Vård av dressyrstövlar

LinnéaL

Trådstartare
Mina sprillans nya Petrie's Anky Elegance har äntligen kommit. :banana:

Nu tänkte jag fråga den samlade Buke-kompetensen hur ni tycker att man bäst tar hand om sina dressyrstövlar så att de håller och ser fräscha ut länge. Mina gamla putsade jag av med samma medel som jag använde till sadeln, men de håller på att falla i smådelar nu så det var nog inget bra sätt. :D

Så hur gör ni? Hur får ni av grus och spån från stövlarna (jag spolade mina gamla under vatten) och hur tar ni hand om dem i övrigt?

Tack på förhand! :bow:

Sv: Vård av dressyrstövlar

jag köpte nyss ett par nya sarm hippique och fick stränga skötselråd av butiken, dom löd:
skölj av stövlarna med vatten så att man får bort all smutts
sen ska man bara puttsa dom med vanlig svart skokräm.
att ha på läderfett, olja osv är lika med att förstöra dom.

jag säger inte att det absolut är så men det var vad dom sa, och det var i en av dom största och mest välkända affärerna i sverige.

glömde även skriva att ett par stövelsträckare är en kanon bra investering!
Och om du har dragkedja ska man alltid använda skohorn när man tar på dom, annars har man sönder dragkedjan.
att använda stövelknekt sparar också på dom.

Grattis till ett par grymt snygga ridstövlar! (använd inte sadeltvål nu! *skäller!*)

OT: Jag kan inte förstå hur det kommer sig att folk använder sadeltvål eller andra liknande produkter då det bara förstör stövlarna!

Tillbaka till topic:
Jag kan bara säga hur jag personligen behandlar mina dressyrstövlar (vilket är pedantiskt)
1) Tar en fuktig trasa och gnuggar bort smutsen med
2) Använder Petries stövelskötselkit. Först cleaner för att få bort allt damm, smuts och hästsvett, väntar 5min sen stryker jag på ett lager med cream.
3) Cirka 5-10min efter att båda stvölarna har blivit insmorda med creamen putsar jag med nylonstrumpa.
4) Ibland använder jag Quick Shine :love: efter att ha använt nylonstrumpan för extra mycket glans.
5) i med stövelsträckare!

Senast ändrad:

Så lite så ;)
Kan rekomendera Petries stövelskötselkit (typ 250kr) då det är super bra :D
Om du råkar undra så har jag den billigare varianten av Anky stöveln, alltå "Petrie Anky" men suktade väldigt länge efter Elegance men tyvär ville plånboken annat.

Senast ändrad:

Du skulle inte vilja visa bilder på dina nya stövlar??=)

0d35a7c7.gif

Det kan jag göra, hade faktiskt en bild som jag använt i ett annat sammanhang. Observera att jag har 3 hälkilar i varje sko, så de är högre egentligen.. :D

IMG_1072.jpg

Salinero: Jag ska fundera över stövelkitet, du får gärna pm:a tips på var man kan köpa det. :bow:

Blir så himla avundsjuk nu när du visar en bild på dina snygga stövlar där skften är helt raka och inte ingådda eller inridna *snyft, mina gav efter för snabbt*.

Det är bara att be butiken där du köpte dressyrstövlarna att beställa skötselkitet också, tog max 2 veckor innan butiken jag köpte mina stövlar i fick em skötselkitet. Enkelt va? ;)

Men butiken jag köpte stövlarna ligger i en annan del av landet än jag bor.. ;) Men jag ska ge det ett försök..

Visst är de väl snygga mina snygg-stövlar?! :bump:

Skit snygga :) önskar att min plånbok hade haft råd med den modellen också men jag spetsade på mina Petrie Anky med ett par dragkedjor på samma ställe som Elegance har så det ser ut som om det är samma modell fast det inte är det :D

Kan du ta en bild sedan när du inte behöver kilinläggen? Vill se hur du har satt ihop dem (funderar på att göra någonting liknande då jag EV. ska göra mig fattig genom att ändå beställa ytterligare ett par ridstövlar).

Förresten, snygg köksklädsel ;) :rofl:

En bild om ett par veckor menar du? Det kan jag försöka komma ihåg. Påminn mig via pm om jag glömmer.

Vadå, har inte du alltid ridkläder i köket?! :rofl:

Det händer :angel: byter alltid om hemma så ibland ställer jag mig vid spisen innan jag ska i väg till stallet då jag vet om att jag kommer hem sent ..men dressyrstövlar har jag inte på mig då :p men bör kanske pröva, om det är så att man blir en super bra kock med dem på sig ;)

Åter till en form av vad tråden handlar om:
Du kan nog gå in på vilken ridsportsbutik som helst (för ut satt att de jobbar med Petrie) och be dem beställa hem skötselkitet.

Jättesnygga! :banana: :banana:

Vad runda de är i fötterna i jämförelse med mina Petrie! Jag önskar att jag också hade dragkedja i mina... Jag har varit anti till det för att mina förra som hade det baktill gick sönder så snabbt, men det gör det ju inte när man har det framtill så som på dina. Det blir ju så mkt snyggare när man kan få dem riktigt tighta över vaderna! :love:

Så klart att man ska ha en dragkejda så här, annars ska man ju inte ha någon alls :p då det sliter väldigt mycket på dragkedjan som du säger.
71d98713.jpg

Personligen var jag riktigt anti mot dragkedja fram då det först kom men efter att ha sätt dressyrstöveln i butik så var jag "tvungen" att ändra mig för det var så himla praktiskt och tur det för idag så Älskar jag hur den sitter :D

Jag stjäl tråden lite om det är okej?!=)

Salinero: Är det dina stövlar??

Vilken modell har du? har du beställt med extra hög utsida eller va det en sådan modell som du köpte? Vad kostade dina med dragkedja och allt?

Har inte du någon bild på dina när dom är ingågna??

Ja men titta där! Dina är ju lika i foten som mina. Fast mina saknar ju då den extra höga bågen och dragkedjan *mutter, mutter*

Herregud, vad mkt det finns som man vill ha! Jag förstår inte vad det är för ngn feger jag drabbats av :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 970
Senast: Lavinia
·
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 889
Hästvård När jag köpte min häst för många år sen, stod det redan på det intyget som förra ägaren fick att hästen hade svullna kotsenskidor, så...
Svar
9
· Visningar
3 481
Senast: dissy1
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 972
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?