Jag har fått hem min gamla halvblodsvallack +20år från fodervärd nyligen. I samband med att han lånades ut pensionerades han. Alltså från att vara i tävlingskondition till att bli skogsmulle. Efter fyra år har mycket hänt med hans kropp och jag har tänkt att det hängt ihop med hans ålder men börjar nu förstå att det DELS är åldern men framförallt avsaknaden av ordentlig träning som har föråldrat honom. Han fått röra på sig men inte arbetat och nu har han en ordentlig svank. Där ryggmusklerna brukade sitta är det gropar och han är också väldigt bukig vilket jag tolkar som dels tjock, dels avsaknad av magmuskulatur. Longerade honom idag och det ser ut som att bakdelen är "bortkopplad" ifrån ryggen. Han sprätter bak,gungar i rumpan men efter korset är ryggen helt stilla.
Nu vill jag ha mycket tips på hur jag ska aktivera ryggmusklerna igen! Klättring, bommar osv, och nu får ha i åtanke att han är överviktig, gammal och i dålig kondition så gärna med minsta möjliga belastning.
Även allmänna tips för äldre hästar tas tacksamt emot
Nu vill jag ha mycket tips på hur jag ska aktivera ryggmusklerna igen! Klättring, bommar osv, och nu får ha i åtanke att han är överviktig, gammal och i dålig kondition så gärna med minsta möjliga belastning.
Även allmänna tips för äldre hästar tas tacksamt emot