Våra hundars "lek"

Lill76

Trådstartare
Funderar lite över våra hundars beteende. Har 2 st underbara hovawarts. En 1-årig tik och en 4-årig hane. Tiken har vi haft sen hon var valp och hanen är en omplaceringshund som vi fick i våras. Det har alltid funkat jättebra mellan dom - dom gillade varandra från första dagen. I trädgården leker dom och brottas ganska mycket, då ser dom helt jämnlika ut, ibland jagar den ena och ibland jagar den andra. Dom turas om att vara överst och underst i brottningsmatchen och ingen morrar eller skäller. Men när vi går ut på ängen utanför trädgården förändras deras lek - Loke, hanen, springer runt i vida cirklar med svansen högt och skäller. Kira gör snabba korta utfall mot honom med ett ettrigt gläfsande med en mycket låg kroppshållning. Hon gör ett utfall och sen kommer hon genast in vid mattes/husses sida för att göra ett nytt utfall. Detta kan pågå ett tag och hundarna kan rynka på överläppen och visa tänderna, men sluta genast då man säger till dom att lugna sig. Sen kan man gå vidare med 2 till synes helt avslappnade hundar. Vad betyder detta och ska man låta som fortsätta? Jag ser ju tydligt hanens dominans och tikens underlägsenhet, men varför gör hon utfall - rädd, arg, utmanande??

Sv: Våra hundars "lek"

Jag tycker det låter som att tiken tycker att hanen är obehaglig vid de tillfällena. Hon kommer förmodligen till dig för att söka skydd/stöd.
Jag hade gått in och styrt upp och inte låtit hanen terra tiken på det viset.

Sv: Våra hundars "lek"

Jag håller med. Jag känner igen beteendet på mina egna hundar. Det otäcka är att det är den lilla som brötar och terroriserar, men att det är den stora som kan bli arg på riktigt. Det är trist att de (just nu) inte kan leka tillsammans, men jag styr hellre upp och begränsar leken än riskerar att de ryker ihop.

Liknande trådar

Övr. Hund Har nyss fått hem en valp och har sedan tidigare en 6 årig tik. Hon är väldigt nyfiken på valpen vill gärna nosa och titta på vad han...
Svar
18
· Visningar
2 677
Senast: Ratax
·
Hundträning Ny på detta forum (och ett liknande hundforum där jag ställt samma fråga). Det är så att jag har lite funderingar kring hundfrågor som... 2
Svar
23
· Visningar
3 060
Senast: sanmatte
·
Övr. Hund Hej! Jag har två hanar hemma, 1 1/2 och 10 år. Den äldsta har alltid varit väldigt snäll och går ihop med alla hundar. Han undviker...
Svar
2
· Visningar
1 104
Övr. Hund Hej! Jag skulle behöva tips och råd; Jag har en tik (retriever) på 10 år. När hon var valp lekte hon med andra hundar utan problem...
Svar
12
· Visningar
1 586
Senast: Tuggben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka