Värde på häst

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

Mini_molle10

Jag är inne på banan att köpa häst, islandshäst.

Skulle vilja veta vad man kan räkna med att få för det jag kan tänka mig betala.

Max 10 år och mellan 80:000-90:000 kr.
Vad kan man begära för kvalite på hästen då?
Ex vilken tävlingsnivå bör den klara av?

Sv: Värde på häst

jag har köpt en 9 åring för de pengarna, tävlad enstaka gång med runt 5.70 i tölt och fyrgång, kapacitet till en heldel mer främst i töltklasser.

eftersom många rider in sina islänningar när dom är mllan 5-8 år så får du en isis garranterad för under 90 tusen.
Den är ju itne så mkt tävlad då utan mer grundridern/inriden om den reds in som 8 år.
Men reds den in som 4 åring så kan den ha hunnit med en hel del.

Köper du en oinriden lovande häst blir de ju betydligt billigare än om du köper en 9 åring som är tävlad å klar.

Men en häst för 90 tusen då skall den ha startat SM med placering helt klart för att iallafall jag skulle ge 90 papp!

Ditt sista stycke där är inte riktigt sant Niela ..

Jag har sett MÅNGA hästar för den prissumman som ej blivit placerade på SM, och dessa blir sålda för det priset.
Jag vet även många som skulle kunna sälja för den summan utan att hästen varit placerad på SM.
Du får punga upp betydligt mer än så, om hästen vart i final på ett mästerskap.

Och så till mitt tycke:
Antingen så kan du få en äldre, välriden men kanske inte alltför flott häst för 80.000 (vi köpte våran femgångsvalack som 6åring för 70, då kunde han inte mkt)
För 90.000 får du troligtvis en häst med mer gång, om den är välriden. Du kan också få en flott men inte så utbildad häst för det priset.

Jag har dock sett en riktigt fin valack till salu för 90', den är nog både välriden och trevlig. Dock tror jag den var åt det äldre hållet och därav det "låga" priset.

Man får prioritera lite, flott eller välriden. Om man vill ha mkt av båda så blir summan betydligt högre ...

Men sedan om dem är så unga och det priset ska dem väl har vissa fördelar med att komma med till SM? Jag menar då att dem har kvalitéen och gångarterna för att kunna klara det.

Men så är ju islandshästar en ganska dyr ras. Jag vet en bekant som sålde sin häst för 75.000:- som 8åring, inte tävlad något alls, men har väldigt flotta gångarter och kapaciteten till att klara högre "klasser".

Men sedan om dem är så unga och det priset ska dem väl har vissa fördelar med att komma med till SM? Jag menar då att dem har kvalitéen och gångarterna för att kunna klara det.

Men så är ju islandshästar en ganska dyr ras. Jag vet en bekant som sålde sin häst för 75.000:- som 8åring, inte tävlad något alls, men har väldigt flotta gångarter och kapaciteten till att klara högre "klasser".

Det är väl inte så dyrt? :confused:
Personligen så ger jag fanken i om hästen är tävlad- jag kan själv se om den är tillräckligt bra, utan att behöva förlita mig på tävlingsresultat.

Jämför man islandshästar med dressyrhästar ser jag ingen speciell skillnad. Jag är ganska säker på att jag skulle få betala en ganska rejäl summa för ett halvblod med stor gång och hög kapacitet- även om den inte tävlat.

TS: Jag håller med Michis ang. vad man kan förvänta sig att få för de pengarna. Det beror lite på vad du vill- vill du utbilda själv så kan du ju köpa en galet bra yngre häst. Vill du ha en färdigutbiladad och välriden så kan du nog förvänta dig att få en som har gått nationella, kvalat till SM men inte har kapacitet till final.
Har den kapacitet till finaler och dessutom är välutbildad så får man nog lägga en bra bit över 100 000.

Om man köper en ung häst för det priset så kanske den har den kapaciteten som krävs för att nå dom högre klasserna, men det kan man inte räkna med !
Det finns så mkt som spelar roll i en ung hästs utbildning och mycket av vad som sker i tidig ålder sätter senare spår i hur den blir som äldre. Det finns nog dom som köpt en ung häst för 80.000 men som sen inte har haft kunskapen nog att ta tillvara på det som funnits. Då kan man inte räkna med att rida SM trots att hästen varit fin när man köpte den.

Sen finns det såklart även dom hästägare som tror sig ha finare hästar än vad dom har (på samma sätt som det finns dom som inte inser hur bra hästar dom har), och dessa tar ofta ett för högt pris och ibland är det någon "stackare" som inte är helt inne på hur det ska vara och vad man får för dom pengarna - VIPS så har man betalar överpris.

Det är svårt det här med att värdera hur mkt man får för en viss prissumma eller hur mkt en häst egentligen är värd.

Jag har sett många hästar säljas både för under och överpris.
Har bl.a. varit med om ett försök till ett rejält överpris (jag skulle ej ha hästen).
Hästen i fråga är typ 14 eller något sådant, "är utbildad som en 4 åring men har mkt lovande gång". Den ville dom ha 70' för. SKAM rent ut sagt. Samma sak i våras när jag var och provred en häst åt en vän, 55 skulle dom iofs "bara" ha. Sade till vännen att den va lugn, snäll och trygg. Lättöltad med bra gång. Kom dit och provred, jag höll på att flyga och hästen gick i klockren grisepass.

Nu svamlar jag bara iväg känner jag ...

Jag är dock väldigt intresserad av vad jag själv skulle kunna få för mina hästar ..
Ási har gått SM 2 år nu dock utan placering. Erro är mkt lovande och har inte fått en poäng på under 5.5 på tävling (dock ej skritt där han fått 4.5), Ketill har MYCKET aktion men är något spänd - får bra poäng på tävlingsbanan men börjar dock bli till åren.
Dessa tre hästar är VÄLDIGT olika när det gäller gångarterna, utbildningen och tävlingserfarenheten. Dock tror jag inte att dom ligger sådär väldigt långt ifrån varandra prismässigt.
Det är där man måste vara nogrann med vad man som köpare är ute efter.

Vilken värld lever du i:confused: Tror nog inte det är lätt att hitta en häst som varit i SM-final för 90 000:-...Absolut inte i senioklass i alla fall!
Då är det ett HELT annat pris:grin:
Du kan få en lovande yngre häst, en "vuxen" mer välriden, eller en gammal fin tävlingshäst för dom pengarna. Men du får INTE en vrålflott, färdigutbildad häst som är på SM-final nivå för dom pengarna!
Mitt sto gav jag 120 000:- för och hon är inte ens tävlad men har mkt bra gångarter. Jag tyckte det var ett riktigt bra pris...

90.000 är en relativt liten summa pengar i dagens prisläge för en lagom gammal, lagom utbildad, lagom kapacitetsbegåvad häst i lilla landet lagom Sverige, hur gaaalet det än låter:crazy:

som många innan redan påpekat köper du dig en <10 åring antingen med tydlig kapacitet, men ganska outbildad, eller en mer utbildad häst utan visad kapacitet för SM-finaler på seniornivå.

allt beror ju på vad du vill ha för typ av häst?
vill du ha en färdig tävlingshäst till SM-09 är 90.000 ett skambud,
vill du ha en lovande unghäst räcker 90.000 en bra bit!

Beror lite på vad du ska ha..
Men en lovande unghäst kan du absolut få för nittio tusen! Ska du ha en färdig tävlingshäst sas får du nog ge mer, men det beror ju förstås lite på vilken nivå hästen är tävlad och hur välutbildad den är och så...
En häst som har placerat sig på nationell nivå kan nog vara svårt att få för nittio tusen. Jag har sett hästar som har gått regionalt med.. ok resultat, men enligt mig inte mer, som har gått för 120 000...
Dock tycker jag att hästarna har blivit lite dyrare nu. Man kan knappt hitta en inriden häst med mycket kapacitet för under hundra tusen.
Men lovande unghästar (ca 2-5 år) finns det gott om i Sverige.
Lycka till med hästköpet! :laugh:

/Anna

Tack för svar.

Jag ville bara vet vad jag kan räkna att få för den summan pengar, så man inte blir lurad, hade inte räknat med att få en sm häst placerad i final direkt.

Nu har jag hittat en oinriden 05 som jag är helt såld på, vet ej om den är lovande men det är hästen jag vill ha :love:

Kul, hoppas att det blir något med den då :)
Bara kusen är frisk och glad och ni gillar varann så.

/Anna

Beror ju på vad man betäcknar "mycket kapacitet" med. Det är nog olika från person till person.

För 90.000 kan man få en väldigt fin unghäst med väldigt bra förutsättningar för framtiden.
Men man kan också få en väldigt välriden häst också. Och man kommer rätt långt rent tävlingsmässigt på en välriden häst med helt ok gångarter idag. Kanske inte till SM-final senior men av det jag såg på finalerna för ex juniorerna så var det inte bara vrålflotta hästar det handlade om.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
726
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Finns det nån här som fått minskat eller nollat bostadstillägg pga en sjukförsäkringsersättning? Jag har två cancerförsäkringar som...
2
Svar
33
· Visningar
1 999
Senast: gul_zebra
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka