Våra vallhundar!

Tibra

Trådstartare
Elmo

7408f499-30f1-4ebd-9ae1-c2d4f4c093214.jpg

Ras: Isländsk fårhund
Namn: Elmo av Ylveli
Född: 29/5-2009
Ursprung: Norge, kennel Ylveli
Mamma: Tuva av Ylveli
Pappa: Ymir
Användning: Tricks, allmän lydnad, utställning, sällskap.

Min fina lilla pojke har stor personlighet. Flinar så han nästan ser elak ut. Älskar att komma med sitt ben och skryta lite, helst rätt i ansiktet VARJE DAG. Äter allt och då menar jag allt onaturligt också. Lättlärd till max. Kan nu sitt, ligg, sitt fint, rulla runt, buga och fot + den allmäna lydnaden. Är en gosig krabat som gillar att ligga i soffan, sängen och i famnen. Gillar förtillfället inte främmande hundar. Matfreak. Snäll. Lugn. Tycker inte om att vara ensam. Har fått lite unghundsfasoner, busig. Älskar sitt gummidäck. Är inte speciellt lättstressad som många vallhundar kan vara. Går på regelbunden specialsök.

7e27ae1b-9ca0-4724-a63b-77ad1bbca4404.JPG

7eaabf14-bb58-4ffa-80a7-fbf19c7bf48d4.JPG

ae53dbcc-b165-4f68-a941-56e63d78b94e4.JPG

7a7a9ccf-601d-4a5b-9dce-9c509a0ce41b4.JPG

Sv: Våra vallhundar!

Det var liksom meningen att fler skulle skriva om sina vallhundar:crazy:

Oki! men jag vet inte hur man får in en bild på det här forumet.

Namn: Windanns India

Ras: Border collie

Född: mars-08 på Windanns kennel i Stor-Vreta

India är en helt underbar hund:love:. Vi tränar agility och vallning och har som målsättning att klara vallprovet i vår. Hon är min första BC och jag har verkligen ingenting att klaga på. Världens goaste tjej!

Men så läcker hund! Jag har aldrig hört talas om rasen tidigare! Den påminner något om en förfinad räv.

Senast ändrad av en moderator:

Sam
Sam.jpg

tivedssam.jpg

Ras: Border Collie
Namn: Hedene Rose Sam
Född: 990102
Ursprung: Sverige, Kennel Hedene Rose
Mamma: HEDENE ROSE TRUDI REGV1308/92
Pappa: MOSS REGV1018/94
Användning: Sällskap, tricks, klicker, fotvärmare, rävvallare och promenadkompis.

Sam har lite problem med sina höfter, så det blir inte så mycket hård ansträngning längre. Han har provat på att valla, men kan inte kallas för supertalang direkt...:angel:

Boss
Vacker.jpg

famn.jpg

Namn: Krydds Boss
Född: 090910
Ursprung: Sverige, Krydds kennel
Mamma: Krydds Yerba
Pappa: Gränsvallarens Zolo
Användning: Bara bebis än så länge, men han ska valla, köra agility, spår, sök, lydnad... you name it!

Luna
P1010281.jpg

PICT0023_redigerad.jpg

Ras: Australian Shepherd
Namn: Gunlake dolalala
Född: 24/2-2008
Ursprung: Åland, Finland, Kennel Gunlake
Mamma: Thornapple not guilty
Pappa: Thornapple hot wheels
Användning: Framför allt lydnad, har testat agility men det föll inte tjejen i smaken riktigt, skulle vilja gå någon kurs i spår för det verkar hon ha talang för.
Är världens gosigaste, ÄLSKAR att ligga i soffan halvt över en på kvällarna, älskar alla människor, stora som små, vill gärna vara polis när det ska lekas med många hundar ;).
Hon är ett riktigt matvark och äter allt möjligt konstigt, dock inte oätbara saker som tex. mobiltelefoner och sladdar. skulle förmodligen behöva förlora något kilo men det tycker inte husse utan matar henne med matrester :mad:
Lydnadsträningen uppskattas väldigt om man tränar med godis villsäga, nåde mig om jag försöker byta till en leksak :D
Hon är en tuff hund med egen vilja som samtidigt är väldigt förig när man begär det. hon är precis vad jag letat efter :love:

img_0730_63474114.jpg

Teo
Ras: Lancashire Heeler
Namn: Moongaldes Son of Sven E
Född: 3/4-2008
Ursprung: Moonglades kennel, Gnesta
Mamma: Bonnemins Moons-Rose
Pappa: Moonglades Son of a Lord
Användning: Främst sällskap, vi håller även på att göra lite tricks.

Han är hela familjens gullegris och han har även omvänt flera hundrädda och icke hunmänniskor till att vilja ha en hund, men bara en som är som Teo så klart;) Han följer också med till stallet och kan gå lös hela tiden, även om det kommer rådjur framför näsan på honom. han stannar gärn på tomten och vaktar sin "gård" (jagar till exempel bort rådjur men bara till tomtgränsen). han älskar alla hundar och vill leka hela tiden och charmar alla människor även om han inte alltid är så intresserad av dem (gillar sin "flock" bäst).

Fler bilder finns HÄR!

Kul tråd!
Fina hundar alla har!!

Då ska jag presentera min älskling! BOSSON!

Ras: Shetland Sheepdog
Namn: Flaming Feet Call me Bosson
Född: 16/7-09
Ursprung: Flaming Feets kennel utanför Kristianstad
Mamma: Sheltifarmen's Chica Keep The Flame
Pappa: Shellrick's You May Me Luck
Användning: Lite utställning kommer de väl bli, med framförallt agillty med husse. :) (får se om jag ska testa lydnad) Mest sällskap dock.

Vet inte var jag ska börja och berätta om min lilla Bosson. Det är en helt fantastisk hund på alla sett och vi har verkligen fått hunden i våra drömmar! Supertrevlig liten hund som älskar livet, men framförallt älskar han att se på TV :D kan ligga hela kvällarna och se på Tv med oss i soffan. Gillar även att gräva en hel del.. Brukar va med i stallet och springa med när jag rider (husse med på marken). Vill ibland valla hästen :angel: En valp med full fart i!

Min älskade!:
29819643.jpg

29819636.jpg

Bonus-bus:
29819660.jpg

Senast ändrad av en moderator:

091204_2.jpg

Ras: Isländsk fårhund
Namn: Äppledalens Ganti
Född: 15 Maj 2007
Användning: Tricks, Lydnad, Agility, Uppletande

Å, vilka underbara hundar ni presenterar här! Själv har jag två västgötar, som ju också är en vallhund, men jag fixar inte att lägga in bilder.

Är nyfiken på isländsk fårhund, är det mycket vallanlag i den eller funkar den som "bara" gårdshund också, som västgöten gör?

Namn: Zotis
Född: 18/4 2008
Ursprung: Madeleine & Kenth Haag
Mamma: Zamantha
Pappa: Rune
Användning: Sällskap, spår, lydnad och till våren agility, ska försöka oss på lite skidåkning och drag i vinter :)

Bild055.jpg

En trevlig grabb som är med på allt. Älskar att vara med i stallet och när jag rider. Fick honom som omplacering när han var 5 månader gammal.
Helt underbar hund som förgyller varenda dag :)

Åh en aussie :)! Den var jättefin!! Min vän har en aussie tjej. Det är Elmos bästa vän, lika gamla.

861a548b-33b0-4962-9f92-831a12281d294.jpg

e58402a0-a92b-4e20-b3c7-8128b93f57474.jpg

41742a48-eb7d-49dd-ac16-5ecbf4fd45894.jpg

Å, vilka underbara hundar ni presenterar här! Själv har jag två västgötar, som ju också är en vallhund, men jag fixar inte att lägga in bilder.

Är nyfiken på isländsk fårhund, är det mycket vallanlag i den eller funkar den som "bara" gårdshund också, som västgöten gör?

Den funkar perfekt som gårdshund. Det är är såklart individuellt men jag vet många som har sina islänningar som strövar fritt på gården, hänger med på ridturer o.s.v Våra grisar kom lös, yes tänkte jag då kan Elmo "valla" in dom eller springa efter dom, nepp han gick omkring tillsammans med piggsen och åt jord. Just en bra vallhund ;)

Men så läcker hund! Jag har aldrig hört talas om rasen tidigare! Den påminner något om en förfinad räv.

Isländska fårhunden finns det bara 700 st i Sverige, dom kan ha massa olika färger och täcken, kort håriga, mellan långhåriga och långhåriga. Men ja min liknar en räv faktiskt, därför har jag ofta på honom ett reflextäcke när vi är i skoogen ;)

Här är han väldigt lik en räv

06e6bdf3-4a42-4de0-80f4-f032a399f0c14.JPG

Så underbart söt!!!:love: Påminner lite om min plutt till färgen o så när han var så liten..

Tack så jättemycket! Haha tänkte samma när jag såg din valp-bild. Fick faktiskt frågan härom morgonen av en dam om han var en isländs fårhund.. haha
Din Elmo är så otroligt fin! :love: Och va söta han och kompisen är på inlägget här över :)

Tack så jättemycket! Haha tänkte samma när jag såg din valp-bild. Fick faktiskt frågan härom morgonen av en dam om han var en isländs fårhund.. haha
Din Elmo är så otroligt fin! :love: Och va söta han och kompisen är på inlägget här över :)

Nee?? Haha och alla tror min är en sheltie.. eller ja när han var mindre i alla fall.. ingen visste typ vad en isländsk fårhund var. Även veterinären trodde han var en sheltie. Jo men dom är lite lik.. iaf som valp :)

Nee?? Haha och alla tror min är en sheltie.. eller ja när han var mindre i alla fall.. ingen visste typ vad en isländsk fårhund var. Även veterinären trodde han var en sheltie. Jo men dom är lite lik.. iaf som valp :)

Har också fått den frågan... Det är inte många som vet om rasen....

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka