Vårda hagen

P

Pacific

Jag skulle vilja ha en tråd om hur man sköter sina marker bäst nu när det är så aktuellt med träckprov och allt..

Kan börja med att berätta hur vi sköter våra hagar. Jag vill väldigt gärna ha tips om hur vi kan göra bättre/borde göra.

Vi har en lite gård med hagar på ca 4-5 ha naturbete med lite skog. 1 av gärdena på 1 ha ska det sås in vall på nu.

Vi har 3 hästar som går på hagarna året runt men ska till nästa vinter bygga en ltie vinterhage till nästa år. Hagarna växelbetas också med 8 får plus lamm. Alla hästarna nollade på träckprov i våras dock inte fåren, vet dock inte vad dom hade.

I våras mockade vi hagarna (mkt inte allt) men har fått tipset att kratta ut bajset istället, fördelar/nackdelar?

Fåren går i liten vinterhage med lösdrift på vintern.

Vi slog också en del av ratorna i sommras inte alla.. är det viktigt att ta alla?

ös på med tips om hur man egentligen sköter sina merker bäst.

Sv: Vårda hagen

Det låter som ni har en smart strategi redan :) Växelbete är ju super!

Ska du slå rator eller kratta ut bajs, så skall det vara torrt (även i luftfuktigheten) så att eventuella ägg torkar och dör. Annars riskerar du att sprida dem än mera ...

Den nyinsådda kommer att räknas som ren, så när det är dags att ta den i bruk skulle jag göra det efter ok träckprov eller efterföljande avmaskning - onödigt att släppa dit sån man inte vill ha.

Vi mockar våra hagar och har också lyckats hålla typ 0 EPG varje prov som tagits. Känns uppmuntrande!

Betesputsning är ett alternativ om man inte har möjlighet att växelbeta. Det räcker oftast inte med en enda gång under säsongen utan det bör göras regelbundet.

Jag mockar så gott som varje dag i hagen. Jag tycker det är smidigast så, dels hinner det aldrig bli så mycket och eftersom det inte blir så mycket tar det inte så lång tid. Dels tycker jag det är enklare att mocka när högarna är "nya". Så när jag ändå har skottkärran framme för att mocka boxarna så tar jag en liten runda i hagen också.

Jag har tyvärr inga får men jag putsar hagarna med åkgräsklippare (man tager vad man haver har inte råd att köpa traktor just nu men det sparas till det) och så kör jag med trimmer runt staketet för att hålla det fritt

Miniminivån ligger på att köra över hagen minst en gång per år med petesputs eller slaghack.

Det kan dessutom vara bra att lättharva med typ ogräsharv eller motsvarnde under en rejält varm sommardag.

Är hagarna "knögliga" kan det vara idé att köra med ringvält eller motsvarande.

Är det alltför mycket ogräs och inget annat hjälper så kan man alltid plöja upp och så nytt gräs.

Traktor är ju helt oumbärlig, annars har man ju inget att häng på några redskap på...

Att för hand gå och mocka är bara genomförbart i sjukhagar, annars kommer man inte hinna med mycket annat på gården :eek:.

okej nu behvöer du nog hjälpa mig lite med vad saker betyder, är inte så på vad saker heter;)

Vi har en liten traktor, och ja hagarna är knögliga.

Så in nytt gräs vill vi helst inte göra utan vill ha kvar naturbetena. Så även om det växelbetas ska man lättharva ( vad det nu är?)

Förklara gärna mer:bow:

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 346
Senast: Ajda
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 990
Senast: shia
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 859
Senast: Pudlan
·
Hästvård Kan börja med att säga att jag inte vill outa mig alltför mkt, den som vet vem jag är vänligen håll det för dig själv. Nyligen hyrde...
2
Svar
38
· Visningar
10 350
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar