Vår/sommartråden!

the_connemara

Trådstartare
Årets första tävling (igen, men det är ju en typisk start på säsongen :-P):

wpid-dsc_1275.jpg

Sv: Vår/sommartråden!

Ni kan ju inte göra två trådar, man blir ju helt förvirrad och får beslutsångest var man ska skriva! Nu skrev jag här bara för det fanns en bild :D Haha!

fio: Klart du ska vara med!! Ragga ihop ett gäng glada lagkamrater och hjälp till att höjja nivån på TC! :D Vi behöver fler som föregår med gott exempel! ;)

Men den hade ju ett så konstigt namn, så jag såg den inte :p Men ok, vi använder denna då :D

Fan man skulle bo i Skåne... För oss blir det ingen tävling på drygt en månad :(

Skåne är bra för hästmänniskor, när man tänker tillbaka på hur det var i västergötland så känns det helt konstigt. Köra 15 mil till en tävling :eek: Nu vill jag knappt köra 5 mil, för usch vad långt och jobbigt. Jag har 2 klubbar jag kan skritta till och typ 10, varav 4 med större tävlingar (Åstorp, perstorp, helsingborg, kullabygden) inom typ 4 mil :angel: Då förvisso inom hoppning, men fältävlanssäsongen startar ju även den liiite snabbare här nere, och har fler tävlingar :)

Ja jag minns när jag flyttade ner till skåne från Göteborg.. det var perfekt men då slutade dom ha höga klasser därnere och allt var uppåt i landet Duseborg, Baldersnäs, Valla mm .. Nu när man har 100klass hästar igen så sitter man här i Göteborg och alla tävlingar är typ i skåne :grin:

Det går bra nu... *not* Hästarna har varit som galna i hagen med vårkänslorna.. Mörkgrå har slagit på sig på insidan kotan, är svullen, sårig och öm och missar fredagens hopptävling och ljusgrå har antingen legat fast i boxen eller rumplat runt i hagen eller nått annat konstigt.. klinikbesök i morgon GAAAH!! Den enda som är helt i ordning är gammelmannen 21 år :D

Yes! Bra start på säsongen...

Jag känner lite samma, nu när säsongen äntligen börjar komma igång står jag helt plötsligt med 3 (4 om man räknar den dräktiga) hästar men kan inte rida ordentligt på någon av dem...

Jag vill också rida TC! I somras tror jag dom hade någon sån träning på galoppcampen hos oss. Men jag vet ingen som håller på med det, antar att man måste få ihop ett gäng.

Jag skulle ha ridit första terrängträningen med unghästen i helgen men jag skippar det eftersom banan knappt är upptinad. Kommer inte kunna träna på vattnet och då känns det som jag kan vänta eftersom vi ändå inte ska hoppa så mycket utan just träna på plask i vatten.
Han var fantastiskt fin på hoppträningen igår så det kan jag leva på ett tag. :)

Jag känner lite samma, nu när säsongen äntligen börjar komma igång står jag helt plötsligt med 3 (4 om man räknar den dräktiga) hästar men kan inte rida ordentligt på någon av dem...

Jag räknar med att rida på mörkgrå på måndag igen... och ljusgrå ska ha ett par dagars vila och skritt men kommer vara fullt igång om 3 veckor igen! Då missar vi förhoppningsvis inte Hermanstorps fälttävlan! :)

Det går bra nu... *not* Hästarna har varit som galna i hagen med vårkänslorna.. Mörkgrå har slagit på sig på insidan kotan, är svullen, sårig och öm och missar fredagens hopptävling och ljusgrå har antingen legat fast i boxen eller rumplat runt i hagen eller nått annat konstigt.. klinikbesök i morgon GAAAH!! Den enda som är helt i ordning är gammelmannen 21 år :D

Yes! Bra start på säsongen...

Jag skriver under på det...:cool: Va fan är det med hästar nu för tiden, kan di inte stå på benen längre? Har vi avlat fram bortklemade vackra sporthästar som inte klarar av att springa i en hage utan att välta?? E som är högdräktig klarar minsann att springa utan att välta :D Dessutom är benen helt rena, inget som avslöjar att hon tävlat hopp/FT i 10 år.

Vi har avlat fram vigare hästar som kan springa och slå knut på sig i hagen med allt vad det innebär :D

Pff, nu har jag bara de två "gamla" hemma och vad lugnt det är här nu!!! Inget stiss och springa som tokar och vara galna vid insläpp...jag kanske har blivit för gammal för att hålla unghästar :D ;)

Kontakta Ulf! Man pusslar ihop lag, det är många "ensamma" som är med och tränar och letar lagkamrater, och man får verkligen en härlig stämning! Jag har precis kommit hem från ett möte med järngänget här nere i Skåne, och det kommer nog bli ett grymt år iår!!

Okey, jag fortsätter med min Team chasing-hysteri i den här tråden då ;)

Dör lite, fick just reda på att klassen vi rider ÄR motsvarande de brittiska mästerskapsklassen, och finns till de för lag som av olika anledningar inte kvalat in till de faktiska mästerskapen.
Har idag varit iväg och köpt en helt ny störtkruka (CO J3) för säkerhetsskull, ny bättre förbygel till hästen, superbroddar och bra boots. Jag vet med 100% säkerhet att hon kommer hoppa allt som hästarna framför hoppar och jag lär vara den med mest kontroll av alla + att om jag är sist hinner de andra kanske riva upp ett litet hål i häckarna och då känns de inte så stora, hehe. Det enda jag är liiite orolig över är:
1. Direkt-hopp ner i vatten (alltså över stock och landa i vatten, vi har aldrig tränat på det)
2. Att hon hoppar mig ur sadeln
3. Att stackars Nellyboo blir överansträngd, men det tror jag ändå inte för hon är rätt fit nu och det är ändå bara 3km....

Esh, det här är nog en sådan grej jag kommer ångra om jag INTE gör, så det är bara att satsa och köra =D

Det blir säkert inga problem! Som du säger så brukar det inte vara några problem om första hästen hoppar i vattnet. Jag brukar få agera "drag-queen" på träningar när vi ska lära tc-hästarna vattenlandning eftersom jag alltid haft hästar som gått fram överallt :D

Rider ni i lag om 4? Reglerna ser ju lite annorlunda ut i Storbritanien jämfört med här i Sverige :)

Kl

Förr (ni gamlingar i tråden :-D), hur vanligt var det då att hästarna skadade sig illa på hinder? Hur vanligt var de att de kollapsade pga typ hjärtproblem o liknande?

Är det bara att det är tillgänglig info nu för tiden som gör att det känns som det är mycket olyckor eller?

Jag skulle tro det, jag tycker spontant att olycksrapporteringen ökat inom alla sporter?

Ang rapportering förresten, jag hörde att de inte fick rapportera att hästen dog (eller liknande, de sa ju att den skulle till djursjukhuset på observation bara) på ribban i somras. Är det så? Varför? Känns konstigt.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Fälttävlan är först ut av de tre ridsportgrenarna under OS i Paris 2024. Så här går tävlingen till.
Svar
0
· Visningar
190
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Två svenska mästare i fälttävlan korade under helgens tävlingar i Kristianstad. Wynja Eriksdotter Rubin och Mikko Moisala var...
Svar
0
· Visningar
92
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter När de nordiska mästerskapen i fälttävlan avgjordes i Köpenhamn i helgen blev det en tävling som innehöll flera fina framgångar för de...
Svar
0
· Visningar
99
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I helgen arrangerade Häggums sportryttarförening Folksam Ponny-SM i fälttävlan. Tävlingarna gick på Häggum samt Grevagårdens...
Svar
0
· Visningar
107
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama