Värde på s.k "krubbitarhäst"?

nellie96

Trådstartare
Hej. Jag hoppas denna tråd hamnar rätt nu.

Vilket ungefärligt värde anser ni att följande häst kan ha i dagsläget?
Förstår att det kan vara svårt att svara på när man inte sett hästen men på ett ungefär, med tanke på beteendestörningen.

Mycket trevligt sto, 8 år, bra stam.
Fick som unghäst diplom i hoppning och klass 1 i gångarter.
Har gått medelsvår hoppning och LB dressyr, är mycket utvecklingsbar inom dressyren.
Är s.k "luftsnappare", har ej utvecklat krubbitning. Beteendet försvinner helt med krubbitarrem på.
Är för övrigt en frisk, pigg och glad häst.

Sv: Värde på s.k "krubbitarhäst"?

Jag tycker nog inte att krubbitning är ett så stort bekymmer, får den bara en bra miljö med god tillgång på grovfoder bruakr det sällan förvärras. Själv skulle jag nog sätta runt 40-50', beroende på dess resultat. Har den t ex placering i MSV? Storlek? Stam?

Vet inte vilket resultat hon har gjort men hon såldes för 90 000 på denna merit trots lindriga krubbitartendenser.
Hon är 162 cm hög.
Stam Neapel-Maraton.

Jag skulle saga runt 100.000:-. Det beror helt pa vad det ar for person som tittar pa hasten. Vissa bryr sj inte alls om krubbitningen, och vissa vill verkigen inte ha en krubbitare - aven om de fick en gratis.

Pa duktiga hastar sa brukar krubbitningen inte ha nagon betydelse, medans pa inte sa duktiga hastar sa blir de mindre varda.

Låter som en jättefin häst. Skulle inte tveka att köpa henne om hon är "den rätta". Krubbitning är sällan till problem om man som ägare är medveten om hur man ska hantera det, vad man bör undvika mm.
Många duktiga tävlingshästar är krubbitare/luftsnappare mm...

Det är två saker jag skulle kollat upp vid köp av hästen.
1 Om den har en försäkring som ev skulle täcka en operation om problemet blir värre och om jag hade fått ta över försäkringen.
2 Om man tar emot hästen där jag tänkt stalla upp den. Vet att det finns stall som inte tar emot hästar som tar luft.

Jag köpte hästen förra sommaren så hon är redan min och är världens finaste tycker jag :) Dock upptäckte jag efter köpet att hon snappade luft och detta sa säljarna inget om. Det jag är orolig för nu är om hennes värde sjunkit kraftigt pga av beteendestörningen.

Det kan ju faktiskt vara så att din häst började med luftsnappningen när hon kom till sitt nya stall också, så det behöver inte vara så att säljarna har struntat i att säga det.

En bekant till mig hade en ponny på foder över 1 år. Så småningom skulle hon lämna tillbaks den och då såldes den, av ägaren, till en ridskola. For - om jag mins rätt - direkt från henne till ridskolan.
När jag senare frågade en ridskoleanställd vad de tyckte om ponnyn så sa hon att han fungerade väldigt väl i lektionsverksamheten men att det var synd att han var krubbitare..
Va????
Synnerligen konfunderad kontaktade jag min bekant och frågade ut henne. Hon visste inte vad krubbitning var, men efter min beskrivning så nekade hon bestämt till att ha hört något sådant.
Jag hade heller aldrig hört honom krubbita när jag varit i stallet.

Jag hoppas nästan att det var säljarna som "glömde" säga det så det inte är så att din häst inte trivs i sitt nuvarande stall.

Men så är det inte. Hon har gjort det förr och det har jag vittnesmål om. Jag tycker det är lämpligast att inte kommentera det ytterligare eftersom jag är mitt uppe i en juridisk tvist med säljaren.
Det var värdeminskningen jag var intresserad av att diskutera när jag lade ut den här tråden.

Klart att hon kanseke gått ner några tusenlappar i pris, men frågan är om det är lönt att bråka omdet...
Enligt min erfarenhet så är det inga stora probleem med luftsnappare/krubbitare. Om man bara är noga med fodret, ser till att de har stora,roliga hagar att bralla i, och att de motioneras kontenuerligt. Då brukar de må hur bra som helst!
Om du älskar din häst, trivs med den så go for it, det verkar ju va en goding ... :banana:

Om hon var krubbitare innan köpet och säljaren inte informerade om det har h*n ju dolt viktig information till dig? Hade du vetat om krubbitningen hade du kanske valt en annan häst med samma meriter men utan beteendestörning, till det priset.

Jag skulle åtminstone tycka att krubbitningen skulle minska priset en del, även om jag kanske skulle vilja ha hästen ändå. Det kan ju vara skadligt, och det kan vara svårt att hitta stallplats (i mitt nuvarande stall tar de inte emot krubbitare!) och framför allt är det irriterande!

Ok. Ja jag kanske inte ska tänka så mycket på det där med värdet då. Inte i dagsläget i alla fall eftersom jag inte ska sälja henne.
Men jag kan inte låta bli att "gräma" mig över att jag inget fick veta vid köpet.

Hästen mår bra och så länge hon har remmen på så märker man inte heller av beteendet. Och visst är hon en liten goding ;) Känns bara så taskigt att hon ska behöva ha den där på sig resten av livet. Men det är väl bara att gilla läget när man står i kollektivstall och de andra tror att det "smittar".

Ja precis, hon har dolt viktig info för mig och det är därför jag tagit hjälp av jurist i ärendet.
Ja jag hade förmodligen letat vidare efter en häst utan krubbitartendenser. Idagsläget har jag ju en relation till hästen och vill ha henne kvar men det hade jag ju inte vid köpet.

Och visst är det irriterande och kan vara skadligt, men som sagt så märks det inte av när hon har remmen på. Jag står också i ett väldigt bra stall där vi är välkomna trots detta.
Jag har också insett att hennes värde har minskat, det känns snöpligt men nu är det som det är...

Lycka till, hoppas du orkar bråka lite i alla fall. Tycker det är dålig stil av säljare att inte informera om sådant.

Förhoppningsvis kan hon ju bli av med olaten också, hon kanske kommer att trivas bättre hos dig och slutar krubbita?

Tack! Jo jag ska bråka och försöka få tillbaka en del av köpesumman. Det ser ljust ut enligt advokaten.

Kan dom bli av med olat som blivit befäst?
Jag trodde att det var i princip omöjligt om den väl blivit befäst, men kanske det finns en möjlighet ändå då?
Som "tur" är så är det endast kopplat till boxen, det är då hon snappar. Kanske ovanan kan brytas i och med betet i sommar när hon får gå ute på nätterna. Hoppas hoppas hoppas!

Just krubbitning tror jag tyvärr är en sån störning som kan vara svår att bli av med, men det kan ju gå! Min häst har visat tendenser till vävning (arabiskt fullblod som inte gillar att stå i box, borde egentligen gå i lösdrift tror jag) men har hon bara något att äta och pilla med så slutar hon. Tur att hon dessutom är svårfödd så man kan trycka i henne massor med hö...

ja tyvärr tror jag också det kan bli svårt att bli kvitt beteendet. Hästen är inte stressad på nåt vis och hon har bra matvanor, lugn miljö, blir regelbundet motionerad, är ute i hagen större delen av dagen och ändå fortsätter hon att snappa. Det är väl bara att inse faktum att det är befäst antar jag.
Lösdrift skulle säkert vara en jättebra lösning för min häst också men dom möjligheterna finns inte och dessutom så tränas hon och tävlas i relativt stor omfattning så hon får fortsätta leva det liv hon lever just nu.

nellie96 skrev:
Är s.k "luftsnappare", har ej utvecklat krubbitning.

Jag skulle tänka mig för väldigt noga innan jag köpte en krubbitare. Innan jag köpte en luftsnappare skulle jag en tänka en vända till, ännu mera noga!

Såvitt jag kan se har ingen hittills kommeterat annat än krubbitare, men börjar en luftsnappare få problem hjälper det ju inte att ta bort allt hästen kan ta stöd mot för att bita, den behöver ju inget stöd!

Min syn på det hela är också att på en väldigt begåvad tävlingshäst påverkar rimligtvis en sådan här sak mindre än på en "dussinhäst". Rent definitionsmässigt är topphästarna få och vill man tex hoppa OS är man nog beredd att ta andra problem på köpet för att få kapacitet och man har förmodligen inga större problem med stallplats och liknade. Men om man vill ha en medelmåtta som bussig kompis och kanske rida någon lätt klass finns det ett mycket större utbud att välja mellan och om det blir problem att hitta en stallplats har man knappast samma möjligheter att lösa det som en som rider i eliten.
Den här hästen verkar väl vara någonstans däremellan? Bättre än medelhästen men inte riktigt toppklass?

Hon är redan min sedan 8 mån tillbaka.

Min häst behöver stöd för att snappa, hon gör det aldrig i luften. Hon lägger hakan mot täckeshängaren el på krubbkanten.

Ja det stämmer bra, hon är bättre än medelhästen men inte i toppklass.

Nu har jag inga planer på att sälja henne men det känns trist om hon sjunkit så kraftigt i värde att jag förlorar massa pengar ifall jag får för mig att sälja. Extra trist med tanke på att jag har tagit lån på hela summan :/

Liknande trådar

• Låst
Ekonomi & Juridik Skulle gärna vilja ha era åsikter om vad ni tycker att denna häst skulle vara värd vid försäljning. Lite info om hästen: Sto, 17 år...
Svar
1
· Visningar
730
Senast: ameo
·
Ekonomi & Juridik Bland den typen av hästar (lite äldre) och i den prisklass jag letar anser jag att priserna ofta ligger för högt. Annonserna kommer ut...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 395
Senast: tuaphua
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 587
Hästmänniskan Jag vet att den enda som kan besluta om detta är jag själv, men lite input från oberoende personer kan ju aldrig vara fel, är oerhört...
Svar
16
· Visningar
1 872
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama