Vård av äldre häst

De ska inte förfalla så som du beskriver bara av att sluta tävla och träna hårt. Speciellt inte om han som det låter på dig fortfarande har blivit riden, om än lättare än tidigare.

Fel foder, felaktig ridning eller sjukdom och skada gör att de förfaller.

Jag har och har haft flera gamla hästar. Ingen av dem har sett fula ut i kroppen eller tappat mycket muskulatur bara för att de inte ridits lika intensivt. Inte ens de som inte reds alls på flera år. Det ska inte synas på en 20 åring att den är gammal.

Lösningen är att fodra korrekt med tillräckligt mycket protein och balanserade makro och mikromineraler, och se till att ev motion och träning är uppbyggande och inte slitande. Tex långa skritturar i skog och mark istället. Det är en stor risk att köra igång en gammal häst som antigen vilat eller blivit felriden, man måste ta det väldigt lugnt och försiktigt. Träningen ska ha låg intensitet med fokus på korrekt arbetsform. Tömkörning är inte det bästa pga konstant böjda spår vilket ger större belastning på benen. Klättring i långa slaka backar är bra.
De behöver skydd mot väder och insekter och mattjuvar i hagen.

Tömkörning är betydligt bättre än longering ur synpunkten böjda spår. Du kan tömköra rakt fram i alla gångarter - du får springa med helt enkelt. Man kan reglera formen och ställningen. En skicklig tömkörare kan öva skolor och annan lösgörande övningar. Så jag vill slå ett slag för tömkörning.
Gå en kurs hos en tränare som kan detta och du får en ovärderlig träningsform!
Då kan jag säga att man ska vara försiktig med klättring. Min häst, ett fd avelssto som inte blivit riden på 10 år och är 20+, har svårt för klättring. Jag tror att hennes bäcken, bakkärra, inte tål det för jag kan känna en stelhet dagen efter och hon är i fin kondition nu efter tre år som ridhäst. Så individuell anpassning är nog ett måste. Man får se helt enkelt vad som passar just den hästen.

Tack för alla era svar! Om ni har lust att slänga in en motivations-bild på era gamlingar så får ni gärna göra det! Ska försöka komma ihåg att uppdatera i vinter med en, förhoppningsvis, normalviktig och välmusklad häst! ☺️

Jag har fått hem min gamla halvblodsvallack +20år från fodervärd nyligen. I samband med att han lånades ut pensionerades han. Alltså från att vara i tävlingskondition till att bli skogsmulle. Efter fyra år har mycket hänt med hans kropp och jag har tänkt att det hängt ihop med hans ålder men börjar nu förstå att det DELS är åldern men framförallt avsaknaden av ordentlig träning som har föråldrat honom. Han fått röra på sig men inte arbetat och nu har han en ordentlig svank. Där ryggmusklerna brukade sitta är det gropar och han är också väldigt bukig vilket jag tolkar som dels tjock, dels avsaknad av magmuskulatur. Longerade honom idag och det ser ut som att bakdelen är "bortkopplad" ifrån ryggen. Han sprätter bak,gungar i rumpan men efter korset är ryggen helt stilla.

Nu vill jag ha mycket tips på hur jag ska aktivera ryggmusklerna igen! Klättring, bommar osv, och nu får ha i åtanke att han är överviktig, gammal och i dålig kondition så gärna med minsta möjliga belastning.

Även allmänna tips för äldre hästar tas tacksamt emot

Vill bara ge lite pepp att inte ge upp. Min häst återupptog karriären som ridhäst när jag köpte henne vid 18 år efter 9 föl på raken och ingen ridning där emellan. Idag, (tre år senare), hade vi equiterapeut och massör till hästarna för genomgång och ev lite behandling.
Omdömet om min häst; "Så här ska en hästrygg kännas!!! Fantastiskt för en 21-årig häst med hennes historia. Smidig som en katt. Titta! Man kan trycka och stretcha hur man vill utan att hon rör en fena. Detta kan man uppnå med rätt träning och väl anpassad utrustning även på en äldre häst. Grattis!"
Gissa om jag blev stolt att jag, en 50+are, amatör som inte ridit på 30 år, med sunt förnuft och duktiga tränare, nått hit med min fantastiska häst!:heart

Liknande trådar

Ridning OBS! Kolla inlägget under detta inlägg för en kortare sammanfattning om ni inte orkar läsa igenom hela det här inlägget! Hej! Jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: mumin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar