VAR sticker man??

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare soffii
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 5 350
S

soffii

Kanske lite dum fråga men var exakt är triangeln som man ska sticka i på hästen? Sköter om en häst tills vidare som ska ha pencillin nu en gång om dagen, veterinären och ägaren var ut och kollade honom idag medan jag var i skolan och jag fick bara order att ge injektionen i triangeln.. vet bara att det är någonstans i halsmuskeln... alltså är det typ på samma ställe där de vaccineras? Hästen åker hem till ägaren nu i helgen men jag ska sköta honom tills dess..

Sv: VAR sticker man??

Sprutan ska sättas i den tänkta triangeln hästen får om en sida av triangeln är överlinjen en sida är under hals och en sida är mellan manke och bringa.(Fast inte hela denna yta utan en krympt tänkt triangel där halsen är mjuk.......liksom mitt på......hm någon annan kankse kan förklara bättre)

Tvätta av det tänkta stället på halsen med saltlösning.

Förvara medicin samt tillbehör på ett sådant sätt att du undviker att få det kontaminerat med smuts.

Sätt en kanyl i membranet till flaskan och dra upp rätt mängd medicin. Dra ut sprutan och kanyl.Ta av kanylen och lägg till destruktion på apoteket.

Ta en ny kanyl och sätt i "den tänka" triangeln.Det ska inte rinna ut blod.Medicinen ska in i muskeln inte i blodet.Sätt på sprutan och spruta försiktigt in medicinen (det kan spänna och göra ont om det går för fort och det är mycket medicin)

Ta ut sprutan och kanylen och tryck ev lätt på stället med en bomullstuss tills huden slutit sig så slipper det rinna ut medicin.Separera spruta samt kanyl.Kanylen ska lämnas in till apoteket för destruktion.

Ge spruta omväxlande på höger och omväxlande på vänster sida om den ska ha i många dagar så slipper den bli alldeles sönderstucken på ena sidan.

Lycka till!

Kanske lite dum fråga men var exakt är triangeln som man ska sticka i på hästen? Sköter om en häst tills vidare som ska ha pencillin nu en gång om dagen, veterinären och ägaren var ut och kollade honom idag medan jag var i skolan och jag fick bara order att ge injektionen i triangeln.. vet bara att det är någonstans i halsmuskeln... alltså är det typ på samma ställe där de vaccineras? Hästen åker hem till ägaren nu i helgen men jag ska sköta honom tills dess..

För allt i världen, spruta inte hästen om du inte vet var. Blir det fel är det inte bra alls, då måste veterinär tillkallas. Dessutom är det ju inte din häst, inte alls kul då om du ställer till något. Be om hjälp, man ska heller inte spruta en häst själv, eftersom de kan få en chock, så det ska ske med medhjälpare i strödd box med fri väg ut för människan.

Sprutan ska sättas i den tänkta triangeln hästen får om en sida av triangeln är överlinjen en sida är under hals och en sida är mellan manke och bringa.(Fast inte hela denna yta utan en krympt tänkt triangel där halsen är mjuk.......liksom mitt på......hm någon annan kankse kan förklara bättre)

Tvätta av det tänkta stället på halsen med saltlösning.

Förvara medicin samt tillbehör på ett sådant sätt att du undviker att få det kontaminerat med smuts.

Sätt en kanyl i membranet till flaskan och dra upp rätt mängd medicin. Dra ut sprutan och kanyl.Ta av kanylen och lägg till destruktion på apoteket.

Ta en ny kanyl och sätt i "den tänka" triangeln.Det ska inte rinna ut blod.Medicinen ska in i muskeln inte i blodet.Sätt på sprutan och spruta försiktigt in medicinen (det kan spänna och göra ont om det går för fort och det är mycket medicin)

Ta ut sprutan och kanylen och tryck ev lätt på stället med en bomullstuss tills huden slutit sig så slipper det rinna ut medicin.Separera spruta samt kanyl.Kanylen ska lämnas in till apoteket för destruktion.

Ge spruta omväxlande på höger och omväxlande på vänster sida om den ska ha i många dagar så slipper den bli alldeles sönderstucken på ena sidan.

Lycka till!

Okej, tack! Om någon har en bild på hur triangeln går och var man sticker ungefär skulle jag vara tacksam!
Han ska ha 30 ml, sprutan är 20 ml... ska jag spruta in på samma ställe då eller på två olika ställen på samma sida om halsen?

Det finns större sprutor att hämta på apoteket. men jag tycker inte att det verkar som att det är någon bra idé att du ska spruta själv. Vet inte vart och hur. Kolla om det finns någon annan i stallet som kan hjälpa dig..

Ett mycket viktigt påpekande ..............tänk på att aldrig spruta med p när hästen är fastspänd på stallgången då den kan drabbas av chock.

Jag tycker också att det borde vara någon med som gjort detta förr.Mycket kan gå snett även om det inte brukar göra det.

Jo jag tycker nog det är lite fel av ägaren, men hon litar på mig och tror det kommer att gå bra då jag har skött honom bra hittills med alla fel han haft... Han har fått pencillin många gånger förr, och första sprutan fick han idag av veterinären...
Jag har eget litet stall hemma, så jag har ingen att vända mig till, men jag har faktist en bekant med hästar inte så långt från mig, jag tror hon har injicerat förut, kan fråga henne.

Det tycker jag låter som en superide.Man ska be omhjälp oftare....

att en häst fått p.c förut innebär inte att den inte chockar. ha hästen i boxen (med grimma som någon helst håller i) och ställ dig så du (och ev. medhjälpare) kan komma ut fort (skaderisken för både dig och hästen) om hästen ska ha 30 ml. så drar jag upp 15 ml och sätter på ena sidan och sedan 15 till den andra sidan.

frästa anledningen till det är att "trycket" i musklen blir mindre och risken att mindre blodkärl brister i musklen minskar, brister ett litet kärl för trycket av p.c så är risken stor att hästen chockar och du märker inget förens det är "to late" och det är riktigt otäckt.

på en stor häst tycker jag bästa stället (även om man måste variera stället lite) är "en utsträckt hand upp från bogen och en utsträckt hand nedanför mankammen" (visade inte veterinären ?)

kan du ta hjälp iaf. några ggr. tills du känner dig säkrare så gör det ;)

att en häst fått p.c förut innebär inte att den inte chockar. ha hästen i boxen (med grimma som någon helst håller i) och ställ dig så du (och ev. medhjälpare) kan komma ut fort (skaderisken för både dig och hästen) om hästen ska ha 30 ml. så drar jag upp 15 ml och sätter på ena sidan och sedan 15 till den andra sidan.

frästa anledningen till det är att "trycket" i musklen blir mindre och risken att mindre blodkärl brister i musklen minskar, brister ett litet kärl för trycket av p.c så är risken stor att hästen chockar och du märker inget förens det är "to late" och det är riktigt otäckt.

på en stor häst tycker jag bästa stället (även om man måste variera stället lite) är "en utsträckt hand upp från bogen och en utsträckt hand nedanför mankammen" (visade inte veterinären ?)

kan du ta hjälp iaf. några ggr. tills du känner dig säkrare så gör det ;)

Ok, tack!
Nej jag var inte hemma då veterinären var ute, fick bara instruktioner hur jag skulle sköta honom och ägaren har gett honom sprutor förut, verkade nästan som hon trodde att jag också har gjort det... Men jag skall ta kontakt med en bekant så kan hon kanske hjälpa mig!

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
389
Senast: animalasia
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 725
Hästhantering Jag har en häst som blir väldigt stressad när hon står inne i lastbilen. Hon är klaustrofobisk och har trauma från transport i släp hos...
Svar
18
· Visningar
810
Senast: Amha
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
979
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka