Vårdad till döds

ufot

Trådstartare
Läste idag i tidningen ridsport om extrema veterinäringrepp. I detta fall var det en häst där de hade amputerat en bit av frambenet. I artikeln framgår det att det finns några sådana fall i USA. I nämnda land förekommer det också extrema åtgärder där hästar vårdats in absurdum och där avlivning hade varit det mest humanitära.

Personligen mådde jag dåligt av att se ponnyn med benprotes och jag kan inte fatta att man ens gör ett sådant ingrepp.

Var går gränsen? Vilka ingrepp anser ni vara "humanitära"?

Själv skulle jag aldrig göra ett ingrepp på en häst som inte kan bli ridbar igen. Undantaget är om det är ett sto lämpat för avel vars problematik inte är ärftligt samt att smärtan under/efter ingreppet inte är "för stor". Samma sak gäller för hästar som kan leva ett "normalt hästliv" och inte vantrivs att "bara" gå i hage.Jag hade heller inte gjort några större ingrepp på äldre hästar. Buköppning skulle jag inte heller våga göra.

OBS: Denna tråd handlar inte om att ha råd att göra ingrepp eller inte utan om ingreppen är etiskt försvarbara och om vad som är ett värdigt hästliv ur ingreppssynpunkt.

Sv: Vårdad till döds

En häst som inte längre kan fly, kan inte längre försvara sig mot faror. En häst som är skadad kan bli utstött ur flocken. Det kan vara psykiskt påfrestande för en häst att leva med ett amputerat ben, även om den både skritta, trava och galoppera hyfsat på tre. Att inte längre kunna komma upp lika kvickt när den har lagt sig ner kan också hindra dess naturliga beteende för att rulla sig osv.
Som hästägare måste man (som alltid) ta sitt ansvar och se till att ta bort den häst som lider och aldrig kan bli återställd. Det är vår skyldighet när den dagen kommer.

/V

Instämmer!

Läste också reportaget och sånt får mig att bli både ledsen och arg :cry::mad:
Lika hemskt vilket djurslag det handlar om, har tex sett hundar som fått bakbenen amputerade och sitter i "rullstol" dvs har bakändan i en liten kärra :(
För mig är det inte okej alls! Ett djur måste kunna bete sig och röra sig normalt tycker jag, annars är det inte ett värdigt liv!

Känns svårt att säga exakt var gränsen går men jag skulle inte behandla någon av mina hästar om dom var tvungna att tex hänga i vagga. Dom ska kunna stå och för egen maskin.

Håller helt och hållet med. Jag vet inte ens om jag hade vårdat en häst som måste stå på boxvila länge. Utevistelse i i alla fall små sjukhagar ser jag nästan som ett måste. Eller att hästen får komma ut minst 1h per dag i någon form.

Fast det där är jag övertygad om är individuellt. Min ena tappade glöden efter nått dygn i sjukruta (ute dygnet runt) trots sällskap på utsidan av rutan. DEn andra skulle förmodligen gladerligen stå på box i ett halvår, den är liksom nöjd med allt.

Visst är det individuellt. Min förra häst var av olika anledningar i perioder ute lite och trivdes bra med det. Den jag har nu klarar knappt av 12 h i box...

En häst som inte längre kan leva ett hyffsat normalt liv till 100% tycker jag borde få vila. Och så känner jag om alla djur. Blir alldeles ledsen när jag ser tex hundar med 3 ben, trots att dom verkar pigga och glada. Hästar som inte längre får leka i hagen, busa i skogen osv tror jag skulle må bättre av att få sova..

Amputera ben från ett djur (oavsett vilket) skulle jag nog aldrig göra. Det känns inte helt rätt när den inte får bestämma själv. Jag kaaaaanske skulle kunna ge en katt ett försök med ett ben mindre i och med att de är så pass atletiska som de är. Annars inte.

Däremot hade jag en häst på boxvila länge för bara ett par år sedan. Hon blev knäpp efter ett tag och jag tänkte då "vinna eller försvinna" och släppte ut henne i ligghallen på 60kvm där hon kunde motionera sig. Det gick vägen och jag tog saken lite i egna händer och släppte henne på större ytor och tyckte att hellre en glad häst som man kanske får ta bort än en ledsen häst som man kanske får ta bort.

Undrar hur de lyckas få alla ridskolehästar och "miljonhästar" att acceptera ett liv på box med bara någon timme eller två i ridhus...

Jag har som regel att hästen ska kunna fortsätta att vara häst med allt vad det innebär, efter att ett ingrepp är gjort.

Har inte hunnit läsa artikeln själv men såg för många år sedan en filmsnutt från USA där de hade amputerat ett ben och satt protes. Visserligen så kunde den hästen ridas, galoppera och gå i hagen med andra hästar som vanligt, men jag hade ändå tagit bort direkt istället för att utsätta den för ett sådant liv.

I England hade min värdfamilj en trebent katt och hon kunde hoppa upp på höga stenmurar och var en duktig jägare med bara ett bakben, men även det hade nog inte varit ett alternativ för mig.

En fd kompis lät amputera ett ben på sin schäfer då den fick skelettcancer i unga år, men det gick illa. Långt lidande för hunden och en så pass tung hund gjorde att den snart fick problem med andra frambenet med. Skar verkligen i mig att se då jag och hunden älskade varandra väldigt mycket, men än vad han älskade sina ägare. Han avlivades tack och lov till slut då magen började krångla.

Hundar i rullstol är banne mig helt vidrigt! Likaså alla idioter som låter amputera klorna på sina katter, ge dem klösbrädor och ett vettigt liv istället för i :devil:!

Undrar hur de lyckas få alla ridskolehästar och "miljonhästar" att acceptera ett liv på box med bara någon timme eller två i ridhus...

Det är ju inte så svårt tyvärr, bara att strunta i att låta hästen veta om vilket liv den egentligen ska ha så accepterar dom tillslut livet i box. Men sen är det ju otroligt många sånna hästar som är arga och frustrerade och som faktiskt inte trivs men det blundas det för pga pengarna.

När man gör ett ingrepp eller hästen får en skada som innebär att hästen inte längre kan vara häst då sätter jag stopp. Grundkriteriet för att "vara häst" i min värld är att den ska kunna gå i en normalstor hage och kunna röra sig i alla gångarter utan att ha ont eller på annat sätt ha obehag och besväras av skadan/ingreppet.

Hur vida hästen är ridbar eller inte efter skadan/ingreppet är inte lika avgörande för min del. Beroende på var skadan sitter är det ju inte säkert att den inte kommer kunna gå att motionera alls, vet att det finns minst en häst här på forumet iaf som har ryggproblem och inte går att rida, men som istället körs aktivt utan problem. Om det dock handlar om en häst som är extremt beroende av motion och skadan är av sådan natur att den inte kommer hålla för den typen av motion som just den individen kräver hade jag valt att ta bort den.

Man måste ha i åtanke att hästen inte bara ska må bra fysiskt utan även psykiskt. En häst som fysiskt inte har ont kan ändå må psykiskt dåligt om det finns något som begränsar dess möjligheter till ett naturligt liv där den får utlopp för sina naturliga egenskaper och drifter, och det är viktigt att komma ihåg när man beslutar om eventuell fortsatt behandling vs avlivning.

Djuret lider inte av att få somna in för gott. Jämför man det med vad det kostar i stress och smärta innan man är "klar" med det operativa är valet rätt lätt för min del. Nej, jag lär inte ha en häst/hund/katt som inte är "komplett":cool:

/.../
Var går gränsen? Vilka ingrepp anser ni vara "humanitära"?

/.../

Jag läste också den artikeln. Tar väldigt illa vid mig av sådant, jag kan inte se hur det någonsin kan vara försvarbart att utsätta en häst för amputation av ben. De är tunga djur och slitaget på övriga ben och på "stumpen" blir mycket stor.

För att ett större ingrepp ska vara "humanitärt" så ska det vara mycket goda chanser att hästen blir helt frisk, dvs som den var innan sjukdom/skada - och även då är det viktigt att fundera över habiliteringstid och rekreation. Jag vet inte om jag skulle acceptera att hästen ska behöva hänga i vagga i månader, stå på box i ett år...

En liknande diskussion hölls inne på "hund" för ett tag sedan - och även där är jag väldigt skeptisk till amputationer. Djur ska inte likställas med funktionshindrade människor, eller vara någonslags försöksobjekt för veterinärer och ägare som vägrar släppa taget. :mad:

Enligt Jordbruksverket är det inte förenligt med svensk djurskyddslag att ha hundar som är permanent paralytiska i rullstol. Jag kan inte tänka mig att protes på en häst heller skulle vara tillåtet här.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka