Värdelösa ridlektioner - ett etablerat problem?

Sv: Värdelösa ridlektioner - ett etablerat problem?

Tycker du tar den här traden fran helt fel hall. Istället för att ta till dig feedback ifall du nu känner igen dig i kritiken, sa blir du defensiv. Rideleverna är dina kunder, om de är missnöjda sa blir du arbetslös. Sen kan man ju som ridlärare tycka att detär kunderna det är fel pa, och att de borde lära sig veta hut, men det kan man inte betala hyran med.
QUOTE]

Gud vilken töntig kommentar:eek:. Tråden handlar väl knappast om mej, mina kunder/elever. Jag pratar GENERELLT.

Till TS
Mina elever måste inte följa fyrkanten till hundra procent, endast om jag har "gett" någon täten, vilket inte är ofta. Annars har ALLA sitt ansvar att bibehålla fördelningen, även om det enligt mig vilar ett större ansvar på den som kommer bakifrån.

Tycker du tar den här traden fran helt fel hall. Istället för att ta till dig feedback ifall du nu känner igen dig i kritiken, sa blir du defensiv. Rideleverna är dina kunder, om de är missnöjda sa blir du arbetslös. Sen kan man ju som ridlärare tycka att detär kunderna det är fel pa, och att de borde lära sig veta hut, men det kan man inte betala hyran med.
QUOTE]

Gud vilken töntig kommentar:eek:. Tråden handlar väl knappast om mej, mina kunder/elever. Jag pratar GENERELLT.

Till TS
Mina elever måste inte följa fyrkanten till hundra procent, endast om jag har "gett" någon täten, vilket inte är ofta. Annars har ALLA sitt ansvar att bibehålla fördelningen, även om det enligt mig vilar ett större ansvar på den som kommer bakifrån.

Da sa, om du pratar generellt har du sa klart inga problem med att det finns daliga ridlärare, och tycker rent av att det är intressant att läsa vad folk uppfattar som dalig undervisning? :idea:

Jag pratar ocksa generellt, varpa du föreslar att jag ska köpa egen häst? :confused: Du far jättegärna förklara, för jag förstar faktiskt inte: pa vilket sätt är lösningen pa att det finns daliga ridlärare i Sverige att Mabuse köper en egen häst? Kommer sveriges samtliga ridlärare börja ge bättre undervisning da? :confused:

Da sa, om du pratar generellt har du sa klart inga problem med att det finns daliga ridlärare, och tycker rent av att det är intressant att läsa vad folk uppfattar som dalig undervisning? :idea:

Jag pratar ocksa generellt, varpa du föreslar att jag ska köpa egen häst? :confused: Du far jättegärna förklara, för jag förstar faktiskt inte: pa vilket sätt är lösningen pa att det finns daliga ridlärare i Sverige att Mabuse köper en egen häst? Kommer sveriges samtliga ridlärare börja ge bättre undervisning da? :confused:

Jag har inte sagt att det är ointressant att läsa. Dessutom är det väl tillåtet att diskutera och att tycka olika och att se saker ur olika perspektiv.

Det där med att köpa egen häst var OCKSÅ generell. Om man inte är nöjd med att rida på ridskola, generellt, så är väl nästa steg att skaffa egen häst/foderhäst/medryttarhäst eller liknande.

Sveriges samtliga ridlärare kommer inte att bli bättre på att undervisa om du köper egen häst och det är heller inte säkert att du skulle bli bättre på att rida även om sannolikheten troligtvis skulle öka.

Du kanske skulle tänka över vad DU kan göra för att bli bättre på att rida?:idea:

Inlärning bygger på flera olika saker. För att komma ifrån "fakta" delen och komma till insikten, förståelsen och förmågan till analys är vägen både lång och krokig. Tränaren jobb är att coatcha, inspirera, peppa och ge utrymme för att komma vidare. Ridningen är inte mekanisk.
Man blir aldrig fullärd, dessto mer man lär sig dessto mer förstår man vad man har att lära. Klyshor? Ja, men också sant.

Det här är mitt sista inlägg till dej i den här tråden eftersom det har kommit lång ifrån ämnet. Dessutom har du en ganska otrevlig/nedlåtande ton och lägger dina kommentarer på en onödigt spydig nivå.

Men sa snarstucken kan man väl inte vara, nog maste man väl, oberoende av yrke, kunna orka med att läsa att det finns brister hos utövare i yrket? Kan man inte lyssna pa kritik kan man heller inte utvecklas.

Jag är utmärkt nöjd med mina ridlärare, tack sa mycket. Det var ju inte heller det traden handlade om.

Om man har en dalig ridlärare sa tycker jag att man ska byta ridlärare, inte sluta rida pa ridskola helt och hallet - för det finns manga duktiga ridlärare och bra ridskolor därute. Samma sak om man har en dalig tränare - da är mitt förslag att byta tränare, inte att köpa en ny häst. Att byta häst för att tränaren är dalig är i mina ögon att lösa fel problem.

-kl-
Tänkte på den här diskussionen igår när jag red lektion. Trav-bomövning. Jag tror vi gick hundra varv på samma övning! Vi snackar alltså hela lektionen på samma spår/övning. Och hade ridläraren varit lite engagerad i hur hästarna gick, böja, ställa, länga, korta och kommenterat efter det så ok, men det var mest "Ja, bra satsat", "Rätt väg där", "Försök korta upp lite" osv. Tur att det bara var vikarie till vår ordinarie, som iaf är något bättre. Men vikarien var chefen på ridskolan:cool:

jag har lyckats få en så kass ridlärare så jag nu är tillbaka på nybörjarstadiet. Jag har en förmåga att luta mig fram och hon sa inte ett ord på 3 år om det (o jag kände inte det heller för det blir ju en rutin o vana). Sen när jag kollade på en video sa jag "men herregud, varför säger du inte till mig", fick som svar att hon inte tyckte jag lutade mig fram alls. Men det fanns ju på film!
När jag sedan kom till en gammal tränare drog den ett ramaskri och undrade vad jag gjort de senaste åren.
Jag rider inte längre, inte gjort på länge, vill gärna men det känns pinsamt. Från att ha ridit (enl min dåliga ridlärare) i grupp 4 (av 5-gradig skala) ligger jag i grupp 2 (kanske 1+ till o med) enl en duktig lärare.

Vill gärna börja men vet inte vart.

Avdelningsridning, som det heter, är enligt min mening inte alls så dåligt som du vill framhålla. Ryttaren lär sig att kontrollera hästen i olika tempon, får öva på halvhalter och lära sig planera sin ridning. Förr var det väldigt vanligt på alla ridskolor och en del av ridutbildningen, att kunna hantera sin häst på detta sätt. Numera lärs det ut i instruktörsutbildning, men tas inte alltid med ned på lektionsnivå.

Sedan är det väldigt slitande på ridskolehstarna att alltid vända över och volta, speciellt om ryttaren inte kan rida hästen i balans, som ju kan vara vanligt bland lite ovana ryttare. (Att bli "slängd" in på volten med jämna mellanrum är inte speciellt bra för hästarna)
Jag har full förståelse att det kan kännas lite oinspirerande för ryttaren, men då har instruktören kanske missat att berätta varför detta är en del av utbildningsstegen och att det är utvecklande för ryttaren och hästen.
Det är ganska kul att titta på sådan ridning eftersom hästarna efter hand brukar gå ganska bra, jämfört hur de går annars för samma ryttare. Eftersom ryttaren efter hand blir mer koncentrerad på själva ridningen och vägarna och "glömmer" sin egen ridning brukkar det sluta med att alla hästar går i form och arbetar avslappnat och fint.:)

Så på mina ridskolor rider vi avdelningsridning med jämna mellanrum och det visar sig i ryttarnas ridning även övriga lektioner. De är duktiga på förhållningar och tempoväxlingar och våra hästar håller länge.

Rid för en tredje ridlärare. Helst ny ridskola med ett annat levlingssytem. Det du kunnat finns ju där, när du kommit tillbaka dit igen är du ännu bättre och har fler erfarenheter. Alla går bakåt ibland, i all sport (märks ibland mindre tydligt i ridning än i tex klättring, i klättring kommer du ju helt plötsligt bara inte upp för leden), synd att det var en ridlärares fel den här gången, men ännu mer synd om du slutar med ngt kul pga det. (hemska duktiga ridlärare som fick dig att sluta och förlora självförtroendet!)

Har inte ridit kadrilj på länge men håller med dig. Att släppa allt introtänkande och överkoncentration, bara tänka på vart man ska och hur. Hästarna brukade bli fantastiska. Meningen med ridningen är ju egentligen för mig att åstakomma ngt tillsammans med hästen, med hjälp av hästen, inte åstakomma ngt med hästen.

Haller nog inte med dig, faktiskt. Visst är det kul och nyttigt att rida kadrilj ibland, men hästarna gar vanligen mycket sämre än vad de gör när man rider fritt.

Självklart är det inte bra om nan skenar runt pa sin häst i övertempo och hela tiden vänder över, men da är ju inte problemet egentligen själva vändningarna, utan tempot.

Det är nog olika ;) jag har lätt att bli överkoncentrerad så då blir det bättre.

Måste få berätta om när jag var med på en ridskola för att se den blivande medryttaren rida där. Det var den mest militäriska ridläraren jag någonsin träffat på! Trav NU! Sväng NU! Halt NU! Inga halvhalter där inte :grin: Det blev också mycket ryckande och slitande i hästarna eftersom eleverna nästan slog knut på sig själva för att försöka göra som han ville. Alla red också med händerna högt och det fanns inte ett spår av form eller eftergift.
Så det blev omskolning för den medryttaren ska jag säga! :crazy:
Jag tycker ofta man stöter på ridlärare som bara kan lära ut till en viss gräns, sen tar det stopp och eleverna väljer då att sluta rida alt. söka sig till andra håll. Jag fattar inte varför ridskolor inte har fler special grupper i hoppning och dressyr när dom så uppenbart är enormt populära!

Jag tror manga ridskolor har svart att tänka affärsmässigt och anpassa utbudet efter vad kunderna vill ha, utan det blir lätt sa att allt lunkar pa i samma spar, med samma lektioner till alla.

Att ha specialanpassade grupper kräver förstass mer planering och sa, men orkar man lägga ner den tiden sa tror jag resultatet blir bra bade för elever och ridskola.

Tror också det beror mycket på utbildningen. Jag har sett Strömsholm guide till en lektion, den inriktar sig mest på att hästarna ska sparas. Skritt 7 min, trav på raka spår ...min, övning, osv. Hoppning endast på låga höjder rekommenderas och då helst på raka spår...

Vad kan det bli annat än tråkigt.

Aha! nu blev jag mycket klokare. Alltid undrat varför jag tycker bättre om ridlärare ju lägre utbildade de är (kanske elakt tänkt men ändå), lite hopp och idéer om att man ska bli bättre är kul. Helst får de gärna tävla dock. Min nuvarande är iofs bra utbildad och verkar skippa de värsta tristheterna samtidigt. :D

Inte för att vara sån, men tänker de inte på att det kan bli tråkigt för hästarna också! Livskvalitet handlar inte bara om ben, ibland om huvud också. Total depression är väl inte roligare än ont i hoven. Dessutom kanske de blir starkare om de går rätt och galopperar och därmed blir mindre slitna.

Senast ändrad:

Har bara den på papper sen jag besökte en ridskola på en kurs. (Inte instruktör av nåt slag;) )

Min första tanke vad gäller en del av missnöjet med ridskolor kan vara att många inte har förstått syftet med 'Varför' man gör på ett visst sätt. Fråga efter lektionen, så får ni förhoppningsvis ett logiskt svar.

Själv har jag efter fyra försök hittat den ultimata ridskolan (för mig). :bow: I början var jag rätt missnöjd med och oförstående till vissa bitar, men det finns ingenting kvar av det nu. Man kan säga att "poletten trillade ner" till slut - efter att ha förstått 'Varför'.

/V

Liknande trådar

Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
804
Senast: Elo
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 565
Senast: Roxy
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 508
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 848
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Adoptivhund vägrar gå ut