Våra vallhundar!

Sv: Våra vallhundar!

Var ska man vända sig om man vill syssla med specialsök? :)

Hmm var jag förstått så finns inte de inte så mycket av det o speciellt inte seriösa sådana. Men kan man inte googla på det, specialsök örebro typ. Kolla runt med hundinstruktörer om dom vet något, brukshundsklubben i din kommun borde veta?

Det är det bästa man kan ge hunden! Där tränar du ju på det profersionella sättet, det är så man börjar med knarkhundar o.s.v!

Låter jätteintressant, måste jag definitivt gräva mer i!

Jag blir också nyfiken, hur tidigt började du träna specialsök med din?

/Migo

Jag blir också nyfiken, hur tidigt började du träna specialsök med din?

/Migo

Han var 9 veckor :) Men jag har startat en tråd om specialsök om ni är intresserade, finns en del att läsa där.

Det är skitkul.. hoooh.. dyrt här men kul, Linda o Elmo kan iiinte vara utan :) Vi har kört varenda torsdag sen agusti nu.. vill ha certifikat i framtiden, då får man fara på hundcampus ^^

Låter som något Boss skulle gilla! Får göra som Generalen och googla efter kurser i mina krokar!

Låter som något Boss skulle gilla! Får göra som Generalen och googla efter kurser i mina krokar!

Om jag säger såhär. Detta gillar ALLA hundar! :) Min älskar det, han blir tokig o kutar in i rummet o flyger upp på banan. Elmo brinner verkligen för detta o ja har aldrig haft en lydigare eller mer koncentrerad hund ^^

Men bor du i Sthlm så bör de ju finnas där iaf ;)

Men detta med katter, min kille jagar inte alla, min kompis katt jagar han inte. Konstigt men hon är ju så lugn o orädd. Så kanske det var med Atli, han kände gårdens katter liksom. Om de nu hade katter.

Jag tycker du ska gå specialsök, snacka om att du får en bra relation med hunden.. tro mig. Jag går med Elmo på specialsök.. de kommer ja få tillbaka hela livet. Där blir hunden lugn, dom växer tror mer på sig själv o det kanske är det Atli behöver. Mammas Barras går ju där och han har blivit mycet mycket säkrare i sig själv o bättre i omgivningen.

Men att du föll för mammsens hund :) Vad roligt, han är faktiskt min också :devil: Var det här från buke eller?

Enligt omplaceringshemmet ska hans fd. mattes föräldrar passat honom en hel del och de skulle då ha haft två äldre katter. Jag fick intrycket att det hade fungerat bra men att han varit lite uppspelt runt dem bara, inte att han hade jagat dem. Alla katter som vi träffat på försöker han jaga.

Specialsök låter intressant men jag fick inte fram något i närheten av oss när jag googlade, kanske de kallar det kantarellsök och bara har kurser i det på sensommaren, vad vet jag? får kolla vidare.

Finska Lapphunden har jag varit kär i sen jag var i början av tonåren och läst det mesta som jag kommit över. När man sen ser foton som det på Barras med snö i hela ansiktet så kan man ju inte annat än smälta. När jag väljer en ras vill jag ha en hund har förutom ett passande temperament också har bra fysiska förutsättningar och ett proportionerligt utseende. tex. inga korta nosar, stora utstående ögon, långa hängande öron, taxben... Detta för att undvika hälsoproblem. Spetsar har ju oftast ett piggt och glatt vaket utseende genom sina pigga ögon och stående öron. Jag har fått intrycket att Islänningen är ganska lik lapphunden men kanske lite mer energiska. De har ju ett liknande ursprung som skallvallande gårdshundar.

Senast ändrad:

Okej.

Hmm ja jag vet inte, jag har fått för mig att islänningen då är mer "brukshund" än finnen. Barras och Elmo är helt olik varandra men det har med deras personlighet att göra.

Men jag tror det skiljer en del ändå, men är två hundar som passar bra ihop. Båda är ju spets, tål kyla, leker på samma sätt o.s.v

Jag har ju bara träffat Barras som är finsk lapphund. Så jag kan nog inte uttala mig så mycket, MEN jag ser mer islänningar som är med på ridturer, agility o.s.v.

Det som är skönt med islänningen är ju att de är så coola inne!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka