Var ska man börja?

Elina8

Trådstartare
Nu har jag börjat träna med min lilla islänning och vi har en hel del att jobba med. Börjar hitta formen rätt bra i skritten, men någon trav blir det inte. Då spänner han upp sig direkt och lägger sig i pass istället. (Skritten är ren)

Hade första lektionen igår, och ska nu träna vidare själv tills nästa lektion. Och då undrar jag lite hur jag ska gå tillväga (tränaren har ingen vana av islandshästar) med traven.
Han har börjat få en ganska stabil trav när han får gå i fri form på lång tygel, det vill säga lång, rak form. Men så fort man kräver någon som helst samling eller ställning så spänner han emot.

Då är frågan, ska jag fortsätta som vi gjorde på träningen och låta honom gå i passtakt och försöka hitta formen därigenom och försöka få honom avslappnad så han går över i trav (det känns ganska långt bort just nu) eller ska vi försöka börja i traven och försöka hitta formen efterhand, alltså försöka smyga in det i traven så att han såsmåningom klarar av att trava bättre?

Det första känns nog lättare, men samtidigt har jag fått höra att det inte är bra att han går i passen alls. Så jag är rädd att passen blir värre om jag låter honom gå i den tills han hittar formen.

Sv: Var ska man börja?

Jag skulle koncentrerat mig främst på att det är rätt takt. Att han travar med framåtbjudning är viktigast, formen kommer sen. Samla upp honom mer när han är redo för det. Spänner han sig så gör lite lösgörande arbete.

Glöm inte att variera gångarterna (så att du inte bara nöter på traven) och ha kul i skog och mark med jämna mellanrum.

Du kan ju oxå prova att rida för olika tränare, nån som är mer inriktad mot islandshästar exempelvis.

Lycka till :)!

Fattar det som att din häst är en unghäst?

Låt den trava på längre tygel i början, jobba på i skritten med samling,Mkt lösgörande arbete, länga och korta hästens överlinje, volter, serpentiner.
Låter som din häst är lateralt bunden, alltså starkare i sitt laterala mönster. Bra att få igång traven men formen ej viktigt här utan att istället tänka på att inte binda hästen mer till det laterala..

Använd rundkorall, låt den hitta balansen själv. Kan vara ett tips att lägga in två-tre bommar (kanske något höjda senare i träningen) för att bryta hästens mönster, då kommer han själv att välja traven.

Galopp lösgör mkt spänningar, problem kan vara om han är mkt passaktigt dock, välj då att galoppera i kuperad terräng.

Backträna mkt..

Känn igenom hästen dagligen, spänningar kommer gärna om han väljer att gå åt passhållet och inte är redo vilket i sin tur gör att man sitter där o nöter och skäller på hästen..

Lycka till

Tack för svaret.

Som det är nu har vi inte alls haft några krav i traven (försökte iofs idag att gasa på lite när han kändes stabil i formen i skritt och jag tror vi fick till ett par steg i trav innan det blev skritt igen)
Så vi har bara travat på lång tygel och jag är ganska säker på att han går över i pass igen när man försöker svänga eller böja honom. Ska såklart försöka nästa träningspass. Innan dess försöker vi lite själva, men det blir mest raka spår eftersom vi rider ute i skogen och på grusvägar. Så de böjda spåren blir väldugt korta stunder i taget.

Vi växlar väldigt mycket bland gångarterna, just nu blir det mest skritt eftersom vi börjar där med att hitta formen och inte har kommit så långt att det sitter helt hundra i andra gångarter. Lyckades dock få en liten bit tölt i riktigt bra form för att vara honom. Det var väldigt långsam och det var väl precis så att det kunde räknas som tölt istället för skritt, men takten fanns där iaf! Stort framsteg.

Ska fortsätta på ditt spår i traven, tölten känns som att han har lättare för takten, så där kan man nog kräva lite mer form innan vi sätter igång korta sträckor i taget.
Tack så mycket för tipsen

Han är ung i sinnet, men i år så är han 20, alltså ingen unghäst precis även om det verkar så på honom:p.

Han är väldigt lateral, för 2 år sen var det i stort sett bara grispass när jag red honom (då var jag iofs helt ny på extra gångarter dessutom).
Det du säger stämmer bra överens med det jag hört, att det är bättre att han travar, oavsett hur lång och ur form han blir än att han grispassar, just för att han ska få hitta balansen i trav och inte nöta in passen ytterligare.
Han är ganska passtaktig även i skritten, men det blir bättre och bättre.

Tyvärr har vi ingen rundkorall, så det blir svårt. Vi har testat bommar och det funkade efter ett tag, han kan faktiskt grispassa över dem lika bra som han travar, även om det enligt vissa är helt "omöjligt".

Ska testa om det blir bättre med galopparbete, hans galopp har tidigare varit extremt flack och fyrtaktig, men den har blivit mycket bättre, så jag ska testa om det kan funka.
Kuperad terräng rider vi mycket i, det är först nu som vi börjat rida i ridhus och det blir max en gång i veckan, resten rider vi i skogen.

Tack så mycket för hjälpen, känner igen det du säger och jag har hört det mesta innan, så jag tror att det är det bästa att göra.

ok. hha.. det lät på din beskrivning som en unghäst.. (tror han säkert att han är oxå, tycker sääkert jag är mkt oförskämd så berätta inte för honom om mig:rofl::rofl:)

Kul att du är så angelägen och vill hästens bästa trots att han är "lite" till åren. Ta det som en lärdom, att "växla" om, gångartsrenlighets-göra en häst på 20-år krävs ootrhooligt mkt av dig som ryttare. Jobba på, tro på dig själv, aboslut lite massage till killen så han kan hålla sig smidig, var noga med uppvärmningen, stretcha (ger mkt bra resultat).. Inget arbete är onödigt, bara fortsätt leta information och prova dig fram...

Jag har hört en del tjejer som säger att löshoppning och gymnastikhoppning har löst en del bekymmer (kanske nått om han orkar/benen håller).. Din häst verkar ha klassist islandshästpoblematik, dom kan skjuta på fram men inte upp och bära.. (inte så konstigt, för att bära packning alt bära en person fr punkt a till punkt b på kortast tid behöver man bara skjuta på, eller hur?)

En rundkorall bygger du lätt om du bara har 14 (-16)meter ca i diameter någonstans. Sätt vita plaststolpar i marken och dra vitt elband, alt slå ner fasta stolpar med elband, om din häst inte är skogstokig går detta utmärkt.

Om du gör detta så ta det mkt lugnt och inte för länge. Det går inte att pressa hästar i en rundkorall till att springa fortare, alt galoppera det första dom gör. Hörde en tjej som råkat ut för en olycka härmdagen då hästen trillade in i staketet för hon ville den skulle galoppera, men hästen hade inte styrkan vilket tjejen inte räknat ut utan tyckte hästen var bråkig.

Jag skulle hellre fortsätta arbeta i skritt så hästen bär sig ordentligt där och är eftergiven. När den formen är mera befäst hitta travtakten UTAN att formen ändras. Om den inte orkar trava mer än några steg i bärighet så helt ok. Därifrån utökas traven när styrkan finns.

Haha, ska inte skvallra, men han skulle säkert ta det som en komplimang, ung och snygg :p

Tycker det är kul att fortsätta utvecklas, och eftersom jag vet att han kan (med lite träning kommer han kunna bättre igen) och jag hoppas på att han har många år kvar så känns det helt naturligt att träna på. Man får ju såklart ta det i hans takt såklart, men han har definitivt bevisat att det finns hopp om att lära en gammal hund att sitta.
Hade en tränare förra året (av den lite mindre bra sorten) som använde just de orden: Det går inte att lära en gammal hund att sitta.
Men med tanke på hur mycket han förbättrats sen dess så är jag glad att jag inte lyssnade på henne.
Har förstått (och märkt) att det kommer bli tufft, men det kommer sakta men säkert. Sen om det inte kommer hela vägen så har iaf kommit väldigt mycket längre än jag vågade hoppas.

"Hoppning" i form av små skutt har hjälp en del tycker jag. Nu har vi inte haft möjlighet att hoppa på ett tag, men förbättrade framförallt galoppen. Så det hade vi tänkt förtsätta med nu när vi kommit igång.

Ok, jag har testat mig lite fram och försökt få trav bara när jag känner att han går riktigt stabilt i skritt och då lyckades jag få något steg, men det är som sagt inte lika stabilt i traven.

Får se hur vi ska lägga upp det, nu har jag ju kört nån form av kompromiss, och tränat hårt vissa dagar och satt större krav. Medan vissa dagar har jag tagit lugna skogsrundor med mindre krav och då har han fått trava på som han vill.

Jag vet ju att det kommer ta tid och jag vill helst inte lägga de andra gångarterna på hyllan tills det funkar perfekt. Hade ett lite längre uppehåll i vintras då vi bara skrittade och då försämrades hans gångarter ganska mycket, så jag tror att det är bäst att inte lägga av helt med traven tills det sitter.

Isisar är finurliga.. du ska inte skippa att trava eftersom han är så stark lateralt.

Tror det är viktigt att du lägger in "signalen" för trav. Det brukar hjälpa upp. Om du kommer på han med antydan till trav(o du ser att han kommer att gå in i trav) börjar du med röstkommando, plockar det sen med dig upp på ryggen. Lättaste travkommandot från ryggen är att vinkla sittbenen uppåt, sänka din hand något, för att ännu förtydliga det lägg till lillfingrarna (eller annat som passar dig) för att lära honom skillnaden mellan skritt trav galopp tölt o göra han lite längre (behövs oftast i trav i början). Då kommer han inte att gå in med så stor anspänning. När allt sen flyter på i framtiden plockar du bort och minimerar signalerna. Sen räcker det att du vinklar dina händer för en sekund så kommer traven.. Tja, det finns en hel uppsjö med knep..

bomövningar bomövningar och mkt uppmjukande i skritt, massor med galopp gärna i backe, skogsridning, allt för att bryta grisepassen, den förstör mer än vad den gör nytta..

Bra att du är positivt! Det löser dom flesta knutar:banana:

Senast ändrad:

Om det är svårt med ren travtakt så är bommar till jättebra hjälp. Mycket bomserier i trav så hittar hästen takten.
Tycker det är bra att du varvar med lugna ridturer och lite hårdare träning. Hästen är trots allt inte ung så den behöver röra på sig. Äldre hästar mår sällan bra av rena viloperioder. De behöver röra sig för att behålla rörligheten.
Ett tips när det gäller traven är att gör igångsättningen till trav på en volt där du har hästen böjd. Då är det lättare att bibehålla en bärande rytt i övergången. Har du hästen rak blir det lätt att den "tappar" ryggen.
På volt eller att man gör igångsättningen i en svag öppna.

Senast ändrad:

Jag har jobbat en del med röstkommando och jag brukar även avlasta ryggen pyttelite. Inte så jag ställer mig upp, men lyfter upp lite grann. Men tyvärr så har jag lätt att glömma det emellanåt, så jag är väl inte helt konsekvent och det gör det ju lite svårare att komma in i det. Annars lär han sig ganska snabbr med nya signaler, har lagt in hjälper med spöt för halt och galopp och det lärde han sig snabbt.

Träningsmässigt är det så vi brukar rida, förutom bommarna då. Har inte använt bommar på länge nu.

Tack för tipsen, men tyvärr så är min nog en av de där udda små varelserna som inte funkar enligt boken. Han är jättesvår att få i trav på böjt spår.
Han har svårt med balansen och spänner sig därför när han kommer in på böjda spår. Så allt som innebär böjning måste man ta väldigt långsamt och stegvis. Så småningom kommer han nog kunna bli helt avslappnad på böjt spår och hitta balansen även i trav, men det funkar inte nu.

Som jag fick det förklarat för mig innan av förra ägaren så lägger han sig i grispass för att han har lättare att hålla balansen där. Och eftersom han har svårt med balansen på böjt spår så går han över i pass direkt för att han känner sig trygg i passen. Ju fler hovar i marken, desto stabilare.

Igångsättningarna är det jag har absolut svårast för (vet att förra ägaren tränade detta med honom ett par gånger innan hon slutade rida). Jag har inte ridit islandshäst så länge och även om jag börjar få ordning på gångarterna och kan hålla isär dem, så är övergång till trav det absolut svåraste. Skritt-Tölt funkar bra nu, men skritt- trav blir nästan alltid skritt-pass-trav. Även när vi jobbar övergångar från marken så blir det så. Så kanske har han själv svårt för det också.
Jag hoppas att det ska lösa sig så småningom, nu blir det iaf trav, innan var det nästan bara pass.

örra ägaren har rätt.. Grisepass infaller sig gärna på böjt spår pga balans, sen kan dom oxå göra det "för-att-dom-kan", alltså en "egen gångart".. Förstår du hur jag menar? Min gör precis som din, innan rätt gångart infaller sig kommer nått mitt-i-mellan-gångart, han är 13 år och 4 gångare.

Försök i den mån du kan bli mer konsekvent (vet det är skitsvårt) speciellt på banan. Skilj isf på din ridning, rid så lite som möjligt med krav ute för ett tag och ha stora krav på banan under ytterst kort tid/gång, detta lär dom sig dom är inte dumma..
Jag började med min att han skulle fatta galopp, skiter ivilken galopp han skulle välja bara han galopperar NU! och inte nått mitt i mellan (faktum var att börja med traven var mkt svårare därav blev det galoppen först). Det funkade över förväntan! Därefter krävde jag rätt galopp för rätt skänkel.
Nu är vi i samma fas med traven, gör hur i helskotta du vill, men trava när du får komando trav! Likaså här nu, funkar kanon. Nu kan jag börja ställa krav på formen.
En tregångare har bara tre gångarter att välja, hur fel kan det bli? Vår kan trolla in nått skum där i halvlek.
Tror även det är så att dom slipper samla sig om dom gör nått där emellan, kraven halkar liksom mellan stolarna och samlingen blev inte så samlad och dom har fått oss ur "inre balans".

Tänk på att när du gör övergång mellan skritt-trav, läääng tygeln överdrivet o förflytta din vikt ngt fram i början, sen plockar du bort efter hand så klart men överdriv dina hjälper. Andas ut i fattningen är en otrolig hjälp, dock liten men stor betydelse.
Ibland kan, som på din som är så lateral, övergången komma just från skritt-låt gå upp i tölt-och ner i trav=blir tydligare för din häst när du sätter signalerna så du kan överdriva dom.
Lägg ut 3-4 bommar och gör "trav"signalen när han precis är så nära första bommen att han måste välja trav tänk på att driva fram omgående så rörelsen inte stannar upp. Den här övningen tror jag ska hjälpa dig lite, alltså skritt/tölt/trav över bommarna...

Jo, precis. Många gånger grispassar han nog för att han kan. Han är så van att gå i passen så att han gör detr nog ofta av vana och inte bara för att han har svårt med balans, spänner sig eller liknande. Han kan ofta bli mer eller mindre passtaktig i skritten, och det blir han ofta tex på hemväg när han har bråttom eller så. Orsakerna är många och det gör det svårare, att det är inte bara balansen, för då hade jag kunnat jobba bara på det. Men eftersom han passar i så många situationer av (tror jag) så många olika anledningar så är det ju mycket mer att jobba på.

Ska definitivt testa skritt-tölt-trav, men jag tror det kan bli lite svårigheter. Vi har inte töltat så länge, första gången vi kunde tölta på kommando och hålla det en längre sträcka (kanske 50 meter iaf) var i februari-mars nångång. Vi är ju långt ifrån bra på det, men det är åtminstone tölt. Han har fortfarande lätt att bli passtaktig i tölten, och jag skulle gissa att tillfällena då han är helt ren är väldigt få.

Ska definitivt jobba mer med bommar, och använda fler kommandon i alla gångarter för att kunna skilja dem bättre.
Galoppen har börjat bli bättre igen (den blev ju sämre när vi vilade i vintras) så den ska jag försöka jobba vidare på och hoppas att de kan hjälpa även traven.

Vi rider inte så ofta i ridhuset, det blir ungefär 2-3 gånger i månaden, så jag kommer nog fortssätta att kräva mer av honom när vi rider ut hemma. Dels för att jag vill få mer regelbunden träning och för att vi ska kunna komma nånstans mellan träningarna. Sen så är han väldigt positiv när vi rider ut, så jag känner det inte som att han blir trött av att jag kräver mer av honom. Oftast så blir det hårdare träning när vi rider själva, och när vi får sällskap så jobbar vi bara kortare stunder med krav och sen så tar vi det lugnt, vissa dagar rider vi helt utan krav. Så jag tror att vi ska kunna hitta en ganska bra balans.

Tack så jättemycket för dina tips och råd, jag känner verkligen igen honom i det du skriver så det har varit till stor hjälp.:bow:

Det är därför skrittjobbet är så viktigt. När hästen har bra bärighet och balans i skritten är det lättare att bibehålla balansen i trav även om det bara är några få steg i början. Men då ska det vara bra balans och bärighet i skritten även på böjda spår. Skolor är mycket stärkande och hjälper hästen att ha bättre koll på sina ben. Om inte hästen klarar detta i skritt har den inte en chans att göra det i trav.
Många tränar igångsättningarna vid handen så att hjälpen för trav är väl befäst och kan användas även vid ridningen sen.

Förstår vad du menar, men jag tror inte att det kommer funka att köra fullt ut på den banan. Även om det stämmer som du säger och jag kommer jobba utefter det. (ingen balans i skritt = ingen balans i trav heller)
Men som jag sa så kan jag inte släppa helt på de andra gångarterna. Så tills han fått den balansen i skritt av vi kan börja jobba i trav kommer han behöva gå i de andra gångarterna för att inte tappa dem ytterligare och riskera att bli ännu mer passtaktig.

Tyvärr så blir det inte så mycket träning för hand, dels för att vi inte har rätt utrustning och dels för att jag känner mig alldeles för osäker på det. Skulle behöva många lektioner innan jag kunde börja testa lite utan att förvirra honom totalt.
Det lilla som bli från marken går vi promenader, och då blir det inga krav alls. Och när det inte är några krav så travar han. Övergångarna blir inte mycket bättre här, kanske kunde blir lite bättre med träning, men samtidigt känner jag att jag hellre lägger den tiden uppsuttet där jag känner att jag får ut mer av det. Tyvärr så har jag inte obegränsat med tid och även om det kanske kunde hjälpa så vet jag att det går frammåt när vi rider och därför känns det bättre att lägga mer tid på det. Även om jag såklart lägger in lite promenader som omväxling.

Drömscenariot hade ju varit; obegränsat med tid, kunskap och pengar. Men det kan man ju bara drömma om:p

joho tack! Obegränsat med pengar och tid! Var köper vi det :banana:(vill ha vill ha)

Bara så du inte missuppfatta mig, när du gör övergångarna skritt/tölt/trav handlar det mest om en växling, inte en lång sträcka. Tänk en stor volt (typ volt vid A i ridhus men välj var du vill göra det) Anv som mest halva volten för att göra dom tre övergångarna så har du ett hum om iaf sträckan och då förstår du var konsekvensen kommer in. Inget halvdant där emellan lixom.
Lika så kan du anv dig av samma teknik om du ska göra andra övergångar (som vi då, skritt/galopp just nu) 2-3 övergångar några gånger, när dom gör en perfekt övergång för dagen (olika ju från gång till gång, stelhet, temprament, vilja etc) avslutas övningen.

Du kan ju välja ett ställe i skogen som du tränar på eller en sträcka i skogen, behöver inte vara i ridhus el på bana. Själv tränade jag min tävlingsisis i skogen. Tävlade 4-gång med henne, valde ut en bra sträcka i skogen och växlade in gångarterna så som jag valde att ha det på tävling. Viljan är fantastisk i naturen. Ett tips kan då vara att använda endast en sträcka som hästen ska trava på. Lite knöligt i början men låt han gå som han går bara han går på kommando trav, efter hand höjer du kraven.

Bigganl har en stor poäng med träningen, så träna mkt skritt inte rakt fram utan mkt på böjt spår o anv bommarna här för att inte möjliggöra grisepassen.

Sen kan jag misstänka att din är lite som min, stel i bakkärran (blir det när dom grisepassar). Mkt stretch som jag sa innan, värm gärna rygg. Min går på gåband och det har gjort hela vår succé tillbaka till ridlivet. Nu förstår jag alla travhästar som går på gåband och vikten av att anv det, innan har jag skrattat åt deras tramseri men ack, så fel jag hade! Har du inte ett gåband att låna ut till kusen? kanske nått får tv-shop eller så?:rofl::rofl:

Sen så är han väldigt positiv när vi rider ut, så jag känner det inte som att han blir trött av att jag kräver mer av honom. [/I

Tanken är inte att han ska bli trött, utan tanken är att lära honom skilja på när han ska anstränga sig i träning och när han är mer"fri", detta lär dom sig otroligt snabbt. Det kan vara bra att använda dels för dig själv, man kan lättare läsa ut om man har anspänningar i träningen någonstans och dels kan du lättare läsa av om du själv ställer för hårda/alt mesig i din träning.

Det är bara fantasin som stoppar hur/var/när man tränar sin häst.

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 543
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 200
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
681
Senast: Badger
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
749
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka