Vardagen har börjat

Gnist

Trådstartare
För det nya tjocka tillskottet i hundflocken :angel:

Nu har hon bott in sig över helgen, funkar bra med restrerande jyckar, så idag har hennes nya hälsosammare liv börjat!!

Dels får hon enbart hundmat (inga bullar, matrester etc. etc.) och hon får den dessutom ransonerad :D

Sedan har jag kommit igång med motioneradet av henne, vilket innebär 3 cykelturer/dag á 700 m (t o r) och efter första vändan nu idag som vi tog i sakta lunk, så är hon rätt slut på, vilket säger en del om hennes obefintliga kondition :crazy:

Nåväl! Om inte allt för lång tid är hon nog både slankare och mer välmusklad och då kommer hon att vara riktigt fin att titta på ;)
Dessutom (viktigast av allt) ; hon kommer att ha ork och hållbarhet inför höstens jakt när sommaren lider mot sitt slut :banana:

Vi lade även ut ett lätt viltspår åt henne igår, på ca 150 m, utan vinklar och det hade hon en del problem med (Ingen tidigare träning i det nej...)
Med tanke på att hon nu i vår ska gå ett anlagsprov på just viltspår, så blir det till att träna en del även på detta.

Rapporter om hennes nya liv och bilder, när hon börjar slimma till sig kommer nog en del framöver :bump:

Sv: Vardagen har börjat

Bilder från när hon kom, så att det finns någonting att jämföra med under resans gång...

Bella_1_liten.jpg

Bella_3.jpg

Bella_2_liten.jpg

Milt uttryckt ;)

Skulle tippa på att det finns minst 8 kg för mycket på henne :crazy:

Sedan har hon fått en del av Jeppe-arvet, med mycket halsskinn, vilket inte blir bättre av allt överflödsfett :angel:

Hon ser låg ut, men det är kanske övervikten som förvillar.

Är det Älgnäsets Jeppe du menar med Jeppe? Min har den Jeppe i stammen och han har också en hel del halsskinn, så mycket att vet blev rädd att han fått problem med lymfarna igen, tills hon kände att det bara var skinn.

Skulle tippa på ca 56 cm mkh om man jämför henne med halvbrorsan på 60 cm.

Tänkte mäta henne senare och se var hon landar någonstans. Hon är ju rätt grov dessutom..Inte en lätt och luftig modell av Jämte precis :angel:

Jo, det är Älgnäsets Jeppe jag menar. Även Rix (halvbrodern) har en del halsskin från honom, men inte enorma mängder, tack och lov :D

Rixhemsidan1_ramad.jpg

Men var det inte en duktig jägare som hade henne tidigare (men som ville ge mer tid till sin duktigare hund)? Om det är så är det ju konstigt att man låtit henne bli så rund och otränad....

Hon kommer säkert att bli jättefin nu när hennes nya liv börjat!!

Det ska bli spännande att följa henne. Hon är ju ganska rejäl just nu. :angel: Men hon ser ut att ha potential att bli riktigt trevlig. Måste säga att jag gillade hennes huvud. Väldigt fint uttryck.

Hon har inte aktiverats speciellt mycket sedan i fjolhöst och en jämte som inte aktiveras och som får samma mängd foder går rätt snabbt upp i vikt..

Det är en duktig jakthund och hon kommer att utvecklas än mer i höst under jakten.

Hon blir nog fin när hon gått på fitness ett tag!
Det är roligt att se jämthundar nu de börjar komma tillbaka till ursprunget utseendemässigt. Jag tycker att de varit riktigt fula en lång räcka av år. Jämthunden ska vara vackert tecknad och se kraftfull ut (tycker jag).

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Det må så vara, men det går inte att vara fetknopp om man ska kunna hålla efter älgar heldagar i skogen ;)

Men vadå? Hon sparar ju på krutet genom att kunna rulla ner för nerförsbackarna! Tänk vilken fart hon får upp med den kulan! ;)

Liknande trådar

Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 455
Senast: vallhund
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar