Värdelösa ridlektioner - ett etablerat problem?

Sv: Värdelösa ridlektioner - ett etablerat problem?

Om hon såg någon som absolut inte redde ut situationen sa hon givetvis till. Det var ju inget man satt och grämde sig över i flera veckor, eller ens hela lektionen. Jag menar, kunde du inte få ner hästen i kort trav fick du testa själv ett tag, få lite små ledande frågor, men lösningen skulle du komma upp med själv. Men i det stora hela fick vi mycket träning i problemlösning. Men det var väldigt sällan man fick alla lösningar på silverfat, vilket jag är mycket tacksam för. Man utvecklas otroligt mycket mer på det sättet. Man måste kanske vara en viss typ av människa för att klara av det, jag tycker mycket bättre om det sättet än någon som står och säger allt jag ska göra.

Jag tror du missuppfattade mej lite. Hade man en stor häst red man förbi den som hade en mindre. Alla hästar gick i arbetstempo (eller det tempo som var satt). Rytmen är ju den samma oavsett hästens storlek. Visserligen var grupperna väl sammansatta, så alla hästar var ungefär lika i storlek.

Ah, det där kan reta mig ocksa! :mad: Framförallt när man far kommentaren just när man sliter allt vad man kan men inte lyckas med att rätta till felet. Typ att man sitter och gör förhallningar och gör sig tung i sadeln allt vad man orkar, och hästen ända springer i övertempo och da far kommentaren "Ojojoj, nu gar det alldeles för fort där!" eller "Nu springer han bara iväg med dig, han maste ga i ett lugnare tempo" No shit sherlock, det hade jag ingen aaaaning om. :cool:

Sånt där gillar inte jag heller, tror de inte att man försöker så gott det går.
En tränare jag red för innan tog fan priset, jag menar det verkligen. Efter ett par lektioner var jag totalt frustrerad och visste inte vad jag skulle göra med hästen, hade testat precis allt jag kunde komma på (oftast tar det ju en lektion eller två att hitta knapparna) men jag fixade det bara inte, så jag frågade rakt ut när hon återigen påpekade att nu är hon alldeles för lång och rusar bara fram i slängtrav utan någon som helst aktivitet i bakbenen, få upp henne från bogarna och korta upp.
""Ja, men hur, det går ju itne, jag vet inte hur jag ska göra för att få upp henne" sa jag helt desperat nästan.
Vad tror ni jag fick för svar???
"Ja, men det är ju det du måste försöka lista ut, det är det som kallas ridning, annars åker man bara häst!"
Att jag inte dog, här hade jag slitit som ett djur och verkligen ansträngt mig utan något som helst resultat och det var hjälpen jag fick från min så kallade "lärare".
Vafan gjorde hon där om hon inte tänkte hjälpa mig, en ridlärare ska ju faktiskt lära en saker. Även om jag uppskattar att man får tänka och jobba själv och hitta på egna lösningar, så vill jag ju ändå ha hjälp när jag behöver det, när jag ber om det till och med. Det är ju faktiskt det man betalar för!!!

åh jag känner igen det där så himla väl.

som tur är har jag en riktigt bra ridlärare som jag rider dressyr för.
vi är 7-9 st i gruppen men hon har alltid tid för alla och man får ut mycket av lektionen. om en övning inte går bra får man frågan "vad är din känsla?" "vad kan du göra åt den?" och därefter ger hon själv några tips på hur man kan göra. lektionerna är väldigt fria, tillexempel på den senaste lektionen red vi öppna - volt - sluta på en långsidan, i resten av ridhuset fick man göra hur man ville. om man känner att hästen börjar förvänta sig vad som ska hända så är det bara att man rider ett varv utan att göra övningen, fattar galopp på ett annat ställe (om det är det man håller på med) eller bara gör något helt annat än själva övningen. vi rider fram och avslutar hästarna (i skritt och trav) helt självständigt i båda varv så att man får chans att göra det som behövs med just ens egen häst. vi har "individuell tid" eller vad man ska kalla det i slutet av lektionen damt ofta under skrittpauserna. fördelningen sköter vi själva, jag som alltid rider ponny (alla andra i gruppen rider häst) försöker hålla koll så att det inte bildas ett långt led efter mig, vänder över ibland, ökar ganska ofta etc, medan dom som rider storhäst minskar, vänder över om det behövs, lägger extra volter.

nu kan jag inte påstå att alla ridlärare på min ridskola är lika bra, men vi har ofta rätt fria lektioner så att man kan rida anpassat till hästen; göra övergångar, lägga volter, lägga in någon galopp om det behövs (fast inte nybörjarna kanske ;)). nybörjare får hjälp av en ridlärare eller stallpersonalen innan dom rider så att alla hästar och ryttare är klara när lektionen börjar. barngrupperna har ofta 15-30 minuters teori med en ungdomsledare i anslutning till ridlektionen.

kn:

Jag har ridit för ridlärare som tycker det är självklart att man sneddar ett hörn eller kortar vägen om man har lucka framför och häst bakom. Det känns självklart för mig med. Speciellt om man har ett litet ridhus och vissa hästar är långsamma (kanske för att ryttaren låter dem vara det snarare än att de går i idealtempo) och vissa är snabba (kanske för att ryttaren låter dem springa). I ett mindre ridhus får annars de "snabba" hästarna vända över och vända över och vända över, lektion efter lektion, vecka efter vecka, i övertempo och kanske slarviga svängar. Det sliter på dem.

Vad är väl det jämfört med om man har lite koll bakom sig, det är ingen ansträngning alls, hörsel, och så i hörnen när man svänger ser man i ögonvrån. Den som har en häst som är snabb får såklar också hålla lite koll på tempot. Visst kan man vända över också, men kombinationen alla har koll är väl ändå bäst. Måste man slarva för att man sneddar ett hörn. Måste man släppa kontrollen för att man skär lite i en volt. Jag lärde mig väldigt mycket på det, nu har vi större ridhus och får vända över utan tillsägelse, men koll bakåt har man såklart ännu och skära ett hörn då och då är självklart.

Hehe, kallas väl att coacha eller problemlösande lärande eller så, har jag för mig. Ska vara väldigt effektivt för att få människor att lära sig och minnas länge. Men man slutade med det för att teststudenterna blev så förbannade. ;)

Å andra sidan ska ju ridläraren kanske kommentera om hästarna går alldeles för snabbt/för långsamt. När jag var en 14-15 och ridit i kanske 4 år på ridskola var det verkligen inte lätt att veta om det gick för fort (om det susade i öronen gjorde det det) eller för långsamt (man börjar misstänka att det är skritt och inte trav hästen går i). Vissa hästar hade älgkliv, då kom man upp i rumpan på hästen framför vad man än gjorde. Hela lektionen gick eg ut på att försöka få hästen att sakta ner. Andra hästar fick man sitta och smacka på i varenda hörn och på varenda volt. Så det är ju kanske inte så lätt för den blivande ryttaren att kontrollera hästens fart alltid. Det är ju därför man rider på ridskola :)

Sedan har jag iofs aldrig ridit i ett "litet" ridhus.. Så jag har inte behövt gena i hörnorna. Vår gamla ridlärare blev skitsur om vi genade. Har alltid haft gigantiska ridhus där jag ridit :)

Problembaserat lärande, tror jag du tänker på :p Det jobbar vi efter i skolan, riktigt kul! Men jag tror som sagt det beror mycket på ens egen inställning till lärande, jag tycker inte om att få allt framlagt svart på vitt. Jag vill tänka själv och få råd om jag kör fast, för precis som du säger, man kommer ihåg saker mycket bättre om man kommit på dem själv.

Problemet med problembaserat lärande är väl att det ofta används helt fel, dvs att studenterna inte far ngn hjälp alls utan ska famla i blindo. För egen del tycker jag att det är ett ineffektivt och frusterande sätt att lära sig, som jag helst är utan. I alla fall sa som det oftast används: Efter en halvtimmes misslyckade försök: "Nej, det där är fel. Du ska rida hästen i form, inte som en giraff!" "Hästen ska galoppera, inte slängtrava!" Den sortens "rad" är helt värdelösa tycker jag, och ger dessutom intrycket att läraren tror att eleven är dum i huvudet.

Jo det är ju mycket möjligt att de lät nybörjarna vända över mer :D och tog igen det på oss. Men helt ärligt, det är lättare att inse att det går för snabbt om man inte får vända över än om ridläraren tjatar. Man blir mer tvungen att åtgärda det också. (gruppen hade väl ridit i genomsnitt 15 år)

Sedan blev även hästarna vana såklart, kort samlad galopp- inga problem, likaså i trav. Lättreglerat och trevligt (men lite bortskämd blir man. Vant sig vid reglerbarhet och lätta fattningar så tyvärr fick jag problem senare vid mellanspel på annan ridskola med mindre musklade hästar. Då blev mina fattningar ganska fula för jag var ovan att anstränga mig speciellt.)

Senast ändrad:

Jooooo! jag håller absolut med, avskyr det också, man förlorar mycket tro på sin förmåga. Med problembaserat lärande tänkte jag mer som på det beskrivet ovan. Din häst rusar, vad tror du det beror på? (ngn svar) hur känns det för dig? (ngt svar) och så kanske de kommer fram till att man är spänd i axlarna eller vad det nu kan vara. Det kräver väl såklart att ridläraren har ngn slags idé om varför det går åt helvete från första början. Ridlärare som bara säger vad som är fel tenderar jag tro inte har en aning om varför själva. Antingen för att de aldrig ridit hästen eller av ngn annan orsak.

Att rida en upprepad övning flera gånger i varje varv är väl ett utmärkt sätt att hitta arbetsro och komma till jobb på hästen? Så tycker jag både när jag rider min egen häst (msv dressyr) och när jag håller lektion... Att ändra övning varje varv i en grupp med 8-10 elever blir ju bara rörigt, och nog ska väl målet vara att man som ryttare kunna rida så väl att hästen hålls aktiverad även om man gör samma sak flera gånger efter varandra? Det är ju oxå genom att upprepa och nöta som man utvecklas och gör övningen bättre och bättre för varje varv...

Ja, man kan verkligen undra vad läraren vill att man ska göra med ett sådant "råd". De flesta går på ridskola för att få verktyg så att de kan undvika t.ex. slängtrav och hästar som blir långa som en följetong. Vem behöver en lärare som berättar att hästen slängtravar istället för att galoppera? "Åh katten, jag trodde snabb trav och galopp var samma sak" *ironi*

Tacka vet jag lärare och tränare som kommer med råd och tips som leder till att man själv hittar den rätta känslan. Då är det lättare att på egen hand försöka hitta tillbaka till den känslan nästa lektion också. Det tog mig över två terminer innan jag fick uppleva hur en korrekt halvhalt ska kännas och då var det tack vare min tränare och hennes häst. Innan dess var det mest tjat på ridskolan om hur viktiga halvhalterna är. Har man inte känt hur hästen kommer fram under en efter halvhalten känns de mest meningslösa och inte ett dugg viktiga.

Ja, såna tränare har jag råkat ut för..

Men just den jag lovordade innan, hon var inte sån. Hon serverade inte svaren, men såg hon att du inte lyckades alls med tex att lugna ner hästen kunde hon säga "Andas in.. Andas ut.." i väldigt lugn takt, som en yogainstruktion. Sen kunde ryttaren ofta tänka klart igen, och allt löste sej. Vi fick lära oss rida mer eller mindre oberoende av tyglarna, väldigt nyttigt för många!
PBL (problembaserat lärande) går ut på att man på egen hand ska klara av ett problem, men det innebär inte att man ska stå helt ensam. Man kan ju fortfarande be om hjälp, det är ett sätt att lära det också. Men att någon ger dej svaret, det är inte effektivt lärande.
Äsch, nog om det! Nu vill jag med klaga på dåliga lektioner!

Red för en kvinna som bestämde sig för att min häst var fet, ful och värdelös. Inte speciellt kul att rida lektion för någon som har allt emot att man är där. Allt från hästens utseende till utrustningen. Behöver jag säga att jag inte red för henne igen?

Håller med dig helt. Man rider väll främst lektion för att få tips och råd om det där man inte kan eller kommer på. Ska man bara sitta själv och försöka och försöka kan man ju lika gärna rida utan tränare.

En annan sak som störde mig mycket, när jag red lektion i lite yngre dagar, var antalet elever i gruppen. Ibland var vi 12 stycken samtidigt och då fick man på sin höjd tre kommentarer under hela ridpasset och utrymmet för frågor var noll. Ibland kunde man ha suttit och skänklat för sitt liv hela lektionen på någon av de mindre rörelsevilliga ponnierna och den enda kommentaren man fick under hela timmen var: försök få han att gå lite fortare.

Nej, jag har tyvärr inte alls några bra minnen från ridskoletiden. Smala var hästarna också. Såhär i efterhand förstår jag det men när jag var liten trodde jag att det var normalt att man såg revbenen på alla hästar. Synd, annars är ju ridskolan den perfekta platsen att lära sig rätt, både vad gäller skötsel och ridning.

Under senaste året har jag dock vid igenridningar och provridningar i lektionsgrupper (som jag av naturliga skäl valt att inte fortsätta i), stött på flera ridlärare med jävligt märkliga metoder.

Som sagt, irriterad. Varför gör ridlärarna så här? På de lektioner som fungerar ansvarar var och en för sin egen häst, och det går ju hur bra som helst! Hästen blir märkbart mycket mer lyhörd.

Det är inte "jävligt märkliga metoder", det är sunt förnuft. Som ridlärare har man absolut uppdraget att skapa en miljö för eleverna att lära sig rida (bättre). Vilket bl.a. innebär att denne har huvudansvaret för säkerheten. Hjälps åt att hålla fördelningen, så blir det en mycket tryggare inlärningsmiljö! Som någon sagt är det en bra kontroll på att man har hästen lydig för sina hjälper, i annat fall är det bra övning. Säkerheten måste alltid gå först!

Vid avdelningsridning, både med och utan tät, ska man lära sig att hålla ett öga på alla i gruppen. Det har också med säkerhet och medvetenhet/mognad att göra. Du måste inte veta exakt vad ryttaren bakom dig sysslar med, men du bör veta vart denne befinner sig.

Visst kan det vara så att ryttaren bakom dig rider upp i din hästs rumpa hela tiden, men om din ridlärare ber dig gena så måste det ju betyda att du har mer plats framför dig än nödvändigt?

I min värld finns det inte bara en seg/het häst. Utan det är även ryttaren som inte kan få fram hästen/inte kan lugna sin häst.

Sen finns det många (alla) ridlärare som har brister, vissa fler och större än andra. Jag håller verkligen med om att det är mycket givande att få höra hur problem ska åtgärdas, istället för att bara få veta vad som är fel!

Senast ändrad av en moderator:

Sen finns det många (alla) ridlärare som har brister, vissa fler och större än andra.

Givetvis är det så. Dessutom så passar man olika bra ihop olika ridlärare. Själv fixar jag inte typen som står och skriker att jag ska skärpa mig utan lär mig mer av ridlärare som jag kan diskutera med för att hitta lösningar och som framför sina instruktioner på ett lugnt sätt.

Har ett annat exempel på när det inte heller funkar och det är om man har väldigt olika åsikter om hur man ska rida. Jag var på ridläger i somras och hade en lärare som jag inte förstod mig på alls. Hon tyckte att man bara skulle rida rakt fram på fyrkantsspåret tills hästen gick i form och först då kunda man börja rida på böjda spår för annars kunde det vara skadligt för hästen. Jag tycker att stora böjda spår som volter och serpentinbågar är ett jättebra sätt att få hästen lösgjord och att det är lättare att hitta formen då för att sedan börja rakrikta. Kombinationen av mig och henne blev inte så bra om man säger så.....

Usch!!

Var har du hamnat på för hemska ställen???

/ Lavinia, som rider i en grupp där vi rider diverse mindre "lektionsaktiga" lektioner, men vi är bara 4 pers...

Jag har ridit som privatryttare för ngn gammal militär där man absolut inte fick vända över.

Problemet blir när som i mitt fall- red en stor ung häst som man inte vill bromsa så gärna o när mindre hästar med kort steg låg i vägen:grin:

De små fick snedda i hörnen o en annan stackare försöka rida snygga hörnpasseringar.
Är det många hästar i ett mindre ridhus så att det blir nos vid svans- kan det givetvis inte bli ngn vidare lektion.

att ridskolehästar lär sig att t o m vända på framdelen på kommando- får man tyvärr ta.
Man kan lura dem genom att säga typ gångart 2 o lägga halterna olika.

Kul för dig att du nu måste förmedla vad du vill helt själv:banana:

En annan sak som kan göra mig irriterad är när utbildningsnivån på hästarna sjunker, utrustning börjar gå sönder och inte lagas, man rider 11 personer i ett 20 x 40 ridhus, så gott som alla grupper är fullbokade och man ändå höjer priserna. Vissa av hästarna är nu över 20 år och är måttligt trötta på att gå på lektion, en av dem är jag rädd för - han har börjat slänga av folk och det är inget jag vill betala dyra pengar för att rida på. Men sådana synpunkter är inte särskilt uppskattade ....

Shit, vilka historier det fanns i denna tråden, det här med att hålla reda på ryttare och häst bakom på det viset har jag inte hört, men jag har en 11-årig granne som rider lektion i en grupp med en outbildad ridlärare. hon lär dem att man ska såga ner hästen på tygeln, allt annat är oviktigt, hästen måste böja på nacken! Det har gått till den gränsen att tjejen har tappat intresset och inte vill rida längre, för att hon inte tycker om läraren. att en sån får jobba på det viset är helt otroligt :crazy:

Liknande trådar

Träning Hej, Som rubriken lyder, har jag äntligen lyckats få mitt drömjobb i Spanien som ridlärare. Starting this saturday! Och för dig som...
Svar
1
· Visningar
804
Senast: Elo
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 565
Senast: Roxy
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 508
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 848
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Adoptivhund vägrar gå ut