Vård av barn?

trazel

Trådstartare
Hur fungerar det?

Sambon är normalt hemma med sonen onsdag-fredag. Nu är han så pass dålig att han inte kommer kunna ta hand om sonen i morgon.

Vad gör jag nu? Ringer försäkringskassan antar jag... Jag jobbar inte 8h/ dag, utan bara 5h. Vet någon hur det funkar när det inte är 8h?

Sv: Vård av barn?

Jag tror man kan vabba om andra föräldern är dålig.
Men det borde gå att läsa på försäkringskassans sida

Du anger hur mycket du skulle ha jobbat den dagen du vabbar, så då löser det sig automatiskt. Men ring istället i fall du undrar. Jag jobbar olika varje dag, mellan 5-7 h som max. Skulle vaba för första gången..fattade nada då jag ej jobbar heltid. Jag ringde dit. Snackade med en urtrevlig kvinna som löste mitt dilemma och undrande på 2 sekunder. Hon sa: men sitt inte och undra på webben då du bara kan ringa så äre löst på nolltid..å så var det. :)

Det beror på hur gammal ditt barn är :)

Du kan bara få tillfällig föräldrapenning ( dvs det man får ut när man vabbar ) för barn som är yngre än åtta månader (240 dagar) om barnet är inlagt på sjukhus eller om barnet har en stadigvarande plats i barnomsorg och du behöver stanna hemma från ditt arbete för att vårda barnet.

Om en förälder som är hemma med barnet blir så sjuk att han eller hon inte kan ta hand om barnet, kan inte den andre föräldern ta ut tillfällig föräldrapenning för att vårda barnet. Däremot kan den andre föräldern ta ut vanlig föräldrapenning.

Sonen är drygt 9 månader, så vad jag förstått får jag vabba? Alltså ta tillfällig föräldrapenning?

Hade barnet istället gått redan på dagis, så hade du kunnat haft barnet där.
Så blev det för oss förra våren när jag bröt handleden och var sjukskriven en tid!

Tack för era svar!

Jag blev dock inte så mycket klokare när jag pratade med FK, men blir det kanske när jag för hem blanktterna hon skulle skicka...

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 509
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Jag är ju föräldraledig med sonen och dottern går på samma förskola som sina kusiner på 1,5 och 3 år. Jag brukar hämta dottern strax...
Svar
19
· Visningar
1 908
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 097
Senast: malumbub
·
Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
1 737

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka