Vårdarens ansvar; hjälp mig att finna paragraf!

Intractable

Trådstartare
Kära Buke!

Jag sitter och svettas med en uppsats som ska in om ett par dagar, och är i behov av en referens till en paragraf i djurskyddslagen (antar jag, eller har jag fått detta om bakfoten?) vilken säger att den som tar en häst i sin vård, till exempel en trav/galopptränare eller den som driver ett inackorderingsstall, är ansvarig för att se till att den inte far illa. Alltså; att det inte är enbart ägaren som råkar illa ut om denne av någon anledning får för sig att sluta ge hästen mat, utan att även personen som äger anläggningen e. dyl. kan polisanmälas.

Hoppas att jag gör mig förstådd, känner mest att jag svamlar :p

Tack på förhand!

Sv: Vårdarens ansvar; hjälp mig att finna paragraf!

Tack snälla, men jag kan inte se att det någonstans står om vem som ska hållas ansvarig ifall hästen missköts? :confused: Har jag helt missuppfattat att detta är lagstadgat?

Alltså - i fallet (första länken) står det (rörande djurskyddslagen § 9 skyldighet att tillkalla veterinär) att i lagens förarbeten är det inte bara djurets ägare som berörs av skyldigheten utan även den som "den som på annan grund innehar eller förfogar över djuret". Det handlar ju bara om skyldighet att tillkalla vet, tror inte att det finns någon paragraf som säger att stallägaren är ansvarig att sköta hästen/djuret i övrigt, om inte annat avtalats.

men läs det fallet jag länkade, där står ju om en stallägare som blev dömd för djurplågeri när hon hade hand om någon annans hästar.. orkade inte läsa hela :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka