Värde på lucern?

Sv: Värde på lucern?

Jag avlider för att allt är så omöjligt :/
Finns kvarnbyfoders inte som hackat?
Behöver proteinmängden..

Är det dumt att ge massa lucern bara för att få upp proteinet, ska jag istället ge ngt som är rent protein mer (vad det nu är, men typ sojamjöl?). Som jag har nu med 0,5-1 kg lucern så blir kalcim +96 på hippocampus.. är det verkligen bra?

Överskott av kalcium som bara kommer ifrån grovfoder är ingen fara!
Det är bara att Ca/P-kvoten som är viktig o sen ska man titta så inte att det blir överskott av nåt t ex selen. Det kan bli giftigt om det blir överdoserat.

Jag ger mina hästar Kvarnbyfoders lusernpellets, o linfrökaka (shettisen) och sojamjöl till damerna med lusernet. Funkar bra.
Lider med dig, råkade se din tråd om din analys. Mitt hö har sämre SMRP än ditt :crazy:

Hur ska Ca/P-kvoten vara då? :)
Hmm, men kalciumet kommer ju från muslit också.. och mineraler.
hur mkt linfrökaka ger du?

Om det är via hippocampus du räknar ska Ca/P-kvoten stå OK :) För min unghäst ska det INTE vara lägre än 1,2. Oavsett vad jag än pytsar med lite olika fodermedel i foderstatsberäkningen brukar det bli ganska bra det står OK iallafall, om man ökar lite på fodergivan.

Shettisen får 0,2 kg linfrökaka o 0,8-1kg lusernpellets. O sen får han tokosel en gång i veckan. Han träningskörs.
Märren har jag inte gjort så mycket med mer än att hon bara stått eller gått promenader och sen fick hon föl.

Men jag "leker" fortfarande med foderstatsberäkningen! :crazy: vill inte ge dem annat än rena fodermedel.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 567
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
944
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö SAMMANSÄTTNING Kornflingor, snittad lucern, snittat varmluftstorkat alphö, äppelmäsk, majsflingor, äppelsirap, vetekli, majsgroddar...
Svar
16
· Visningar
1 207
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Jag behöver tillsätta mangan, koppar och zink till min Foderstat. Vet ni någon mineralblandning som innehåller hög andel av dessa...
2
Svar
32
· Visningar
1 188

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka