Värden på betet.

Kaki

Trådstartare
Ni som räknar foderstater, vad brukar ni räkna på att betet har för värden? Är mest ute efter MJ och SRP.

Vad kan man tro att ett bete har som är enbart "gräs" och ganska kraftigt? Väldigt grönt!

Hur räknar ni att värdena förändras under sommarens gång?

Sv: Värden på betet.

Vi gör normalt ingen foderstat då hästarna går på betet. Det är mycket svårt att uppskatta mängden foder. Sedan kan hästar vara mycket selektiva och äta bara vissa växter vilket gör det ännu svårare. Typiskt för en hästhage som betas hårt är att hästarna betar fläckar som efter ett tag bara består av vitklöverrikt gräs med mycket höga proteinvärden och lågt fiberinnehåll. Det är därför viktigt att putsa och växla beten under säsongen. Ser alltför ofta förstörda beten där smörblommorna tagit över.

Vill man ha en fingervisning om gräsets näringsinnehåll (åkervall) så kan man ta värdena från vallprognosen som utgångsvärde. Se exempelvis www.freefarm.se .

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
636
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 093
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 881
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 262
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka