Var utbildades Hans Wikne?

via

Trådstartare
Att följa oilka ryttares och tränares koppling bakåt i historien tycker jag är intressant. Tränare C är upplärd av tränare B, vilken i sin tur har lärt sig av tränare A. Tränare A:s metoder brukar då synas väl även hos tränare C.

Med anledning av detta, och pga tekniker som jag har hört kommer från Hans Wikne, är det någon här som vet hur Wiknes ridutbildning såg ut?

Senast ändrad:
Sv: Var utbildades Hans Wikne?

De flesta kom från det militära o hade sedan ansvaret för utbildningen av RIK på strömsholm.
Hade även årgångselever.

Wiebke d.ä och d.y var nog oxå stationerade där.

Det stavas Viebke:)
(tänk på att det är tyskt och V uttalas som F)

Att han var kavallerist (major) och att han verkade på Strömsholm har jag fullt klart för mig. Han och hans gamla Topas fanns fortfarande kvar på anläggningen de åren jag gick på Strömsholm. Man fick alltid en liten tår i ögonvrån då man såg Wikne drygt 80 tror jag att han var, och Topas 20 någonting sitta och piaffera lugnt och stilla på Koängen. :love:

Jag är mer ute efter vilka specifika instruktörer han har ridit för, eller om han tex likt St Cyr har varit på Cadre Noir en vända eller liknande.

Vilka som utbildat honom vet jag inte, men han hade elever som sannerligen är fantastikt bra tränare idag så han måste varit en bra instruktör. Har bara sett honom rida en gång, men minns det väldigt tydligt. Min främsta mentor, tidigare ridskolechef, tackade Wikne för sin egen utbildning många gånger. Hon menade att utan honom hade hon aldrig blivit vad hon blev. (hon var andraårselev med honom som ansvarig eter RIK III (var det väl?)Hon höll honom väldigt högt.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 973
Senast: a1agnlju
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 120
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Varning: LÅNGT PK-inlägg På en ridskola i trakten, där jag sporadiskt "tvingas" se på ridlektioner, (har nog bara sett dressyrpass...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 986
Senast: Ray
·
Hästvård Jag har såklart läst runt både här och i böcker och visst jag har haft häst i dryga 35 år. Men lägger man till att de sista 17 åren...
Svar
5
· Visningar
1 777
Senast: Mimsan_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Cykla på Rügen?
  • Era bästa smaksättningar...
  • Hudvårdstråden 2

Hund, Katt, Andra Djur