Varböld??

T

Tokmaja

Passar några katter just nu och givetvis har den ena lyckats gått och slagits med en annan katt.. *suck*
Nu är han svullen i ena käken och det är två tydliga märken efter tänder.. är ju då rädd för att det har blivit en varböld.
De här katterna är ute hela tiden (har stall och ladugård att gå in i) men nu blir det ju då problem, för om det nu är en varböld måste han ju till veterinären... och det är i of minsta problemet OM jag får tag i honom när man ska åka, för som vanligt har han ju en förmåga att försvinna spårlöst när sådant kommer på tal :smirk: .
MEN hur gör de, vet att det är gjort en gång förrut på honom men kommer inte ihåg hur "illa" det blev efter tömningen.

Antar att han får tratt på sig och måste vara inne.. och då blir det i ett tomt hus, kan inte ta hem honom till mig och kan inte bo hos honom... eller kan de gå ut bara de får medicin??

Nu låter det kanske som att han är en liten vanskött katt... men det vill jag bara förtydliga att han INTE är, passar honom bara och ägarna vill inte att de är inne så länge så att de behöver kattlåda eftersom jag inte bör tömma en sådan (är gravid)..

Hur sjutton ska jag göra.
Det kan ju vara en svullnad efter slagsmålet också i o f, men eftersom helgen analkar sig vågar jag ju nästan inte vänta...
Hur skulle ni ha gjort?
Givetvis måste ju katten ha vård på något sätt.. men jag vet inte hur jag ska lösa det efteråt om han måste vara inne i många dagar... förslag?
Hur länge brukar de få vara inne, alltså när kan man släppa ut dem igen efter en sådan böld??

Sv: Varböld??

Jag skulle ringt veterinären om jag vore du.
Kattbett kan ju ge riktigt läbbiga infektioner, så jag hade aldrig våga chansa..
Om han nu måste vara inne, så kan väl någon annan än du tömma kattlådan :confused:
Går det att få tag på ägarna för att höra vad dom tycker ???
*ot*
Sen har iofs jag penicillin till djur hemma, så jag hade nog frågat om jag kunde ge katten någon av dom sorterna.

såret är nu ordentligt tvättat, det är ingen böld än i alla fall, SKÖNT, det ser helt ok ut, jag tog ut det negativa i förskott.
Men jag kommer ju givetvis att hålla stenkoll på det nu framöver!

Det tar ett tag för bölden att utvecklas. Låter man bli att tömma och ge antibiotika så kan infektionen dels gå vidare i kroppen och dels sätta sig på nerver och även skelettet.

Köp engångshandskar om du är gravid, det motverkar smittan.

Vår katt har haft flera varbölder under sitt liv (utekatt), senast nu i somras och vi har aldrig varit till vet med honom. Visserligen får man ju själv "klämma" varet (e inte så värst trevligt) och hela tiden hålla efter och rengöra, men han verkar då inte fått några biverkningar...? :confused: Så allvarligt är det väl inte? (Missförstå mig inte, om det verkar allvarligt skulle jag också ha varit t veterinären, men bara för lite "krigsskador"?)
Blev bara lite fundersam...

Inte så allvarligt? Infektioner är väl alltid allvarligt? Du må ha haft tur (eller katten har haft tur), nästa böld kan lika gärna ta livet av den. Att man alltid sätter in antibiotika vid bölder visar att det är allvarligt, antibiotikia sätter man inte in bara för att det är kul. Om du själv fick en böld under huden av ett sår, skulle du själv gå till doktorn eller låta det vara?

Senast ändrad:

Det finns så mycket bakterier i kattens mun att man nästan alltid kan räkna med att ett bett blir infekterat.
Håll stenkoll på det, vid minsta misstanke om att det börjar bli nån varsamling eller så under så ring veterinär. Där brukar katten få lugnande, såret rakas, tvättas, töms och så brukar man sätta dränage som ska sitta några dagar (är det en katt som är svår att fånga in så brukar man ibland öppna upp extra istället för att sätta drän).

Hm, ärligt talat - jag skulle inte ha gått till doktorn. Inte på en gång iaf, kanske efter någon dag beroende på hur såret ser ut... :crazy:

Jag har aldrig hört talas om ngn katt som fått men av att ha haft ett varande sår, och då känner jag till ganska många katter. :confused: Men då måste ju ägaren självklart vara med och rengöra och "tömma" såret.
Nu kommer säkert alla att tycka att jag är en sådan där oseriös, slarvig kattägare, men det är inte det det handlar om. Missen vår får kvalitetsmat, är försäkrad och mkt välskött (bara så mi vet...).

Exakt vad är det som är/kan bli så farligt?

Infektionen kan sprida sig till andra dela av kroppen. Min huskatt satte den sig på nerverna på, så hon hade ryckningar i svansen. Av en obehandlad böld. Inget smärtsamt i hennes fall.

Infektionen kan sätta sig i musklerna och i benen. Hittar just nu inte exakt vad det blir då, men jag hörde någonstans att det kan leda till skador/problem som kan orsaka dödsfall.

Jag skulle för det första aldrig klämma ur varet själv, fy fan vad ont det ska göra på katten (ursäkta språket), först ska man öppna såret då också, hur gör du det sterilt och hur klarar du att tvätta ur såret "inuti" fickan som blir??
Och sedan klämma på det infekterade..
nej tack, då går jag hellre till veterinären och får mig lite "besvär" :smirk: för kattens skull.
Och nej, jag skulle heller inte åka för lite krigsskador som nått sår här och där, så länge såren ser fina ut och jag kan tvätta av dem och att de inte blir infekterade så att det tex blir var, eller i värsta fall, varbölder.

Och vill bara säga för den delen att såret ser fortfarande jättefint ut. :)
Anledningen också att jag blev så orolig var för att han har haft ett flertalet varbölder förrut... men som sagt, den här gången verkar han klara sig.
Han verkar dessutom ha vunnit :D , gamla katten, för inkräktaren har inte synts till något mer på gården :banana: .
(Ska han ändå slåss så är det ju bra om det gav något också :bow: )

Senast ändrad av en moderator:

Vad bra att såret ser fint ut! :)
Jag att åka till veterinären så kan jag inte säga annat än att det är upp till var och en. Jag har redan berättat min inställning i frågan och den står jag för, men jag tänker absolut inte tvinga någon annan att tycka likadant. En fråga är en fråga och jag har gett mitt svar.
Angående att öppna såret så är det faktiskt så att det oftast (alltid?) beror på ett sår som katten fått, dvs såret finns redan där liksom "hålet". Min katt har aldrig reagerat på att jag "öppnar" det (eller hur man nu ska uttrycka det, det är ju redan en öppning).
Att tvätta ur det inuti kan jag ju inte göra, det är därför man får vara med och klämma lite och hålla koll på det så att allt var kommer ut. Och sedan får man ju rengöra det utvändigt.

Men som sagt, jag vill poängtera att jag inte menar att alla ska hålla med mig, var och en bestämmer själv hur denne vill göra och vad den tycker är bäst.

Jag har problem nu med min olastrerade hankatt han hade en böld en bit under örat som han själv fick att spricka. Vi hade inte märk varbölden innan eftersom han varit ute så mycket. Nu är det ett hål där bölden varit och det varar fortfarande. Jag tvättar varje dag med koksaltlösning och har nu ibland lagt kompress på det vet inte om det är rätt eller fel om det ska vara öppet kanske? Han har också fått en tratt så att han inte ska klösa och klia upp det mera vilket han gjorde förra gången han hade böld. själva såret är kanske som en enkrona stort. Förra vintern då han hade varböld blev det betydligt värre det sprack upp från strax under örat och ner vid halsen så man såg hela strupen på honom. Då åkte vi till vetrinären och han fick pencilin och så men det kalaset gick på 2000-3000 kronor något jag inte har möjlighet att betala nu. Frusterande är att jag vet att han nästan säkert skulle bli bra med penicilin men vad jag vet så måste man väl till vetrinären och visa katten för att få det utskrivet? Känns också rätt motigt att lägga pengar jag egentligen inte har på ett vetrinärbesök då jag vet att han kommer in och ser likadan ut om nån månad igen. Nån som vet om det går att få tag i pencilin på annat sätt?

Jag har problem nu med min olastrerade hankatt han hade en böld en bit under örat som han själv fick att spricka. Vi hade inte märk varbölden innan eftersom han varit ute så mycket. Nu är det ett hål där bölden varit och det varar fortfarande. Jag tvättar varje dag med koksaltlösning och har nu ibland lagt kompress på det vet inte om det är rätt eller fel om det ska vara öppet kanske? Han har också fått en tratt så att han inte ska klösa och klia upp det mera vilket han gjorde förra gången han hade böld. själva såret är kanske som en enkrona stort. Förra vintern då han hade varböld blev det betydligt värre det sprack upp från strax under örat och ner vid halsen så man såg hela strupen på honom. Då åkte vi till vetrinären och han fick pencilin och så men det kalaset gick på 2000-3000 kronor något jag inte har möjlighet att betala nu. Frusterande är att jag vet att han nästan säkert skulle bli bra med penicilin men vad jag vet så måste man väl till vetrinären och visa katten för att få det utskrivet? Känns också rätt motigt att lägga pengar jag egentligen inte har på ett vetrinärbesök då jag vet att han kommer in och ser likadan ut om nån månad igen. Nån som vet om det går att få tag i pencilin på annat sätt?

1. Kastrera katten så slåss han mindre
2. Behandla gärna katten INNAN halva katten spricker upp av en varböld så blir det billigare. Du är skyldig att ge din katt adekvat vård. Imo är det djurplågeri att låta bölder sitta obehandlade så länge att de blir så pass stora och spricker upp på det sättet du beskriver.
Om bölden han har nu inte läker måste han ha pc och, nej, du kan inte få tag i det på ett lagligt sätt utan att kontakta veterinär (som måste undersöka katten).

Om det inte är någon böld, katten är pigg och inte har feber tycker jag inte det finns någon anledning att kontakta veterinär i nuläget.

Edit: Såg att tråden var från -05, varför uppade du denna carolin? Du kan ju starta en ny tråd?

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 594
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 591
Senast: Skjøldur
·
Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 277
Senast: Caoimhe
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Omröstningar