Var på Dalsjöfors slakteri idag...

Sv: Var på Dalsjöfors slakteri idag...

För vissa individer är pengar det viktigaste och då kommer djuren i andra hand. Jag säger inte att alla som håller på med hästar i samband med sport har den inställningen! Men det finns tyvärr... Och jag VET att det även finns dom som har hästar som "hobby" som sätter djuren i andra hand...
Jag tror du nu blandat ihop det lite... inom travet har vi mycket hästägare, dvs. de som betalar tränaren enhel del pengar i månaden för att tränaren ska ta hand om o träna/tävla deras hästar... summan ligger i grundavfigt runt 200-300kr/dag.
Hästägare behöver alltså inte kunna ett dugg om hästar, de köper den tjänsten av tränare som i sin tur betalar skötare för att ta hand om hästen!
Jag tror aldrig jag stött på någon som jobbar med trav, som inte tycker om hästar och som värdesätter dem? Och att tror de gör det för att tjäna pengar är ju lite fel, det är ingen direkt lukrativ marknad o det är få tränare som tjärnar mycket pengar!

Sen har vi hästägarna, alltså de som betalar kalaset, där finns det några som är ute efter att tjäna pengar, dessa inser snabbt att det inte funkar riktigt så, de flesta som äger travhäst går med ren förlust och betalr just summan per månad, för känslan av att ha en häst o få tävla... Något en hel del massa människor går miste om- Alltså att ha sin egen häst till start- det är stort! :banana:
Dessa ägare brukar tycka väldigt mycket om o vara väldigt måna om sin hästar, men de kanske inte har så mycket kunskap att de den dagen inte av olika orsaker kan ha hästen kvar i träning, inte heller kan ta hem den o sköta om dem själv... Hur gärna de än vill!

Förstår inte riktigt vad du menar med det där med hobbyhästar och att ägarna inte kan något om foder och skötsel? Menar du att det är så överlag för "hobbyhästägare", eller?

- Miria
De flesta som har sk. hobby häst har ingen direkt kunskap om hästar och ja, så är det överlag..

Ja, jag kan hålla med om att det finns på tok för många hästägare och på tok för lite kunskap. Det stör jag mig också på, men jag försöker att inte titta så noga runtomkring mig, då blir jag oftare irriterad än imponerad...

Bry dig inte om vad jag säger om hästsport, och ta det absolut inte personligt mot just travet. Jag har noll intresse för tävlingar och sport så jag kan nog inte riktig inse det underbara med att tävla. Jag tror att vissa tävlar för pengar men det gör säkert inte alla.

Liquid Diamond skrev:
Ja, jag kan hålla med om att det finns på tok för många hästägare och på tok för lite kunskap. Det stör jag mig också på, men jag försöker att inte titta så noga runtomkring mig, då blir jag oftare irriterad än imponerad...

Bry dig inte om vad jag säger om hästsport, och ta det absolut inte personligt mot just travet. Jag har noll intresse för tävlingar och sport så jag kan nog inte riktig inse det underbara med att tävla. Jag tror att vissa tävlar för pengar men det gör säkert inte alla.
Varför är det så fult att tjäna pengar? :confused:
Pengar är ju om inte annat en drivkraft för att folk ska lägga ner sig ÄNNU mer på sina hästar... En häst som inte får prima kutar inte in några pengar.. Så i slutänden- de som bara är ute efter pengar, vill bara det bästa för sina hästar, annars blir det inga pengar!

Det är inte fult att tjäna pengar. Det har jag inte sagt?

Jag har sagt att jag inte har någon tävlingskänsla whatsoever, så jag skulle aldrig kunna slå mig på någon hästsport.

Det jag ogillar är när man märker att pengarna (och kanske själva framgången också), när det gäller sporter som djur är inblandade i, är snäppet viktigare än intresset för djuren och djurens allra bästa.

Humelibumlan skrev:
Men värde på rasen spelar väldigt stor roll.. Travare 3000:- halvblod 60 000:- :idea:

Har hellre 20 travare i stallet än ett halvblod! :) Får alltid beröm för mina travare när jag är ute bland halvblodsfolk!

/jenny

Liquid Diamond skrev:
Det är inte fult att tjäna pengar. Det har jag inte sagt?

Jag har sagt att jag inte har någon tävlingskänsla whatsoever, så jag skulle aldrig kunna slå mig på någon hästsport.

Det jag ogillar är när man märker att pengarna (och kanske själva framgången också), när det gäller sporter som djur är inblandade i, är snäppet viktigare än intresset för djuren och djurens allra bästa.
Men det handlar genast om att bara tjäna pengar och inte bry sig om djuren, när den möjligheten finns..
Och om du läser mitt inlägg som du svarade på igen, så ser du att just tjäna pengar kan ligga till fördel för djuret...
jag är inte heller någon tvlingsmänniska, utan är fullt nöjd om min häst kommer sist, bara hon tycker det är kul att springa!

Är det fult och omoraliskt att rida till ett halvblod, trots att man ska sälja det o hoppas få mycket pengar? Betyder det att man inte bryr sig om hästen då? :confused:

Nej, veterinären har i så fall missförstått... Jag VET att det stoet inte haft föl de senaste 2 åren.

Och jag tror inte att det var 2 25-åriga tjejer i Dalsjöfors samma dag, och slaktade ett travarsto och en åring... :angel:

Jag har faktiskt lite svårt att förstå upprördheten, från alla, inte bara dig...
Hästarna var mycket väl omhändertagan när dom levde, och det är huvudsaken för mig. :smirk:

Det finns många andra hästar, som har det mycket sämre än dessa medans de lever, engagera er där, för där kan ni göra mycket stor nytta!! :idea:

"Stilett"

Jag bockar för hennes starka beslut i den situation som hon är.

Häls Embla

Liknande trådar

Övr. Katt Eftersom jag vet att det finns mycket erfarenhet av katter här på forumet gör jag ett försök med en tråd för att försöka förstå vad som...
Svar
8
· Visningar
2 136
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka