Värden Linklipellets?

Sv: Värden Linklipellets?

Finns det NÅGON som har mineralvärdena på linklipellets? Jag hittar dem banne mig ingenstans?

Om det är denna produkt du har:

http://www.spannex.se/uploads/file/produkter/linklipellets.pdf

så är tydligen Ca = 39 g/kg, P = 5 g/kg och Mg = 0,5 g/kg.

Dessa uppgifter borde naturligtvis finnas på produkten. Eftersom linklipellets är en blandning av linfrö, vetekli och kalk så beror det ju på hur mycket av varje ingrediens man blandar. Finns det flera tillverkare så kan mineralinnehållet vara olika.

Personligen förstår jag överhuvudtaget inte varför man nödvändigtvis ska ge pelleterat foder. Varför inte köpa linfrö, vetekli och kalk och blanda själv? Det blir säkert mycket billigare och så slipper du melass och andra onödiga tillskott som pellets alltid har.

Just den jag menade. Så supertack för värdena! Sökte som fasiken efter värdena, men du är bättre på att söka än mig. (Har ingen säck att kika på - än)

Pelletsen är melassfri, och det ska ändå ges uppblött så själva pelletsformatet är ju oviktigt (även om hästen skulle föredra det torrt).

Men varför köpa färdigt, tja jag letar ju som en besatt efter foder med så lite stärkelse och socker som möjligt i - som hästen äter. Rent linfrö eller linfröpellets äter han inte, han gillar INTE det slemmiga. Den här blir det inget slem av, han äter den, och pelletsen gör just att jag kan blöta upp det precis så det faller isär bara (han gillar ju inte blöt mat alls eg). Och det här äter han (fick ju smakprov av snälla 95johsve)

Sen, linklipelletsen är billig, så man sparar inte många ören att ha fler tunnor i stallet och blanda själv. Ens om han ätit. Dessutom skulle jag då behöva stå och koka linfrön och ha mig. Alt är linfröpellets och då blir det dyrare. Så både enklare och billigare faktiskt, men huvudanledningen är - han äter linklipelletsen, men inte ingredienserna var för sig. Räcker för mig, om pelletsarna så skulle kosta 10 kr/kg..

Senast ändrad:

Suck, det var inte Spannex jag fick, utan Orga Kvarn. VARFÖR kan de inte skriva på säckarna vad de innehåller. Har mailat och frågat.

Går det att räkna ut värdena utefter innehållet annars? (75% vetekli, 15% linfrö, 10% kalk). Kändes först som det borde gå, men tar man 0,75 * energin/kg för vetekli + 0,15 * energin/kg för linfrö och sen lägger ihop och tar 90% av det (iom att det är 10% kalk) blir det högre än linklipelletsens MJ/kg??

MJ och energi och fett är ju lika som Spannex dock, frågan är om man törs chansa på att Ca och P och Mg är lika?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
513
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153
Foder & Strö Vi har fått några jätte konstiga balar. Plastade som allt annat hö men är typ halm när man öppnar? Ser iallafall ut precis som nån...
Svar
13
· Visningar
1 020
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka