Var ska vi resa någonstans?

LindgrenV

Trådstartare
I september ska jag och en av mina närmsta vänner åka utomlands tillsammans. Vi ska vara borta i en vecka och bara samla energi, göra det vi känner för och vara lediga.

Vi vill åka till något soligt ställe som inte är särskilt dyrt, i övrigt har vi inte mycket till krav. Men jag själv har ingen som helst erfarenhet av resande (varit på Kreta som spädbarn, Malta 2008 och London 2011, men aldrig rest utan familjen och tagit ansvar eller betalt för resandet själv).

Vart ska man åka någonstans? Min vän har varit på Rodhos + något mer ställe jag inte vet vilket (Kreta tror jag). Vi vill helst åka till något nytt. Sevärdheter är inte särskilt viktigt, men jag tycker att det är roligt att i alla fall ha något fint och intressant att fotografera. Huvudsaken är att ta det lugnt och lapa sol.

Tänk billigt och mangla mig med tips, tack!
 
Sv: Var ska vi resa någonstans?

Kroatien?

Jag har aldrig varit där själv, men verkar vara ett vackert land. Verkar vara ca 25 grader i september.
 
Senast ändrad:
Sv: Var ska vi resa någonstans?

Kreta är inte speciellt dyrt. Har varit på både västra och östra sidan.

Gran canaria är lite dyrare men ibland kan man fynda och dit hade jag gärna åkt tillbaka!

Finns billiga resor till Turkiet med, men jag skulle nog inte resa senare än augusti.
Mest solsäkrast är Gran canaria. Ta en lägenhet och fixa egen mat. Vi la till för frukost och fixade lunch själva och åt ute på kvällen. Billiga drinkar med.
 
Sv: Var ska vi resa någonstans?

Vilket bra tips, det ska jag absolut bolla vidare :idea:

Var hittar man bästa priserna på resor...?
 
Sv: Var ska vi resa någonstans?

Sista minuten resor kan man göra riktiga fynd på! Jag och kusinen reste till Grekland för 1900:- vardera inkl flyg t o r och hotell 15 min utanför Rhodos! Så absolut fördelaktigt om man kan boka och åka spontant några dagar/veckan efter ;)
 
Sv: Var ska vi resa någonstans?

Ja, vi tänkte satsa på en sista minuten, men det är ju alltid trevligt att ha ett litet hum om vad som är bra ställen att åka till :D

Jösses så billigt! Vi ska väl försöka hålla oss till max 5000:- i flyg och boende + 2000:- i fickpengar. Det borde gå :D Vi har valt vecka (första eller andra veckan i december, minns inte riktigt just nu :angel:) men inte destination :D
 
Sv: Var ska vi resa någonstans?

Kolla fritidsresor och ving. Bokar man på nätet brukar man få rabatt för att man gör det.

Reseförsäkring brukar ingå i hemförsäkringen, så kolla det innan ni lägger till det på resan. Där kan man spara pengar.
Det brukar ingå avbeställningsskydd om man betalar resan med sitt visakort. Kolla avtalen på din banks hemsida.
Men jag har alltid lagt till det. Har inte vågat chansa.

Reser ni inte långt så kan ni hoppa flygmaten men det är ganska skönt att ha något att göra på resan. Tänka på annat än döden typ :p

Transfer har jag alltid lagt till.
 
Sv: Var ska vi resa någonstans?

Dessa resmål har jag besökt i september och kan rekommendera. Tycker det är klart bästa tiden att resa då, man får lite längre sommar!

Turkiet (Alanya) Var billigt att resa till och fina stränder m.m. Ok mat. Dom har försäljare och inkastare till affärer och restauranger som jag upplevde som jobbiga och påträngande. Rätt varmt men inte för varmt.

Spanien (Mallorca) mitt favoritställe, lagom varmt och skönt, god mat, trevligt folk!

Bulgarien (Sunny Beach) Billigt att resa till och billigt att vara där. Fina stränder. Lite sämre mat tyckte jag (smaklös).

Tillägg: Har alltid åkt med Ving, bra resebolag tycker jag aldrig varit några problem, hotellen ser ut som dom lovar m.m.

:)
 
Sv: Var ska vi resa någonstans?

+ MM

Tack :bow:

Ja, om man inte åker så långt kan man väl lika gärna ha eget snacks med sig och äta ordentligt innan? Flygmat brukar väl inte vara överdrivet gott heller..?

Jag är medlem på Secret Escapes, är det något att ha?
 
Sv: Var ska vi resa någonstans?

Jag äter alltid på flyg! När jag var yngre valde jag bort det men nu tycker jag att det enda nöjet på flygresan är att få peta lite i maten. Beror på flygbolag hur bra det är (och hur petig man är) men jag brukar alltid uppskatta något av det man får (förutom när jag flyger Air France). Kort och gott: jag hade inte valt bort flygmaten. Man kan ha med sig snacks men för mig i alla fall är det skönt att döda lite tid med att peta i sig lite mat som man inte tagit med sig.
 
Sv: Var ska vi resa någonstans?

Jag brukar alltid hoppa över flygmaten tycker den är dyr och inte så värst spännande :p

Brukar äta innan och sen köpa nåt godis till flyget så man har nått att tugga på iaf (nyttigt och bra :p)
 
Sv: Var ska vi resa någonstans?

+ MM

Tack :bow:

Ja, om man inte åker så långt kan man väl lika gärna ha eget snacks med sig och äta ordentligt innan? Flygmat brukar väl inte vara överdrivet gott heller..?

Jag är medlem på Secret Escapes, är det något att ha?

Jag älskade skolmaten så jag tycker maten på flyget är helt okej :p
Men man kan köpa godis, dricka och annat ätbart på planet med :)

Dom brukar alltid visa en film eller två och då säljer dom hörlurar. Man får inte ha egna, men man får ha dom på hemresan med.
 
Sv: Var ska vi resa någonstans?

Jag planerar ju att sluta äta även fågel framåt sommaren, blir det inte omständigt och dyrt med flygmaten då? (Då äter jag inget kött alls). Jag vet inte alls! Kommer inte ens ihåg om jag ätit flygmat tidigare :o
 
Sv: Var ska vi resa någonstans?

Ska ni beställa från taxfreen så beställ det till hemresan. Då sparar ni vikten på väskan. Ni får era saker på eran plats på flyget.
Vi brukar alltid köpa någon flaska alkohol på vägen ut, så kan man ta något på hotellrummet om man vill :)
 
Sv: Var ska vi resa någonstans?

Å köp solskydd och svenska tidningar här hemma. Dom har vett att ta betalt för sånt utomlands!
 
Sv: Var ska vi resa någonstans?

+ Bubble

Jag gillade också skolmat, men jag är ju bortskämd med att ha gått på en skola som till och med tillverkar stor del av maten själv :angel:

Hur lång tid brukar en resa till de förslag som kommit upp ta? Jag är inte flygrädd (har flugit med privatplan också, och det är mest fascinerande) så jag tror att jag lätt skulle kunna sova bort en del tid. Eller läsa. Men det beror ju på hur lång tid resan är...
 
Sv: Var ska vi resa någonstans?

Kreta tar 4 timmar och Gran canaria 6 timmar. På vägen hem därifrån flög vi lågt över Paris och såg hela stan med upplyst Eiffeltorn och allt :love:
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Behöver nog mest skriva av mig lite. Jag upplever mig väldigt sällan nöjd och tillfreds med livet. Just nu har jag hamnat i en riktig...
Svar
14
· Visningar
4 309
Senast: starcraft
·
Äldre Jag, mamma och lillebror (14 år) tänker lämna landet i mellandagarna/nyår, men vi vet inte var - så nu vänder jag mig till er :D Vi...
Svar
19
· Visningar
1 504
Senast: Ponsse
·
Äldre Jag vet ju att det finns folk här som gör det då och då, så jag frågar väl er hur det går till. Hur gör man när man reser själv? :D...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 121
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp