Vård av anhörig?

OutOfService

Trådstartare
När får man ta det? Vid vilka anhöriga gäller det?
Jag vet ju att man får ta det när anhörig är svårt sjuk, men gäller det bara typ föräldrar/barn?

Sv: Vård av anhörig?

Jag kan inte reglerna men jag har en arbetskamrat som har en syster som är svårt sjuk. Arbetskamraten har "vård av anhörig" när systern ska in på behandling och behöver assistans/stöd.

Det gäller för alla anhöriga. Alltså syskon, mor/farföräldrar, föräldrar, moster, faster, kusin, partner, barn osv. men det gäller bara när risken är mycket stor att det inte går vägen. Det gäller alltså bara när det inte finns något hopp alls. Man kan inte få ut vård av anhörig för att skjutsa sin sjuka partner till läkaren även om hen är så sjuk att hen inte kan ta sig dit själv och inte heller klarar av läkarbesöket själv utan enbart när det är i ett palliativt skede. Vid de andra tillfällena får man hoppas att man har en snäll arbetsgivare så att man får ledigt iallafall.

Jag har fått ersättning från försäkringskassan för vård av anhörig när min mamma var döende i cancer. Tror man fick 60% av lönen i ersättning, är dock lite osäker på det.

En kompis har vårdat sina syskonbarn när syskonet som är ensam förälder har varit sjuk.

Det gäller för alla anhöriga. Alltså syskon, mor/farföräldrar, föräldrar, moster, faster, kusin, partner, barn osv. men det gäller bara när risken är mycket stor att det inte går vägen. Det gäller alltså bara när det inte finns något hopp alls. Man kan inte få ut vård av anhörig för att skjutsa sin sjuka partner till läkaren även om hen är så sjuk att hen inte kan ta sig dit själv och inte heller klarar av läkarbesöket själv utan enbart när det är i ett palliativt skede. Vid de andra tillfällena får man hoppas att man har en snäll arbetsgivare så att man får ledigt iallafall.

Det är det fetmarkerade som det kommer gälla, så det känns ju skönt att det gäller även för mor/farföräldrer, var just det jag var osäker på. Tänkte att det bara gällde allra närmaste.

Halvt kl

Är detta något som chefen kan neka? Eller är det sådant dom inte får ifrågasätta(när det är så illa att det inte finns något att göra alltså).

Är detta något som chefen kan neka? Eller är det sådant dom inte får ifrågasätta(när det är så illa att det inte finns något att göra alltså).

I kollektivavtalet brukar det finnas regler för ledigt med bibehållen lön vid "enskild angelägenhet av vikt". Det är då 10 dagar i samband med nära anhörigs svåra sjukdom och död, alltså inklusive begravning och bouppteckning. Kolla med ditt fackombud eller AG vad som gäller inom ditt avtalsområde.

Okej, ja jag ska prata med chefen på måndag så jag vet vad som gäller innan vi är vid den punkten. Det kan komma nästa vecka eller om 1 månad, så det känns skönt att veta innan.

Jobbar i vården, så det är kommunal.

Fast det är inte det jag skrivit, barnen var friska medan deras enda förälder var sjuk och inte kunde ta hand om barnen.

Tror det är max 10 dagar/år eller nåt sånt och ganska hårt reglerat,i alla fall i samband med någons bortgång , dvs. du får dödsdagen, en dag för begravning, en dag för bouppteckning. Om den som dött bor långt bort kan du också få nån dag för att resa.

Det heter närståendepenning och man får ta ut max 100 dagar. Finns bra info på försäkringskassans hemsida. Man får ut knappt 80% av SGI. FK skrivet bla såhär:

// Till närstående räknas anhöriga, men även
andra som har nära relationer med den sjuke
som till exempel vänner eller grannar. Med
svårt sjuk menas sådana sjukdomstillstånd som
innebär ett påtagligt hot mot den sjukes liv. Både
du själv och den sjuke måste vara försäkrade i
Sverige och vården ska ges i Sverige eller i annat
EU- land. //

Du måste ansöka hos försäkringskassan om närståendepenning och måste ha ett sjukintyg från den sjukes läkare. De 100 dagarna tillhör den som är sjuk så att säga, och kan delas mellan olika närstående, dvs varje närstående har inte 100 dagar var. Man kan även ta ut del av dag. Man får nästan 80% av lönen. Men det står bra info på försäkringskassans hemsida. Från arbetsgivaren kan man få 10 dagar (enligt min arbetsgivaren) men det ska det vara i anslutning till dödsfall och då gäller det även begravning och bouppteckning och de 10 dagarna är/ kalenderår.
Jag har just ansökt och fått närståendepenning beviljad.

Skönt att det verkar som att jag kommer ha rätt att ta såna dagar iallafall.

Jag kommer vilja ta såna dagar för att kunna hjälpa till att vårda denna personen hemma om personen vill vara hemma.

Se till att det verkligen framkommer i läkarintyget att personen är så pass sjuk att döden kan förväntas inom snar framtid .
Usch vad hårt det lät, men fk kan vara benhårda på den punkten.

Det lär inte vara något problem, läkaren talade om för ett par dagar sedan att det finns inget dom kan göra längre. Strålningen hjälper inte och cancern fortsätter att sprida sig.

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 549
Senast: Twihard
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
3 964
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 511
Senast: Hajfisk
·
Kläder & Bli fin Helt sjukt! Jag och två kompisar ska på Mello i Eskilstuna i februari. Jag som inte ens vet var Eskilstuna ligger på kartan..... På...
2
Svar
31
· Visningar
2 273
Senast: kamomillo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar