Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Bero väl alldeles på var man bor, och vilka möjligheter man har att dra upp plantor? Ljus är en starkt begränsande faktor.När har ni, gott folk, tänkt pilla ner de första fröerna?
Vågar man trycka ner första omgången redan i februari som det står på baksidan av många fröpåsar? Eller blir det alldeles för tidigt?
Om det är chillifrön så är det dax att pilla ner dom, proffsen (inte jag då ) skickade ner sina redan runt jul... det är för att hinna få mogna frukter, dom är så attans sega .När har ni, gott folk, tänkt pilla ner de första fröerna?
Vågar man trycka ner första omgången redan i februari som det står på baksidan av många fröpåsar? Eller blir det alldeles för tidigt?
@tanten och @Scata
Tack ska ni ha för svar. Jag bor högt i zon 1. Har uterum (med god belysning och infravärme) och även stora fönster inomhus med diverse förskräckliga lampor i gömmorna att rota fram vid behov. Funderar på om man kanske skulle vara lite djärv (dumdristig?) och försöka sig på något litet frö i februari och sen så den största delen längre fram mot våren.. Mest för att det är intressant. Går det så går det, går det inte.. nä.. då gick det inte.
Haha, men du kan väl göra en "veteskaplig test" åt oss andra .@Magiana
Attans.. Hemskt vad knepigt det ska vara bara för att man är otålig.
Lupiner borde kunna flyttas när som helst. De är djavulens påfund och invaderar allt och överallt. Han man fått in dem i trädgården får man föra en envis kamp i många år.... De överlever ALLT.
Frosfjäril trodde jag enbart gick på äppelträden men när jag googlar hittar jag att de tar bärbuskar också Kanske är gift enda lösningen?
http://www.neudorff.se/produkter/promanal-frukttraed-effekt.html
Lupiner har inte så stora krav. Däremot är de invasiva och där de trivs riskerar de att döda all annan växtlighet. Visst är de vackra men tittar man på de ställen där de trivs så är marken död under dem. De kan förstöra en artrik plats ganska snabbt.Nej, de är ju såååå fina! Vad jag har hört så är de svåra att få att trivas men om de väl gör det så förökar de sig ordentligt.
Lupiner har inte så stora krav. Däremot är de invasiva och där de trivs riskerar de att döda all annan växtlighet. Visst är de vackra men tittar man på de ställen där de trivs så är marken död under dem. De kan förstöra en artrik plats ganska snabbt.
Jo, jag plockar lupiner och jag frösår dem där jag vill ha dem. Men aktar mig vääääldigt noga för att få in dem i trädgården tex. När jag flyttade till huset bestod en rabatt mest av just lupininer. Jag har ägnat många år åt att riva upp och förstöra varenda lilla planta men det poppar upp nya hela tiden.
Lupiner har inte så stora krav. Däremot är de invasiva och där de trivs riskerar de att döda all annan växtlighet. Visst är de vackra men tittar man på de ställen där de trivs så är marken död under dem. De kan förstöra en artrik plats ganska snabbt.Nej, de är ju såååå fina! Vad jag har hört så är de svåra att få att trivas men om de väl gör det så förökar de sig ordentligt.
För att jag ogillar lupiner där de inte hör hemma?Har @tanten fått spatt?