Värden på havre

T

Tosa

Hur mycket energi (MJ) innehåller havre? Jag förstår att det kan skilja mycket, men på ett ungefär. Kraffts havre vet jag innehåller 9-10 MJ. Hippos 10 MJ. Skiljer det mycket på den man köper i affär och den man köper direkt från bonde?
Jag undrar nämligen för att jag behöver ett kraftfoder med så lite energi i som möjligt. Fibergi Låg ska ju vara för konvalecenthästar, men den innehåller också 10 MJ, så då kan jag väl likagärna fortsätta med havren?
 
Sv: Värden på havre

För att kunna ge ett riktigt bra svar (kanske har någon här en bra lösning på ditt problem?): varför behöver du ett lågenergikraftfoder?
 
Sv: Värden på havre

Min häst har blivit promenadhäst pga senskada och rids bara några gånger i veckan. Skritt och lite, lite trav. Hon är väldigt pigg, så jag behöver få henne lugnare. Nu har hon börjat springa runt i hagen och har bråttom när man ska ta in henne. Inte bra för varken benet eller dom som tar in henne. Hon har alltid varit lugn och snäll, men nu börjar hon få lite överskottsenergi.

Nu har jag tagit bort kraftfodret helt. Jag har bra värden på höt (60 smb rp, 8,2 MJ), så det borde räcka om jag ökar på det några kg. (Ska räkna foderstat igen) Tycker bara synd om henne när dom andra hästarna får kraftfodret, men jag får väl ge henne lite morötter istället.
 
Sv: Värden på havre

Jag hade nog gjort som du föreslår, så länge hästen håller sig fin. D v s gett lite morötter som skramlar i krubban när de andra får sitt kraftfoder.

Försöker själv få till foderstater där grovfodret täcker underhållsbehovet, skulle det bli vila från ridning är det bara att ta bort kraftfodret...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag undrar lite hur ni skulle göra i mitt fall. Stallet har fått in ett hö som visade sig ha väldigt låg energihalt (knappt 2MJ/kg...
2
Svar
35
· Visningar
7 654
Senast: Aureola
·
Foder & Strö Ja då fick jag bita mig själv i svansen. Bonden som jag köper hö av har nu skickat iväg på analys och den visar: Smrp:22 g/kg Energi...
2
Svar
22
· Visningar
4 583
Senast: MonteRose
·
Foder & Strö Hej hopp! Jag sitter just nu o räknar ut en ny foderstat till hästen då vi fått nytt grovfoder med lågt protein innehåll. Hon har...
Svar
2
· Visningar
978
Senast: lewellyn
·
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp