Var ska man vända sig..

F

flickancarra

...när man funderar på att ställa upp som "jourhem" för djur?

Jag hade tyckt att det varit givande att ta hand om omhändertagna djur och gö upp dem till bra skick igen. Är det någon som vet vem man ska kontakta? Inspektörer? Polisen? Kommunen? Någon som har erfarenheter? Fick berättat för mig att om man gjorde det så fick man ställa upp med tid och omsorg men att veterinär och sånt betalades för av kommunen, eller nån. Har inte alls koll på hur det funkar. En veterinär kom ut och förklarade hur pållen ska vårdas och med vad och så får man göra som den sagt.. Kan man ställa krav som att man bara kan ta emot en viss storlek? Finns det ett behov? Ja, många frågor..

Tacksam för svar och tankar.

Sv: Var ska man vända sig..

Ring SHV (svenska hästars värn), de behöver ofta jourhem. Som jag förstått det så står de för alla kostnader för hästen under jourperioden. Du ställer upp med din tid och plats för hästen. Så ring och kolla med dem!

Svenska hästars värn är nog det du söker som sagt var. http://www.shv.org/hastar-akuthem.html

"Du måste vara medlem i föreningen.
Du måste vara myndig.
Du måste fylla i föreningens akuthemsunderlag och skicka in, detta underlag kommer i slutet av denna information.
Föreningen kontaktar Miljö- och hälsoskyddsförvaltningen i din kommun för att kontrollera att du ej fått påpekanden tidigare.
Vi besiktigar ditt stall utifrån Svensk djurskyddslagstiftning, den enskilda hästens samt föreningens krav.
Vi vill kunna få in referenser om dig från t.ex. veterinär, hovslagare, tränare och andra hästkunniga som styrker dina kvalifikationer. "

Senast ändrad:

Jag vet inte vad för djur du kan tänka dig men det finns ju organisationer för både hundar, hästar o katter (säkert också för andra djur).

Det finns ju även: www.hundarutanhem.se

Tja, Svenska hästars värn verkar ju inte vara sådär intresserad av att folk erbjuder sig. Vi anmälde att vi kunde ta emot flera hästar eftersom där jag bodde då hade vi plats för MINST 10 talet pållar. Tror du någon hörde av sig ? Näe, inte ett knyst hörde vi. Ändå vädjar dom på sidan om jourhem.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 930
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 303
Senast: cassiopeja
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
12 229
Senast: Enya
·
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
1 204
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama