvaras i samma byggnad som Hösilaget öppnas.
Hmm för kanske gå ingenom denna mer nogrant, fast nu hästarna går ute nu och får inget hösilage ännu.

Vi håller just nu på att göra om stallet så vi kommer få ett speciellt "hö rum" där kommer endast den öppnade balen att finnas.
 
Sv: Varför blir inte Hästarna av med Hostan?

Jag håller helt med, jag skulle oxå tro att det har med miljön att göra.

För dragit, kan vara möjligt. se tidigare svar.

Halmen är vi 3 stall som tar från samma ställe. Ingen av dom andra stallen har haft problem.

Hösilaget- minsta lilla "fel" så slänger jag hela balen.
Ska dock erkänna att jag aldrig tyckt att hösilage lukar gott, vilket gör det svår att av göra om det luktar illa eller bara illa i min näsa.. fatta ni?

När valacken börja hosta i nov förra året försökte jag dra ner på ridandet i ridhuset som har "pappers botten", red ut eller i paddock med gummiflis.
Nu har vi gjort egen paddock med paddex- tror inte det har med det att göra.

I år släpptes hästarna ut på bete runt den 15-16 maj, Mest bara för jag var så j**la trött på detta hostandet. Så nej de blir inte symtom fria under betet.
 
Sv: Varför blir inte Hästarna av med Hostan?

Nej vad tråkigt:(, vet du när ni ska få svar?

Funderar just nu på om jag ska be vet och komma ut och ta något blodprov på mina men, kanske blir man klokare.
 
Sv: Varför blir inte Hästarna av med Hostan?

Vad jag hört är halm inte alls bra för hosthästar, så jag skulle tipsa dig om att byta till torv om du har hästarna på halm. :) Låter redan som om du har ute dom tillräckligt mycket, och hösilage är toppen för hosthästar (dock beroende på hur torrt hösilaget är, ju blötare desto bättre)

Lycka till! Inte kul med hästar som hostar...
 
Sv: Varför blir inte Hästarna av med Hostan?

Min ena häst fick hosta i april, blev så dålig att jag var tvungen att ringa efter vet. efter en halvtimmes hostande. Vet. fick skjuta i kortison och sedan fick han äta fenadyn? kan ha blandat ihop det men i alla fall så åt han det ett tag och jag släppte ut dem så att dem fick gå på lösdriften som jag då hade. Efter två veckor var det dags igen efter avslutad medicenering...suck och den här gången fick vi remiss till täby kliniken där dem gjorde massa undersökningar men fann inget att anmärka på..fick en ny kur med medicin och kortisontabletter ifall han fick sina "anfall". Efter ytterligare två veckor efter avslutad kur var det dags igen så dålig att han låg ner och tjippade efter luft....fick åka akut till ultuna på isoleringen ifall han hade något smittbärande i kroppen. Där tog dem en massa prover och gick ner med slangar i luftstrupen och det enda dem kunde se var att ena luftstrupen bästan var helt igen växt...:confused: trodde direkt att det ´var cancer....men det var det inte som tur var..:bow:
Vi gick egenom med veterinären hur mitt stall såg ut och vad han åt för mat etc. Vi kom fram till att stallet var aldelles för låkt i tak men det visste jag redan och jag gjorde allt för miljön..och det var bara tillfällig lösning tills mitt stall här hemma på gården blev klart.

Efter tre veckor efter mycket slit och släp kunde dem flytta hem, men på vägen hem (5 min skrittväg) så trodde jag att han skulle dö...då satte han fart och började hosta igen...då satte jag i en ny kur i 10 dagar och efter det har han inte hostat en enda gång. Det trodde aldrig min veterinär. Men det var defenitivt stallmiljön det berodde på. Nu är det öppet ända upp i nock (4m) och stora ljusa fina boxar. Jo jag gav honom alger också och det hjälpte tycker jag. Köpte det från algbörje och den säcken räcker läääänge.

Prova det..:banana:
 
Sv: Varför blir inte Hästarna av med Hostan?

Men om hästarna är likadana på betet så kan det ju inte ha med fodret att göra. (eller ja kan kan det väl men det är mindre troligt iaf)

Tar du in dem nånting nu sommartid? Hur mkt?
Har ni tagit vattenprover? (Dåliga ledningar?)
Skulle det kunna vara någonting i hagmiljöerna som orsakar hostan?
Finns det någon flod/sjö i närheten?
Har ni mkt kontakt med andra hästar/människor som har andra hästar?

Och - har ni pratat med olika veterinärer från olika ställen?
 
Sv: Varför blir inte Hästarna av med Hostan?

När du ska stall upp hästarna igen så skulle jag byta strö till spån (ej kutter) utan fint spån eller torv. Min hosthäst stog på halm som var kanon fin inte dammigt och inget regn heller på det.
Symtomen försvann när jag bytte till spån, det är ju lite fuktigt så det dammar inget om det.

Annars vet jag inte, jobbigt för dig. Vet hur det känns, jag kände mig så hjälplös när han mådde som sämst.
 
Sv: Varför blir inte Hästarna av med Hostan?

Lite allmänt svar.

Förra våren när de fick hostan första gången stog de på spån, så de har stått både på spån och halm.

Förra sommaren tog jag in dom kanske totalt 2 dygn när det regna som värst, alltså 2-3 h åt gången. samt att jag tog in dom när jag gjorde vid dom inför ridnigen,
Denna sommaren total renoverar vi stallet. Så de har inte kommit in alls inte ens för att borstas.

Vatten prover e tagna vid två tillfällen då vi har egen brun, proverna ser jätte fina ut.

Vita_N_6520, delar av våra hagar ligger i närheten av vattendrag ja. Vad för betydelse kan det ha?

Jag har pratat med 2 veterinär ang detta, först vår vet här sen även kliniken där alla hästar e kollade.

Jag tränar och tävlar mina hästar så vist träffar vi andra hästar och människor. då ingen av vet tror att det smittar har jag tränat på som vanligt. Å mellan karenserna även tävlat, kanske låter fel men hästarna är inte allmän på verkade, det är "bara" de här 3-4 hostningarna i början.

Just nu har jag två teorier
1 kistan jag har kraft fodret i, den har använts hela tiden hästarna får lite även under sommaren.
Att denna på något viss e boven i dramat.

Teori nr 2
Dom :devil: korna.
Förra våren ungefär samtidigt som hästarna blev förkylda, kom korna dom släpptes på bete i hagen tvärs över markavägen.
Både våra hagar och kohagen går längs med denna väg.
Senare på hösten, rymmer 2 av korna den ena hamnar i vår hage:cool:
Valacken börjar hosta lite efter detta.

I år släpptes dom igen och strax efter detta får även stoet symtom.

Till saken hör att jag både hört och sett att korna hostar till ibland.
Tidigare år har där inte gått kor och ingen häst har hostat.
MEN enligt vet på klinik kan det inte smitta mellan kor och hästar.

Jag vet inte men kanske gör ni?
 
Sv: Varför blir inte Hästarna av med Hostan?

Givetvis ska man hitta grundorsaken till hostan. Men jag köpte en ponny ifrån England för flera år sen. Det visade sig att han hade en envis hosta. Min veterinär gav mig en flaska med Benamin (Tror att det heter så. Det va en röd sirapslösning som luktade jättegått) som man skulle ge samtidigt som man ger hippotrim. Det fungerade mycket bra på min ponny. Fråga din veterinär om han/ hon tror att det kan fungera på dina hästar också. Lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: Varför blir inte Hästarna av med Hostan?

Min häst fick hosta förra året, och behandlades också med Ventipulmin. Det hjälpte inte, och han fick en penicillinkur ordinerad av vet. Han släpptes ut på bete, och blev bättre. Sedand ess har jag haft honom på lösdrift och han har varit helt hostfri under vintern, men hostar nu under sommren då och då. Dock inget slem. Så fort jag försökt ha honom uppstallad har han börjat hosta igen, så för oss är det lösdrift som gäller.
 
Sv: Varför blir inte Hästarna av med Hostan?

Vita_N_6520, delar av våra hagar ligger i närheten av vattendrag ja. Vad för betydelse kan det ha?

Ingen aning, jag bara spekulerade lite. :angel:

Men det låter ju faktiskt väldigt skumt om de hostar trots att ni har ändrat rutinerna och allting.
Jag skulle nog tippa på nånting i omgivningen (dvs ute - för ute har dom väl gått hela tiden?) isf. Kanske korna, kanske inte. :crazy:

Hoppas det löser sig iaf!
 
Sv: Varför blir inte Hästarna av med Hostan?

Hur har det gått med dina hästar?

Vi fick provsvar i veckan: konstaderat rino-virus.....:(
Hästarna är ordinerade vila i två veckor, samtliga hästar ska bara vila. enligt vet är hosta snor osv. symptom på viruset och ALLA hästar måste vila för att viruset ska försvinna, annars går det bara runt hela tiden, alltså även dom som för tillfället verkar friska.
Häromkring där vi bor verkar det som att just detta virus härjar för tillfället, och när man som vi har tävlingshästar, är det ju inte helt märkligt att man blir smittad.
Det är inget kul, men känns skönt att veta vad det är i alla fall. Nu tar vi allihop lite semester och hoppas att det blir bättre.
Viruset går ej att behandla.
Ta vanligt blodprov om du fortfarande har problem, för just rino-virus måste speciellt prov tas och det kostar lite mer.
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 785
Senast: Twihard
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 478
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 806
Senast: Cambrie
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 795
Senast: Smulu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp