Sv: Värde på häst
Om man köper en ung häst för det priset så kanske den har den kapaciteten som krävs för att nå dom högre klasserna, men det kan man inte räkna med !
Det finns så mkt som spelar roll i en ung hästs utbildning och mycket av vad som sker i tidig ålder sätter senare spår i hur den blir som äldre. Det finns nog dom som köpt en ung häst för 80.000 men som sen inte har haft kunskapen nog att ta tillvara på det som funnits. Då kan man inte räkna med att rida SM trots att hästen varit fin när man köpte den.
Sen finns det såklart även dom hästägare som tror sig ha finare hästar än vad dom har (på samma sätt som det finns dom som inte inser hur bra hästar dom har), och dessa tar ofta ett för högt pris och ibland är det någon "stackare" som inte är helt inne på hur det ska vara och vad man får för dom pengarna - VIPS så har man betalar överpris.
Det är svårt det här med att värdera hur mkt man får för en viss prissumma eller hur mkt en häst egentligen är värd.
Jag har sett många hästar säljas både för under och överpris.
Har bl.a. varit med om ett försök till ett rejält överpris (jag skulle ej ha hästen).
Hästen i fråga är typ 14 eller något sådant, "är utbildad som en 4 åring men har mkt lovande gång". Den ville dom ha 70' för. SKAM rent ut sagt. Samma sak i våras när jag var och provred en häst åt en vän, 55 skulle dom iofs "bara" ha. Sade till vännen att den va lugn, snäll och trygg. Lättöltad med bra gång. Kom dit och provred, jag höll på att flyga och hästen gick i klockren grisepass.
Nu svamlar jag bara iväg känner jag ...
Jag är dock väldigt intresserad av vad jag själv skulle kunna få för mina hästar ..
Ási har gått SM 2 år nu dock utan placering. Erro är mkt lovande och har inte fått en poäng på under 5.5 på tävling (dock ej skritt där han fått 4.5), Ketill har MYCKET aktion men är något spänd - får bra poäng på tävlingsbanan men börjar dock bli till åren.
Dessa tre hästar är VÄLDIGT olika när det gäller gångarterna, utbildningen och tävlingserfarenheten. Dock tror jag inte att dom ligger sådär väldigt långt ifrån varandra prismässigt.
Det är där man måste vara nogrann med vad man som köpare är ute efter.