Våran häst gnisslar tänder någon som har tips!! om vad man kan göra

L

Lotta68

hej har en valack som börjat gnisslar tänderna när hon tävlar i dressyr och hopp inte lika mycket då de tränar.Någon som vet hur man kan få bort så inte dommaren hör fick påpekning nu på tävling och få dommaren dra ner poöng för det någon som vet:):bump::confused:

Sv: Våran häst gnisslar tänder någon som har tips!! om vad man kan göra

Jag hade tagit ut massör alt. kiropraktiker att kolla så att han inte har spänningar i nacken. Känns som det är en ganska vanlig anledning till tandgnissel. Men om ni inte hittar något där så hade jag även kollat tänderna, för hästen börjar inte bara gnissla tänderna utan anledning, det gäller bara att hitta den. Vilket tyvärr kan vara som att leta efter en nål i en höstack...

/Camilla

Instämmer med föregående.

Sen, tyvärr, kan det nog bli lite av en ond cirkel. (Spekulerar bara.) Om någon börjar gnissla tänder så kommer det i regel från spänning/huvudvärk/obehag som man avreagerar sig på. Av att gnissla tänder kan man få ordentlig huvudvärk och förmodligen nöta mer på tänderna än normalt.

Jag skulle ha försökt att fokusera på att försöka hjälpa hästen bli av med obehaget som orsakat det och trigga till det motsatta istället - att hästen blir avspänd och tillfreds. Genom framförallt det som redan tipsats om. Det allra närmaste till hands är att kolla bettet, att det verkligen passar och är "snällt" för hästmunnen i sin konstruktion. Därefter kolla tänder/nacke (båda, inte ett utav dom). Även ta sig en funderare på om sadeln passar och vad man kan förbättra i sin egen ridning.

hej och tack för svar han är inte spänd utan avslappnad går kanon och rör sig bra sen låter han inte hela tiden bettet vi har är ett sprenger bett och det är ett snällt bett. Mina hjälper är lätta och fina enligt dressyrdommare .Sadeln är kollad och den ligger bra han gör bara så på tävling i andra klassen tror det kommer mer då han bli arg eller utråkad eller då han bli nervös eller uppjagad verkar det som

Jag vet en häst som gnisslade tänder för den hade ont i ryggen. När problemet åtgärdades försvann tandgnisslingen. Sedan har jag läst (vet inte hur mycket det stämmer) att magsår och tandgnissling kan höra i hop.

Om jag var dig skulle jag kollat upp hästen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 377
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 547
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 364
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv