värden på olja

Boerperd

Trådstartare
JAg har problem att få upp energin till en lämlig nivå.. Funderar på om olja av ngt slag kan hjälpa till den sista biten...

Nu har jag en foderstat som är på 3kg hö, 3kg havre halm och 0,5 kg krafft turbo...

Men skulle vilja ge mindre turbo om man kan få upp energin på ett annat sätt utan att proteinet höjs!

Alla tips välkomnas!:bow::idea:

Sv: värden på olja

Det verkar som om du har ett kanonhö proteinmässigt sätt eftersom du vill ha upp energin mer fast du redan ger halm som bara innehåller energi. Krafft Turbo tillverkas väl inte längre och det innehöll inte särskilt mycket protein heller!
Har du verkligen räknat rätt? Kvoten borde hamna ganska lågt med de foder du beskriver om det inte är Krafft GrönVitPluss du använder och inte Turbo!

Vad är det för typ av häst?

Olja är ju bra annars innehåller mellan 3-3,7 MJ per dl.

Jag har räknat på freefarm...
Mitt hö har
82,6% TS
8.5 Mj energi
80.2 Smbr
Jag har en islandshästhäst som rids 5-6 dgr i veckan i ganska högt tempo, men han är lättfödd.
Själklart får jag höja fodergivan om han tunnar ut, men jag behöver ju ett riktvärde!

Tack för ditt svar, det blev lite bättre med oljan..

Fler tips?

Du hade riktigt bra hö!

Hur blir det om du använder hö, halm, betfor, olja och ett mineralfoder istället för den krafftprodukt du använder?

Får du till det??
Det skulle funka med 0,4 kg betfor, och 2 dl olja men hur många dl betfor blir det, betfor väger ju knappt nått?

Tack!:bow:

0,4 kg betfor är ungeför 1,3 liter torr, det blir mycket när man blöter upp det, men vatten tillför ju ingen näring mer än lite mineraler. Betfor är dessutom bra för magen, det negativa kan vara att en del hästar reagerar på melassen som finns med.
Foderstaten blir väl ganska billig så här?

Jag har inte räknat själv, bara funderade, men jag kan göra det!

Vad räknar du på för behov (vikt) och arbetstillägg? Du kan väl PM mig om det!

Senast ändrad:

Jag tycker att Natasjas förslag med betfor och olja låter bra MEN vill bara säga att du behöver inte bry dig om en hög kvot när det kommer från grovfoder - i ditt fall alltså från höet som har en kvot på 9.4. Du skulle alltså kunna ge bara det höet och vara nöjd (givetvis med fler kilon än 3 då) men visst kan du med detta hö ge hälften halm om du vill. I övrigt skulle jag dock inte bry mig om den höga kvoten.
Vet du vad jag menar när jag pratar om kvoten förresten?
Det är balansen mellan protein och energi... Man delar smb rp-värdet med MJ-värdet och får fram ett tal = kvoten. Önskvärt är att den ska vara minst kring 6 men det gör inget om den är högre så länge det kommer från grovfoder. På betet t ex kan kvoten vara så hög som 14-15!! ;)

Jag har lite svårt för höga proteinvärden, speciellt på isisar...
Och om man kan få till en bättre kvot med halm, är inte det att föredra?
Finns det andra fodermedel som innehåller mkt energi och lite protein, är inte överförtjust i att trycka i honom betfor heller, men om det ör det enda som funkar så får jag köra på det, eller tänker jag helt fel nu?!?!?

Tack för att ni delar medn er av era kunskaper och ideer!

Ja jag tycker du lägger för mycket krut på att få ner KVOTEN. Ge hästen hö och halm tills energibehovet täcks och var nöjd med kvoten därefter - t ex kan du väl bara öka hö och halmmängden för att få upp energin? Ge 4kg hö och 4kg halm t ex? Eller ännu mera om det inte räcker energimässigt (och OM din häst gärna äter mycket grovfoder). Sen skulle jag bara ge betfor för att blanda mineralerna i.

Jag har lite svårt för höga proteinvärden, speciellt på isisar...
Och om man kan få till en bättre kvot med halm, är inte det att föredra?
Finns det andra fodermedel som innehåller mkt energi och lite protein, är inte överförtjust i att trycka i honom betfor heller, men om det ör det enda som funkar så får jag köra på det, eller tänker jag helt fel nu?!?!?

Tack för att ni delar medn er av era kunskaper och ideer!

Min isis skulle se jättefin ut på ditt hö, dom är ju vana med höga värden på proteinet från Island.

Jag har nog inga problem att få i honom 7-8 kg strå om dan... hungrig kille! Själv xkulle jag gilla att ge honom fri tillgång, men så mycket hinner jag inte rida att jag kommer lyckas hålla honom i någorlunda hull, om jag ska ha ett heltidsjobb samtidigt.
Nu har jag en del att fundera och kolla upp!

Tack så mycket för alla era tankar!

Liknande trådar

Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 965
Senast: Bee
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 242
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 797
Senast: Dornes
·
Foder & Strö Har fått analysen på vårat Hö och ska försöka få ihop en foderstat , men jag får inte ihop någon :( Då jag provar lägga in olika , så...
Svar
4
· Visningar
1 264
Senast: Hjartagna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka