Var ska jag börja?

Pastasalladen

Trådstartare
Hej! Jag känner att jag skulle behöva lite input från er.

Läget är såhär; jag ska åka utomlands en tid och jobba/resa. I landet jag ska till bor min moster. Hon har nyligen köpt en valp.. Tydligen en helt fantastisk liten sak som är otroligt intelligent och snäll (enligt någon kurstränare de hade träffat). Men, självklart, eftersom min moster och hennes barn inte kan ett skvatt om hundar - har den börjat få massor med problem. Nu förväntas jag lösa det och förmodligen blir det min hund när jag är där, då de egentligen faktiskt inte har tid men vilket jag kommer ha.

Så, hur ska jag tackla det här? Jag anländer dit om två dagar men vill gärna läsa lite om liknande problem innan.
Vad jag har fått höra om hunden:

- Bajsar inomhus
- Gräver ner ben i sängen
- Skäller
- Fruktansvärt ouppfostrad

Planen är någonstans att gå en valpkurs så snart som möjligt, men jag tänker mer på vad man ska göra med de akuta problemen.
Jag är inte vad ni här på "Hund" skulle kalla hundvan gissar jag, men jag har en väldigt god känsla för djur och har varit hundvakt och dagmatte till några hundar i perioder, helt lost är jag inte! Jag skulle gärna vilja veta lite mer om positiv/negativ förstärkning osv.

Hoppas ni inte sågar mig helt nu, jag vill bara väl för den här fina lilla valpen och jag tror någonstans att "räddar" inte jag den så kommer den att bli ett litet monster :devil:

Sv: Var ska jag börja?

Det var vad jag funderade på också. Den är runt sex månader om jag minns rätt. Blandras, köpt i en djuraffär.... Tror ärligt talat inte dom gör så mycket, blir nog mycket flams och lek (två mindre barn i familjen, hyperaktiva och ouppfostrade kids)

Låter som att den är stressad. Den behöver få göra saker som tröttar ut den mentalt. Spår är bra om det finns möjlighet. En promenad medan spåret ligger, sedan är mina hundar däckade halva dagen. Annars finns det ju mängder av andra aktiviteter man kan hitta på.

Försök få barnen/föräldrarna att förstå att hunden blir stressad av så mycket bus.

Okej, men hur ofta/mycket ska en valp i den åldern motioneras mentalt/fysiskt? Jag har aldrig "umgåtts" med valpar egentligen.. Ska försöka lägga upp bild på typen..

• Bajsar inomhus - gå ut ofta, direkt efter mat och lek. Spana in hundens rutiner, äter och sover den regelbundet så brukar den bli bajsnödig regelbundet. Ta hellre ut hunden för ofta än för sällan så att den bryter beteendet att bajsa inne.
  • Gräver ner ben i sängen - Mina skulle nog också gärna gräva ner ben i sängen om de fick springa runt med benen hur som helst. Är hunden på väg upp i sängen med benet så hindrar du den och anvisar istället till tillåten och lämplig plats. Att vilja gräva ner benet är dock naturligt för hunden, så om den vill gräva så ordna en bädd med lite filtar där den får bädda ner benet.
  • Skäller - Vissa raser är skälliga och det kan vara svårt att göra något åt det mer än att begränsa det. Men det vanliga är att hunden kanske har svårt att slappna av eller att den är stressad. På vad skäller den och i vilka situationer?
  • Fruktansvärt ouppfostrad
Var vänlig, rättvis och konsekvent. Lär hunden vad som är ett önskvärt (och för hunden lönsamt) beteende. Gör hunden något otillåtet så erbjuder du alternativ. Hundar är opportunister och gör det som ger bäst "betalt" för stunden. Läs Vallhunds länkar som är jättebra!

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 357
Senast: Acto
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 454
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 592
Senast: iNTOHiMO
·
Hundhälsa Min tik köper så sällan så jag kommer inte ihåg hur det brukar vara… Men, hon började löpa (rödblandad flytning) 17 januari, gick in i...
Svar
4
· Visningar
1 546
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka