Värde på s.k "krubbitarhäst"?

Sv: Värde på s.k "krubbitarhäst"?

anja skrev:
Om hon var krubbitare innan köpet och säljaren inte informerade om det har h*n ju dolt viktig information till dig? Hade du vetat om krubbitningen hade du kanske valt en annan häst med samma meriter men utan beteendestörning, till det priset.

Jag skulle åtminstone tycka att krubbitningen skulle minska priset en del, även om jag kanske skulle vilja ha hästen ändå. Det kan ju vara skadligt, och det kan vara svårt att hitta stallplats (i mitt nuvarande stall tar de inte emot krubbitare!) och framför allt är det irriterande!

Njä jag tycker nog inte att en krubbitare är mindre värd, men grejen är att det är information som kanske hade varit viktig för köparen.

Jag anser att säljaren skulle meddelat detta innan köpet för att det skulle ge köparen en chans att välja en annan häst om det var så att krubbandet störde.

>nellie96

Jag anser mig att du har rätt att kräva prisavdrag just pga av att de dolt viktig information från dig. Du har ju ett val, antingen köper du hästen med krubbandet eller väljer en annan som inte gör det. Men här har du inte fått den informationen som kanske varit avgörande för köpet.

Liknande trådar

• Låst
Ekonomi & Juridik Skulle gärna vilja ha era åsikter om vad ni tycker att denna häst skulle vara värd vid försäljning. Lite info om hästen: Sto, 17 år...
Svar
1
· Visningar
730
Senast: ameo
·
Ekonomi & Juridik Bland den typen av hästar (lite äldre) och i den prisklass jag letar anser jag att priserna ofta ligger för högt. Annonserna kommer ut...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 395
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 587
Hästmänniskan Jag vet att den enda som kan besluta om detta är jag själv, men lite input från oberoende personer kan ju aldrig vara fel, är oerhört...
Svar
16
· Visningar
1 872
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama