Varböld som luktar pyton..

C

chiudore

hej!
min katt är lite mer än 4 år gammal, ganska lugn av sig, får vara både ute och inne. på baksidan av huset finns en åker och en skog där han får springa av sig.
men de senaste dagarna har han inte varit så aktiv utan snarare slö. har inte ätit så mycket som vanligt (han är annars ganska glupsk). igår kväll upptäckte vi ett stort sår på bröstet, ganska långt upp. ser ut som en böld ca 6 cm lång. i mitten är det ett blågrått hål kan man säga, ser ut som en varböld som har spruckit. den luktar dessutom pyton..

vad kan detta bero på? läste att det kan vara ett bett från en annan katt. kan det stämma? vi ska kontakta veterinären och försöka ta oss dit så fort som möjligt då han blivit ännu slöare sen igår.. tacksam för svar!

Sv: Varböld som luktar pyton..

En kanin jag hade fick också varbölder fast på kinden. Ungefär lika stor som en studsboll och sen sprack den och luktade inte alls gott.
Den försvann men sen kom det fler.

Jag pratade med min veterinär och hon sa att det var någonting kallat "kaninböld" att man kunde operera men att det inte var säkert att de inte skulle komma tillbaka igen. Sista bölden han fick var STOR och var ungefär som när man kupar handen. Då följde jag veterinärens råd och lät honom somna in.

Låter som att din katt har samma symptom som min kanin men hoppas verkligen inte det är detta din katt har fått! Hoppas det löser sig, lycka till!

De flesta bölder på katt kommer av bett. Vi får in flera i veckan. Bolden spolas o katten får antibiotika annars kommer bölden oftast tillbaka. Dock är det inte särskillt bråttom, det behövs inte penicillin omedelbart. Katter är inte lika känsliga för den bakterien det oftast är fråga om som människor.
PL

Troligen ett bett.
Vår förra katt hade en stor varböld på huvudet, det kom ur massor med var, och jag menar massor.
Se till att få ur varet, tvätta rent och se till att det hålls öppet så att det får läka underifrån.

Vi fick lov att trycka ut var i ett par dagar, som tur var så blev han inte trött eller slö, så vi behövde inte kontakta vet.
Katter har ju en enorm läkningsförmåga.

PL: Tack så mycket! Nu blev jag lite lugnare. Har tid hos vet kl 8 imorgon bitti.

KonikNemo: Har som sagt tid hos vet kl 8 i morgonbitti. Behöver vi rengöra eller något tills dess? I nuläget håller vi bara katten inne och låter honom vila. Han tvättar såret hela tiden.. Det ser riktigt läskigt ut, själva "hålet" är väldigt stort. Ser ut lite som en artär, grått och väldigt ihåligt.. Några tips på hur vi ska sköta om såret tills imorgon? Ska vi försöka få ut mer var? Bölden är ju redan sprucken.

SpeedyEquus: Hoppas jag verkligen inte! Tråkigt det med din kanin. Får hoppas att inte samma sak gäller vid katter, men jag är alltid orolig när något är på tok med min älskade katt.. Han är nämligen en vildkatt som jag själv gjorde tam och han betyder ju massor..

Tack för svar allihopa! //chiudore

Min hankatt har oxå fått såna varbölder. En som han hade på huvudet stank verkligen apa!!!

Tycker du ska trycka ut det var som du kan och sen hälla lite väteperoxidlösning på om du har det hemma, tar död på bakterierna. Det var vad vi fick order att göra av veterinären.

KonikNemo: tack för att du frågar :) katten var hos vet imorse och hon sa att det var 2 st bett orsakade av en räv eller liknande! blev lite förskräckt när jag hörde detta.. men han mår bra nu under omständigheterna, hon sövde katten innan hon skar upp såret och gjorde rent. han ska äta medicin ett tag framöver nu. lite groggy och trött men annars mår han bra! tack alla för hjälpen. får hoppas att den där räven inte gör mer dumheter nu. han har redan dödat tranornas ungar och skadat kissen.. usch! mvh chiudore

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har varit aktiv här förut men vill vara helt anonym nu med nytt nick. Det här är otroligt jobbigt för mig. Har en hund av en liten...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 826
Senast: Dorinda
·
Övr. Katt I början av juli lämnade vi våra båda katter till en vän på en skärgårdsö när vi åkte på semester. När vi kom tillbaka efter tre veckor...
Svar
12
· Visningar
3 477
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Jag har haft katt i hela mitt liv (snart 30) och det har sällan varit några problem, det har mest flutit på. Därför blev jag nu lite...
Svar
13
· Visningar
1 941
Senast: cili
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 668
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar