Vardagsträning vs tävlingsträning

Kimmya

Trådstartare
Nu har jag börjat träna valpen inför eventuella brukstävlingar. Men har ju en rad lekar/aktiviteter som jag kört med min gamla hund (blandras, och ej tävlingsbar av flera skäl). Kan valpen få vara med på dem utan att vi helt förstör våra möjilgheter att komma nånstans i vår tävlingsinriktade träning?

Brukar t.ex. släppa mina nycklar el dyl när vi går på promenad. 100m senare skickar jag min hund att leta efter nycklarna. Det är hon duktig på och har fått använda i verkliga situationer flera gånger! Men det blir ju att spåra baklänges.. Har lärt flera hundar detta utan att vara speciellt målinriktad. Förstör jag mycket för vår tävlingsinriktade spårträning om jag låter valpen vara med på dessa övningar?

Brukar också kasta/gömma pinnar och kottar i skogen. Hunden ska så klart hitta kotten som jag haft i handen. Jättebra övning att låta barn vara med på t.ex. Då blir det lite mindre hetsigt pinnkastande och både hund och barn får använda hjärnkontoret.
Tror ni att det blir stora problem i vår tävlingsinriktade träning om hon leker sådana lekar med barn som så klart gör massor av fel om man ska se lite mer seriöst på saker och ting.. Alla inblandade har ju dock jättekul!!

Samma med fot. Vi ska ju också lära oss "sidan" vilket betyder att hon ska gå tyyyp fot men på ett avslappnat sätt så att hon orkar gå så en kvart i taget vid behov. Kan jag lära in det i vardagen som vanligt utan att det skapar massa problem får vår tävlningsinriktade fotträning?

Kunde ställt en miljon frågor till men ni fattar poängen.. Vad har ni för erfarenheter? Brukar det funka i allmänhet eller avstår man alla spontana oigenomtänkta flumövningar när man ska tävla bruks? Finns det något speciellt man ska akta sig extra för?

(FYI så är jag ingen tävlingsmänniska och behöver inte få några perfekta reslutat men det vore så klart roligt om man kunde klättra några klasser i proven för att visa för sig själv att man kan och få lite struktur på träningen. Vill iaf inte lägga massa energi på nått som är dömt att misslyckas..)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 958
Senast: fixi
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 955
Senast: Sesca
·
Hundträning Har lite funderingar kring vilka mål andra hundförare som tränar för att kunna tävla i någon gren har kring leken med sina hundar i...
Svar
11
· Visningar
2 049
Senast: Marje
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 202
Senast: LaMagia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar