Vårda och motionera ponny med kronisk fång

Sv: Vårda och motionera ponny med kronisk fång

Jag håller med dig om att de kan äta gräs. Det enda undantaget är nog de som har stora problem med insulinresistens där man rekommenderar att inte låta de gå på bete.

Man bör också vara medveten om att många ogräs kan vara minst lika farliga och ibland (ofta) värre än gräs. De kan också innehålla fångframkallande kolhydrater. Ogräs har ju en förmåga att växa överallt, i alla förhållanden och är alltså växter som är mycket bra på att ta vara på energin från solen.

Men har man hittat en hästhållning som fungerar för sin fånghäst så ska man nog vara nöjd med det. En annan rekommendation är också att behålla det som fungerar och vara mycket försiktig med förändringar.

Exakt!
Det här med att man inte gör snabba förändringar och behåller den hästhållning som har visat sig funka är nog jätteviktigt.
Och det här med vissa växter- blir mer och mer övertygad om att allt möjligt läbbigt kommer av att hästarna plockar i sig av örter som de egentligen inte mår bra av och som orsakar problem på sikt.

Båda mina hästar har haft fång, den ena två gånger, de har nu varit friska i tre år och har kunnat äta gräs dygnet runt under en del av sommaren (efter mycket långsam tillvänjning och aldrig före midsommar). Men självklart är det olika för olika hästar, vissa är nog känsligare än andra. Mina fick fång efter att ha varit på tok för feta, jag låter dem numera bli ganska tunna på vintern, och det har fungerat bra i tre år

Om inte hästen fått kroniska skador kan rätt utfodring och rätt verkning göra hästen frisk igen. En ny oskadad hovvägg behöver växa ner från kronranden till marken. En klassisk verkning gör hoven balanserad så att hovväggen kan växa ner i korrekt vinkel.

1. Att hoven står på marken i naturlig vinkel, strålen är då exakt vågrät. Bärranden är då verkad i samma VINKEL som strålen.

2. Att hoven har sin naturliga längd. Vinkeln på tåns utväxt allra högst upp vid kronranden visar hästens individuella korrekta tåvinkel. Följ den riktningen
ända ner till marken och där ska hoven sluta. Där är tåns normala plats och hovens naturliga längd.

3. Att trakterna och bärplanets (där skon ligger) höjd är jäms med strålens höjd eller lite över, inte gärna mer än ett par tre mm.

4. Att sulan under hoven är skålad vilket den blir när hoven hålls naturligt lång och har sin fysiologiskt normala vinkel mot marken.

Detta kan kallas en Klassisk verkning. Den har fullt synliga regler för en hov i balans och finns beskriven i äldre hovslagarböcker. MVH

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 422
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 806
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 445
Senast: Bison
·
Hästvård Ska försöka göra detta förklarligt på bästa sätt :) Min ponny (welsh cob-valack, 9 år), blev sommaren 2019 diagnosticerad med fång...
Svar
0
· Visningar
1 088
Senast: phie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka