"varbölder" ?

F

fethajja

Hejsan allihopa.

Har ett problem med en av våra hästar.
Det hela startade med att han hade en böld långt upp på halsen, den försvann efter några dagar (detta är ca 3 veckor sedan) ingenting märkvärdigt med den, trodde det var av att någon av de andra hästarna hade bitit honom.

Och nu i torsdags så uppkom det en ny just ovanför bogen (mitt fram på halsen) och denna var större (ungefär som ett plommon och hård) Tvättade med jodopax men stacka inte sönder den. Dagen efter så hade det blivit värre, var lika stor som en knytnäve, han såg halt ut i hagen (visade sig att det var pga att bölden hade blivit värre det hade blivit sår där täcket låg fram på halsen och han hade superont! så vi tvättade med jod ordentligt & så bytte vi täckte på honom som vi tvättade med jod innan vi satt på honom (går inte att ha honom ute utan täcke då han är rakad och det var -15 här uppe). Dagen efter var det som borta :eek:

nu har det uppkommit 3 st på ryggen?! (måste tillägga att täcket inte alls trycker på något av ställena). tryckte sänder bölderna och det är var i dem. Tvättade som en tok med jod och lät det blöda ordentligt för att få ut alla bakterier. sedan smörjde vi zinksalva på och la en zinkomslag.

vi ringde såklart och pratade med vet. redan dag 1. Vi tyckte att det skulle vara pga. att han har en infektion i kroppen eller liknande. men han sa att han inte behövde komma och kika & att han inte kunde skriva ut någonting för att flera hästar har såhär och det finns ingenting som fungerar, han sa att vi skulle raka honom (dock är han redan rakad) och att vi skulle försöka ha honom utan täcke så mycket som möjligt, tvätta hela hästen med jod & behandla honom med schampoo mot ohyra?!?! (förklarade för honom att han INTE har ohyra, men han ville att vi skulle göra det iaf). Han sa att det beror på att det blir för tätt när han har täcke på sig och att det är många hästar som har det.

gud vilket långt inlägg detta blev..
är det någon som har liknande problem och var gör ni åt det?!
mvh emely

Sv: "varbölder" ?

Jag har varit med om ett kvarkautbrott som började med en böld på halsen. Vi trodde att hästen hade blivit biten. Ett par tre veckor senare upptäckte vi att vi hade kvarka i stallet.
Efter detta har jag hört om fler liknande fall, med kvarka som inte riktigt följer skolboken, med bölder på mystiska ställen.

Min häst fick liknande problem. Då hade han också utvecklat ett sommarexem 1-2 år tidigare. Vet kunde inget göra som du säger, "vissa hästar får bölder helt enkelt" "blir det för problematiskt så ta bort honom".. Min hästs satt i rad långt upp på halsen, så vi kunde inte ha grimma eller träns på honom - de gör ju ganska ont till och från dessa bölder.

I ett år gick han med detta. Vi fick antibiotika men det som fungerade bäst var att smörja dem med zinkpasta när de blev stora/ömma. Ca 1 år senare får han en reaktion i hovarna. Han är inte halt men de såg deformerade ut. Jag ringer genast hovis som hastar ut någon dag senare och säger att han tror att detta handlar om ett problem i njurarna. Troligen är de överbelastade.

Ringer ett antal kliniker i Sthlm/Uppsala, bla Ultuna och ATG, men de skrattar (faktiskt) åt mig på ett par av dem, och övriga dumförklarar mig på annat sätt när jag rådfrågar dem om hurvida man kan ta reda på om det finns ngn försvagning i njurarna. Tex biopsi. Ingen vill göra någonting och anser att jag blir lurad av min hovslagare. Jag får helt enkelt ingen hjälp.

Jag har turen att ha en mor som är utbildad inom alternativ medicin och naturläkemedel, och trots att hon inte abetar med hästar så tkr hon att hovis teori låter logisk. Hon låter oss därför köpa ett naturläkemedel som man använder för att stötta njurarna och vi börjar ge detta till hästen. En dos, och ett dygn senare, ser vi genast en helt annan reaktion i huden. Dock är han helt okänslig på området och han har märkbart mindre klåda från sitt sommarexem. Vi sänker dosen till hälften. Snart ser vi resultat på bölderna som blir avsevärt mindre. Till slut är de helt borta och återkommer inte. Tyvärr dog hästen av annan orsak ca 1 år senare så längre än så kunde vi ju inte följa resultatet. När han dog var exemet avsevärt mycket lindrigare än tidigare år och han hade inga andra hud/hovproblem.

All heder åt veterinärer men jag har sagt det förut och jag säger det igen, de är inga helgon, de gör misstag, de saknar kunskap som andra innehar och de begränsas av regler och ramar. Så man ska absolut inte vara rädd för att se sig om efter andra alternativ - även om man såklart alltid också ska konsultera med veterinär när man stöter på ett problem som är så difust som detta.

Huden är ett utrensningsorgan precis som njurar och lever, och det är inte ovanligt att det finns en koppling mellan dessa när det handlar om hudproblem. Allmänt känt i männskovärlden men inte lika utforskat när det gäller djur verkar det som. Iaf inte tillräckligt för att vetrinärer ska få dra såna paraleller.

Jag hade fö även kontakt med en hästakupressör (inga nålar men jobbar utifrån akupunkter) i samband med detta problem. För att kunna ställa frågor och bolla tankar med olika världar och oberoende personer och jag fann att det fanns en röd tråd i vad denna person, min mor och min hovis sa. Trots att de aldrig hade kontakt med varandra. Medicinen jag använde var också totalt ofarlig för hästen. Den bestod av 3 naturliga örter. Antibiotika som vet gav dock, belastar utrensningsorganen, de som i detta fall redan var överbelastade. Tål att tänkas på.

Jag har varit med om ett kvarkautbrott som började med en böld på halsen. Vi trodde att hästen hade blivit biten. Ett par tre veckor senare upptäckte vi att vi hade kvarka i stallet.
Efter detta har jag hört om fler liknande fall, med kvarka som inte riktigt följer skolboken, med bölder på mystiska ställen.

vi har flera hästar tillsammans och ingen annan har visat något symptom.

hejsan ! det låter inte helt otroligt. kan du pm:a mig om vad det är, vart finns det att köpas?
mvh

Den produkt jag använde får endast skrivas ut av legitimerad terapeut. Och även örtmediciner ska hanteras med kunskap. Däremot kan du få information om produkten så kan du höra dig för hos försäljare av örtmediciner för häst om de har ngt liknande, eller ev samma produkt, och om de tror att det är rätt produkt för din häst.

En kontakt som jag hade i samband med min hästs behandling bor förresten i Norrland. Kanske kan hon hjälpa dig med diagnos. Hon var akupressör, som min mor, men utbildad för häst, istället för människor.

Skickar PM!

vi har flera hästar tillsammans och ingen annan har visat något symptom.
Så var det för oss också. Det dröjde innan häst nr 2 visade symptom. I det här fallet rörde det sig om en riskola med ca 25 hästar uppstallade.

kvarka kan spridas med flugor fick jag reda på...kul

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
913
Senast: Fiorano
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 015
Senast: Bee
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 365
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst