Var ska man börja?

Sv: Var ska man börja?

Haha, tyvärr har jag inget gåband.:rofl:

Jag vet att det är jättebra med böjda spår och det hade nog hjälpt en hel del, men jag är lite försiktig med böjda spår på inrådan av vet. Han ska inte tränas för hårt och ska inte ridas för mycket på böjt spår.
Självklart rider vi på böjt spår, men jag tar hellre lite för lite än för mycket. Vill inte riskera att han ska få problem med benet.

Ska testa hur det funkar med övergångarna. Tack för alla tips.

Men som jag sa så kan jag inte släppa helt på de andra gångarterna. Så tills han fått den balansen i skritt av vi kan börja jobba i trav kommer han behöva gå i de andra gångarterna för att inte tappa dem ytterligare och riskera att bli ännu mer passtaktig.
De andra gångarterna tränas man lättast ute i skogen. Klart man inte ska hoppa över dem helt, men i paddock gör det ingen större nytta då hästen inte använder kroppen rätt. Snarare befäster man det felaktiga sätt de använder kroppen. Ute i skogen finns oftast mera bjudning och där är det lättare att rida i de andra gångarterna.

En viktig fråga, hur är han i munnen? Många (speciellt äldre) femgångare tar korta tyglar som ett kommando till att tölta/springa fort. lång tygel=trava.
Jag hade arbetat igenom dressyren (mkt sidförande/lösgörande försiktig med samlingen ett tag) i skritt. Travat på lång tygel och smyga in nedsittning i traven och likaså tygel kontakten.
När han är uppvärmd så träna halt-trav-halt.

Se sen till att han är ren i skritten när du börjar samla honom, noga med att vara still med handen och att händerna inte på något vis "sågar" eller plockar en i taget utan arbetar samtidigt. så du inte vaggar in honom i passtakt.

Det kan ofta hjälpa att använda en mjuk skänkel i taget, två statiska skänklar kan spänna sidorna och detta kan i sin tur ge passtakt. se däremot till att skänkelt ligger an mjukt hela tiden mjukt så den inte stör när den väl ska inverka.

Trava på mycket, växla till galopp (gångarter med sväv) det kommer i sin tur även att förbättra tölten.

Det viktigaste är att han tänker frammåt och inte spänner sig för tygeltag så var noga med eftergifter!!:)

Hmm långt och kanske lite rörigt.. hoppas att det är till någon hjälp!

Har faktiskt inte tänkt på det, töltar gör han ju inte direkt självmant så vi har alltid mer eller mindre korta tyglar då. Har haft lösa men inte helt långa tyglar. Travar gör han väldigt lite på kort tygel, men jag har inte uppfattat det som att han tar den långa tygeln som ett kommando för trav innan, men det är ju mycket möjligt.

Ska defintivt tänka på både händer och skänklar för att inte skapa mer förvirring. Det sista har det kännts riktigt bra, han har väldigt lätt för att spänna sig, men det känns som att det går fortare för varje gång att få honom avslappnad. Första lektionen drog han emot som sjutton och det tog en halvtimma innan han började sluta dra emot, och då nöjde vi oss. Nu kommer det mycket fortare, och han kämpar inte emot så.

Trav-galopp eller ja, övergångar över huvud taget ska vi jobba mer på. Har fått många bra råd, så något kommer säkert funka bra.

Ok, missuppfattade dig lite.

Men vad är det för skillnad på att trava på lös tygel utan krav i skogen och i ridhuset? Eller snarare, om de inte gör någon nytta i paddock, vad gör de då för nytta i skogen?

Ser liksom ingen skillnad, mer än att han kanske i så fall lär sig förknippa ridhus med jobb och ingen grispass. Men jag har ju mer nytta av att han förknippar skogen med ingen grispass, för det är där jag rider mest och kan jag få honom ren där så är det guld värt.

skillnaden är den att när han rids i skog över stock o sten (inte på grusvägen rakt fram utan i terrängen) måste han höja upp ryggen för att få med sig bakbenen in under sig. Rider du på en grusväg är det skit the same, lika gärna asa runt i ridhuset (min mening)
I ridhus (läs träning på ridbana) har isisar en förmåga som jag tror en tregångare inte klarar av.. Tänk dig att du står på hela din fotsula=bär din kraft med mittpunkt, flytta nu vikten en aning fram= så gör en pass-aktig isis när han går i ridhus/bana etc om den inte kan bära sig alt när dom faktiskt skiter i vilket=för att dom "kan" gå i pass. Detta gör i sin tur att sidorna låser sig/stelhet uppfinns/hårdnar i mun/känns frånvarande efter ett tag.. I den mån du kan, låt han inte hamna i detta "tillstånd", lättare sagt än gjort.. Där kommer alla övningar in som flera har gett som tips. En del funkar bättre än andra beroende på dagsform/häst/ålder etc...

En tregångare kan man pressa lite för att få den att trampa in under sig om man tycker den släpar sig i steget. En isis kan mkt väl bara göra precis tvärt om, det krävs lite extra för att få en isis att jobba med sin rygg mot om vi jämför med en tregångare (då i samma ålder/kvalité etc)

att gå i grisepass över stubbar/grenar/i backe upp och ner/ i vatten vid strandkanten/sanden på stranden går inte, där kan du träna på att trolla bort den uppfunnena gångarten och berömma. Det är näst intill omöjligt att träna bort den på plan mark. Vet några som testa några trix o det har funkat, har själv inte gjort det därför kan jag inte nämna det här som ett alternativ..

Hoppas det svarade lite på din fråga..

att gå i grisepass över stubbar/grenar/i backe upp och ner/ i vatten vid strandkanten/sanden på stranden går inte,

Åh jo, det går visst de! Speciellt i nerförsbackar, där kan han inte annat än att vagga som en gås, spelar ingen roll vad jag gör, han passar alltid såfort det lutar nerför. Men jag förstår vad du menar, det är alltid bra att han får tänka på var han sätter fötterna och lyfta lite extra.
Jättebra tips överlag i tråden, tack så hemskt mycket.:bow:

:rofl::rofl:

Jag fick en lite ful bild i mitt huvuvd på en hästkropp med ett gåshuvud.. njeee inte vackert...

Jag skulle prova att aldrig ta en "liksidig" förhållning. Dvs ta bara i en tygel i taget.
Ha honom alltid lite ställd i nacken, sitt liiiite mer på det sittben som ställer hästen åt.
Slappna av i bäckenet och i knäna, men sitt inte helt i sadeln, "ridbyxan i sadeln, trosorna i luften". Håll handen still gärna stödd av låret, så att du får en tydligt ledande tygeltag och slappna av i handleden när hästen mjuknar i den lite böjda formen, framför allt i ytterhanden, detta inbjuder till att länga överlinjen och länga steget. När du har hästen stadig i denna form, i bägge varv. (kan med fördel tränas ute oxå) kan du prova att byta ställning med bibehållen form. när detta funkar kan du börja be om trav när han går stadigt i den lite ställda, långa, låga, formen. Se till att ge ordentligt med plats för ryggen de första stegen då det är jobbigt att starta på detta vis. Börja med att bara tänka trav och beröm. Sedan kan du be om mer och mer. tillslut har du en häst med stark överlinje som orkar bära dig och sig i trav!
Jag skulle be din tränare att tänka svag unghäst som vill kasta sig in i traven. Då kanske hon kan sätta sig in i hur ni ska jobba. Stirra er inte blinda på i vilken ordning benen förflyttar sig, utan mer på styrka och form. Tregngare funkar på samma sätt, bara det att våra hästar har tagit till grisepassen när dom kastar upp huvudet, sänker ryggen och älgar iväg. Det tar bara lite längre tid att lära om än att lära nytt!
Så ha tålamod och var mjuk i kropp och sinne så kommer det att ge resultat till slut!

Har fått tips tidigare om att ta en jämn, "liksidig" förhållning, när han kommer in i passen och det har faktiskt funkat bra de gånger jag testat. Men om det är den tydliga halten/halvhalten eller just att det är liksidigt som hjälper vet jag inte. Får testa mig fram lite mer.

Bra tips, det är så vi har jobbat hittills och vissa dagar går det riktigt bra, förra veckan lyckades jag en dag få in ett par travsteg, men det var väldigt svajigt.
Kommer nog dröja ett tag, han har ju dessutom (enligt tränaren, jag är jättedålig på exteriör, men det hon sa stämde in på hur han känns, så jag tror henne) en hel del muskler som försvårar för honom att gå i rätt form. Så det kommer ta ett tag innan han kan muskla om sig och sätta muskler på rätt ställen.

Det är så roligt att man kan få så många bra svar här, tack allihop.:bow:

Jag har en häst som tidigare bara kunde trava bra i hagen, pga mycket spänningar i hela kroppen.
Har tränat henne mycket lös i vårt ridhus med ganska tungt underlag, försökt få henne att slappna av och trava, och berömt henne när hon gjort det. Även jobbat mycket med bommar, så att hon tränar ryggmusklerna och får in den rätta takten genom att trava över dem. Har även löshoppat henne, också för ryggmusklernas skull.
Nu börjar traven komma lite, eftersom hon ibland blir väldigt trött i tölten och då lite travtaktig, så ger jag henne tygeln, låter henne falla ner i trav, och låter henne trava. Då travar jag bara på rakt spår, med en lätt kontakt med bettet, bara för att kunna bromsa henne om hon skulle springa iväg. Hon gör nämligen gärna det...
Travade bara några steg i början, sedan saktade av och berömde, nu travar vi nästan ett helt varv, utan att hon börjar springa och flamsa.
Jobbar inte på formen alls överhuvudtaget, eftersom jag tycker att hon måste lära sig trava först innan hon ska gå i fin form. På det sättet lär hennes kropp sig att trava ordentligt, så kan man börja leka med formen senare när hon är säker på traven.

Kul att det går bra för er. Jag hoppas att det ska gå lika bra för oss.
Min kille har väldigt mycket passtakt i sig. Han grispassar i hagen, och han kan även få grymt passtaktig galopp om man inte passar sig.

Det positiva jag har märkt nu det senaste är att han när han har lite bråttom börjar gå in något som liknar tölt från skritten, snarare än att han går in i grispass. Det gör han ju fortfarande, men att han har börjat komma in mer åt tölthållet känns lovande. Så då kan jag ganska enkelt lägga över till tölt en bit och sen sakta av och berömma innan han blir trött och passtaktig.

Det är här jag är så otroligt tacksam för gå-bandet som används till mig. Pga skada har min häst musklat sig fel, har försökt kompensera sin smärta och fått rörelsestörning. Via bandet når vi hans "rätta" muskelatur, utan att ryttare sitter på och stör/försvårar med sina egna brister. Vi har ett lyckat resultat idag, för 3 månder sen såg det ut som avlivning nästa, men nu har det vänt...

Tror din ridlärare har helt rätt.. Har du tillgång till vatten (typ stranden) så är ju ett hett tips att gå på kot-högt vatten i ganska rask takt, mer vatten behövs inte för att det ska göra nytta..

Ok, har planerat länga att rida till stranden, men nu är det ju så mycket folk, får leta reda på en folktom strand. Har ganska nära till havet så det borde gå att fixa. Dessvärre så är min lilla pålle inte så glad i vatten, men helt omöjlig är han inte, så vi ska nog få in lite vattenträning med. Nu har jag massor med idéer om vad jag ska lägga in på schemat. Ska bli kul:D

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 200
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
681
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
749
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka