Asa_S

Trådstartare
Har varit på semester en vecka och när jag åkte ut till hästarna nu sedan jag kommit tillbaka har en av dem en varböld på ändan. Den är större än min handflata och buktar ut ordentligt. Upptäckte den när jag höll i grimman och första tanken var att hästen gått omkull och bärbensknölen var roterad utåt, men den sitter lite högre och ingen rörelsestörning märks i skritt, däremot är hon rejält halt i trav. I övrigt verkar hon inte allmänpåverkad. Ville helst inte ta det på jourtid, så efter kontakt med jourvet bestämde vi att jag ringer imorgon på ord teltid.

Nu är detta inte min ordinarie veterinär, han kommer tillbaka om en vecka och jag skulle hellre vänta tills dess. Har jag det valet eller är det viktigt att göra något nu direkt? Hade om ni minns det en annan häst med samma sak förra sommaren, som tyvärr gick hela sommaren med vad vi trodde var en muskelbristning, och det "hände" inget speciellt med den hästen. Så, är det bråttom eller är jag egentligen överhönsig?

Sv: Varböld

Puh! Till slut kom jag fram till vet, hade nästan gett upp hoppet. De säger att de kan göra det stående i hagen sederat, så då slipper jag lasta stackarn dessutom! Trodde de skulle vara tvugna att lägga omkull henne. Oj så skönt, har inte sovit nå't bra inatt...

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hästvård Häst opererades vä sida om luftstrupen på bringan för ytlig varböld för ca 5 v sedan och dag 4 efter op upptäckte jag att hon rörde sig...
Svar
2
· Visningar
999
Senast: Asa_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit
  • Kålpudding med potatis I

Hund, Katt, Andra Djur