Sv: Våra 20+'are
Här finns ett gäng 20-plussare på gården, som rids i olika omfattning.
Mitt halvblod är 21 år och har tagit det ganska lugnt större delen av sitt liv. Han testamenterades till mig av en vän, som avled efter många års sjukdom. Han hade då varit hennes handikapphäst i typ 8 år. Hos mig har han varit utlånad till ridskola i 3 år och vid 20 års ålder debuterade han i 1m-klass på blåbärshoppning...
Numera är han min promenadkamel och vi har väl mest fräst runt i skogen i vinter. Vi är inte 100% kompatibla ridmässigt men jag har lovat honom att detta är hans sista hem så vi stretar på och försöker hitta lösningar som vi båda är nöjda med. Jag rider så mycket jag hinner, men det är inte så mycket som jag skulle vilja - 0-3 ggr/vecka ungefär.
Här finns också två shettisar som är 20 plus, som rids sporadiskt av våra barn. Den äldsta är 25 och har en förmåga att se ut som att han står med tre hovar på slaktbilen ibland, men med ryttare på ryggen kan han fortfarande bli en liten
och slänga av sin ryttare så det bara sjunger om det om han vaknat på det humöret. Ryttaren älskar honom så han kommer undan med det, även om barnet landar på näsan så att hjälmskärmen sätter sig i gruset... (det HAR hänt
) Är han på rätt humör så är han dock den gentleman han borde vara vid sin ålder. Senast jag och barnet var ute och galopperade i skogen tillsammans så märkte jag plötsligt att de inte hängde med bakom, så jag stannade min häst. Strax kommer de travande med kommentaren "jag tappade stigbygeln så jag fick stanna och ta den"... Jag menar HUR många hästar hade accepterat att göra halt ute i skogen bakom sin galopperande kompis??
Den andra är ett 22-årigt sto som inte har den blekaste aning om sin ålder, hur pigg som helst och mkt fräsch och välbehållen. I vintras galopperade vi i djupsnö och det var nog första gången i hennes liv hon varit ordentligt trött vid ridning, så hon bröt av till trav när hon inte orkade mer... Ny känsla för henne, helt klart. Planen är att hon ska betäckas i sommar, det blir rätt bra för dottern hinner rida henne fram till jul eller så och sen får man nog anse att det barnet vuxit ur henne. Och hon är lite för pigg och svår för de yngre syskonen...
Sen har jag ett 20-årigt nf-sto också, men hon rids inte för hon är inte ens inriden... Hon flyttade hit i somras för att avera avelssto.
utöver dessa har jag också tre 19-åringar på gården...