Var på Dalsjöfors slakteri idag...

Sv: Var på Dalsjöfors slakteri idag...

jag har alltid gillat trav och dessa travhästar.
jag har även stått i flera travstall samt jobbat/praktiserat på några.
jag tycker behandlingen av travhästar är rätt så tråkig.
tyvärr! många hästar skickas till slakt som tex 5 åringar för att dom inte duger på travet, eller så slaktas dom av diverse travskador.
Tyvärr, har fått den erfarenheten och yttrar mig ang detta för att jag har sett många falla för det ödet nu. Tyvärr.

att slakta en frisk, (såvida den va frisk) 1 åring är skandal.
om man har tagit detta föl till världen så ska man f*n inte slakta den för att man tror att den inte duger på travet sedan.
Detsamma gäller om det skulle vara en ridhäst eller ngt annat.

självklart finns det dom som tar mkt bra hand om sina travare också! precis som et finns dom som tar dålig hand om sin ridhäst som ngn ovan nämde, tex för att få ut försäkringspengar o dylikt, eller annat som går att diskutera.

Senast ändrad av en moderator:

EmblaAsk skrev:
SÅ, nu när ni har fått fakta så kan ni ju fortsätta disskutera hur hemsk hon är...... :angel:
Jag återkommer inte...
Och jag tycker att hon gjorde helt rätt. :bow:

möjligen stoet, vet ej ålder o dylikt. men att slakta 1 åringen ser jag INTE ngt man bugar över. den har ju precis börjat sitt liv. tycker det är hemskt.

__Stilett__ skrev:
jag har alltid gillat trav och dessa travhästar.
jag har även stått i flera travstall samt jobbat/praktiserat på några.
jag tycker behandlingen av travhästar är rätt så tråkig.
tyvärr!

Jag hoppas att du inte generaliserar utan menar att i de stall just du stött på har behandlingen varit tråkig.

Alla människor med erfarenhet av både trav och ridstall (då menar jag inte erfarenhet av ett eller ett par stall) kan nog hålla med om att det finns bra och dåliga stall inom bägge kategorierna så att föra en debatt om travstall v/s ridstall är väl ganska ointressant i den här tråden.

Största felet som begåtts i det här fallet är enligt mig att veterinären diskuterar fallet med en annan djurägare........detta är ALLVARLIGT

lsz skrev:
så att föra en debatt om travstall v/s ridstall är väl ganska ointressant i den här tråden. [/B]

du glömde ju ta med resten av texten:
"många hästar skickas till slakt som tex 5 åringar för att dom inte duger på travet, eller så slaktas dom av diverse travskador.
Tyvärr, har fått den erfarenheten och yttrar mig ang detta för att jag har sett många falla för det ödet nu. Tyvärr"

så det va den punkten jag ville få fram, inte ang stallen i sig.

ang det vad veterinären sa uttalar jag mig inte om.
veterinärer har väl tystnadsplikt.

dock hade jag nog också reagerat om jag såg en åring åka på slakt.

EmblaAsk skrev:
Stoet har gått gall de senaste 2 åren, och var dessförinnan svår att få dräktig. Inte lämplig för avel...och hon har ingen vidare ridbarhet. Eftersom Karin absolut inte vill att hon skulle bli vandrginspokal, och chasnerna att hitta ett bra hem var små, så vlade hon att ta bort stoet. STARKT tycker jag!!!!

Åringen har hon försökt sälja sedan i höstas, men inte hittat någon vettig köpare. Eftersom hon inte vill att den ska bli vandringspokal heller, och hon själv är gravid i 6 mån, så var hon nu tvungen att göra sig av med den oxå. Slaktad, men ovilligt alltså.
:

Kan inte ha varit samma tjej i sådana fall!!! Jag hade min transport jämte hennes, och när de lastade ur för veterinärbesiktningen så frågade han om det var stoets föl, och han fick ett ja till svar...
Så jag tog ingenting alls för givet...Sedan hoppas jag du läst mina tidigare inlägg i tråden, jag har faktiskt förståelse för att hon gjorde det hon gjorde!!!

snigelfarmor skrev:
Nej , absolut inte! Nu har du missförstått. Men, jag säger däremot att travet borde ta sitt ansvar och slakta hästarna istället för att tro att de kan tjäna nån hacka på hästen, säg 5000. Bara för att hästen är snäll att rykta blir det ju ingen bra ridhäst? Så har jag hört ett flertal säga om sin häst som inte vinner. "Men han är ju snäll/snygg så han kan bli ridhäst", oavsett om den är sutten på eller inte.

Det är ju dem vi sen ser utannonseras pga "bristande tid" barnafödande, ekonomiska bekymmer eller utlandsvistelser. Folk köper en kass häst för att rädda den från slakt fast de inte kan eller har tid att sen utbilda och göra behandlingar på den. För det krävs mycket för att ställa om en travare till ridhäst om den varit i ex proffsstall en tid.

Hoppas det framgick tydligare vad jag menade. :)

travet ska träna trav såklart!

/jenny
Du tror på fullaste allvar att en person som sitter och betalar runt 200kr/dagför att ha hästen i träning, tycker att 5000:- är att tjäna en hacka?
Dessutom kan hästen vara inköpt för 200 000:- :eek: :smirk:
Snarare att de tror de gör hästen en tjänst, just för att de tycker om sin häst och vill att den ska ha det bra!

Liquid Diamond skrev:
!

Nämen. Jag hoppas att dom inom travsporten värnar lika mycket om djuren som alla andra..
Varför skulle de inte göra det?

Jag å andra sidan skulle vilja att de som har 1 hobby häst, skulle lära sig lite mer om hur det är att ha häst, hur den ska skötas, foder, hantering och inte bara ridning, innan de skaffar sig en häst! :smirk:

Capable Case skrev:
Vad är det där för resonemang?? Så det finns bara EN bra ägare till den hästen då eller?? Det är egoistiskt tänkande för om man bara vill så är det inte så svårt att hitta en bra ägare till hästen. Sen får det ta den tid det tar! Det där är som att säga att ALLA som köper fd travare är dåliga hästägare! Nu får ni fan ge er!
Nej, ALLA som köper en fd. travare är inte dåliga o okunninga... men precis som många andra så kan det hända saker i livet o prioteringarna ändras, därför kanske man vill sälja sin häst... Och en fd. travare har inget värde och hamnar därför ofta som vandringspokaler mellan ägare till ägare.. Vilket är väldigt vanligt för just FD. travare tyvärr!
Det betyder alltså att jag kan slå knut på mig, för att hitta världens bästa tjej som köper min häst, efter 2 år blir hon gravid o kan inte ha kvar hästen utan den måste säljas och sen är det igång.... :crazy:

spelar ingen roll om det är en travare eller tex ett hbl, om ägaren blir gravid och måste sälja så säljs ju hästen oavsett ras.

Akustik skrev:
Var ett ett trav föl och märr?
Isåfall tror jag att hon visste att om dom inte gick på travet skulle dom hamna som "alla" andra travare gör när dom inte räcker till.

Antingen blir som mer eller mindre misslyckade ridhästar, eller så slaktas dom.

jJag säger inte att ALLA travare är misslyckade ridhäsar, men dom är travare. Och är bra på att trava, och inte byggda och har psyktet till att bli en bra ridhäst.
Vilket psyke behöver en bra ridhäst och som travare saknar? :confused:

__Stilett__ skrev:
spelar ingen roll om det är en travare eller tex ett hbl, om ägaren blir gravid och måste sälja så säljs ju hästen oavsett ras.
Men värde på rasen spelar väldigt stor roll.. Travare 3000:- halvblod 60 000:- :idea:

EmblaAsk skrev:
Såg tråden för ett par dar sedan, men tänkte egentligen inte lägga mig i..... :crazy:
Dock så har jag fått reda på att tjejen ni pratar om är en fd jobbarkompis till mig, och därför så kan jag inte riktigt hålla käften.....
Vi kallar henne "Karin"
Första misssförståndet är att det var sto + hennes åring.

Stoet har gått gall de senaste 2 åren, och var dessförinnan svår att få dräktig. Inte lämplig för avel...och hon har ingen vidare ridbarhet. Eftersom Karin absolut inte vill att hon skulle bli vandrginspokal, och chasnerna att hitta ett bra hem var små, så vlade hon att ta bort stoet. STARKT tycker jag!!!!

Åringen har hon försökt sälja sedan i höstas, men inte hittat någon vettig köpare. Eftersom hon inte vill att den ska bli vandringspokal heller, och hon själv är gravid i 6 mån, så var hon nu tvungen att göra sig av med den oxå. Slaktad, men ovilligt alltså.

SÅ, nu när ni har fått fakta så kan ni ju fortsätta disskutera hur hemsk hon är...... :angel:
Jag återkommer inte...
Och jag tycker att hon gjorde helt rätt. :bow:
"Kul" att få reda på anledningen! Och jag tycker precis som du! :bow:
F:ö pratas det ju inte om henne, utan om travet i allmänhet! :smirk:

__Stilett__ skrev:
möjligen stoet, vet ej ålder o dylikt. men att slakta 1 åringen ser jag INTE ngt man bugar över. den har ju precis börjat sitt liv. tycker det är hemskt.
Jaha, vad hade varit bättre då? Hon hade försökt sälja, hittade ingen ny ägare, vad ska hon göra? Släppa ut den i skogen? :confused:
Tydligen försökte hon o fick i slutändan fatta ett jobbigt o tråkigt beslut.... :cry:

Humelibumlan skrev:
Vilket psyke behöver en bra ridhäst och som travare saknar? :confused:

Det undrar jag också ?.....tolkar uttalandet som ren okunnighet (som f.ö inte är helt ovanligt när det gäller fördomar)

värdet i sig behöver inte spela enorm roll heller.
tävlingshästar kan också bli vandringspokaler.
det finns ju (tyvärr) hästägare som vill placera sig i varenda start o "duger den inte" så säljs den vidare,
Kolla på tex alla tävlingsponnys som ryttarna växer ur.
(iof med faktorn att ryttarna växer ur dom, men dom säljs ju vidare...)

för övrigt såg jag ngt (som ngn skrev) ang travarnes temperament.
jag kan bara säga att jag tycker dom flesta vbl:en är uppfostrade och orädda, vilket är en klar fördel för dom.

lsz skrev:
Det undrar jag också ?.....tolkar uttalandet som ren okunnighet (som f.ö inte är helt ovanligt när det gäller fördomar)
Kan vara den totala sinnesförvirringen just halvbloden kan ha? :angel: :devil:

__Stilett__ skrev:
det finns ju (tyvärr) hästägare som vill placera sig i varenda start o "duger den inte" så säljs den vidare,

jag kan bara säga att jag tycker dom flesta vbl:en är uppfostrade och orädda, vilket är en klar fördel för dom.
Nej värdet behöver inte spela stor roll, men i många fall gör det det... Just därför är det många travare som går som vandringspokaler...
Om jag skulle sälja en av mina hästa (travare) som ridhästar, så är inte de jag skulle vilja ha som ägare till dem ett dugg intresserade av fd.travare, de vill komma högre o längre med sin ridning... Däremot kan de mycket väl tänka sig att köpa en ridhäst som du beskriver ovan... Den passar dem lite bättre...

__Stilett__ skrev:

Att byta ägare då och då behöver ju inte betyda att det blir sämre för hästen........om alla ägare i kommande leden är ansvartagande kunniga personer, men oron finns nog hos de flesta att hästarna kan komma att bli vandringspokaler oavsett vilken ras man har. :crazy:

Att behöva göra sig av med en häst är inget lätt beslut och att andra ska bedöma om man gör rätt eller fel gör inte saken lättare.

Om man tycker att man inte vill tjäna pengar på att sälja sin häst utan hellre hittar en bra matte och skänker bort hästen i tron om att hästen får det bra blir man idiotförklarad och säljer man hästen anklagas man för att vilja tjäna en hacka.......skulle man besluta att slakta hästen för att veta vart den hamnar är man en känslokall typ.......inte lätt :cry:

Varför skulle de inte göra det?

Jag å andra sidan skulle vilja att de som har 1 hobby häst, skulle lära sig lite mer om hur det är att ha häst, hur den ska skötas, foder, hantering och inte bara ridning, innan de skaffar sig en häst!
För vissa individer är pengar det viktigaste och då kommer djuren i andra hand. Jag säger inte att alla som håller på med hästar i samband med sport har den inställningen! Men det finns tyvärr... Och jag VET att det även finns dom som har hästar som "hobby" som sätter djuren i andra hand...

Förstår inte riktigt vad du menar med det där med hobbyhästar och att ägarna inte kan något om foder och skötsel? Menar du att det är så överlag för "hobbyhästägare", eller?

- Miria

Jag har inte fördömt någon. Jag har enbart sagt hur jag själv skulle göra.

Jag tror inte att det är så svårt att hitta rätt hem bara man anstränger sig. Jag vet desutom många som jag skulle kunna tänka mig låna ut hästar till om jag inte skulle få dem sålda...

- Miria

Liknande trådar

Övr. Katt Eftersom jag vet att det finns mycket erfarenhet av katter här på forumet gör jag ett försök med en tråd för att försöka förstå vad som...
Svar
8
· Visningar
2 136
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka